• Til forsiden
  • Biblioteket
  • Its Learning
  • Kontakt
  • Læs op
  • Sitemap
  • Print
  • It
  • Formindsk tekstst?rrelse Forst?r tekstst?rrelse
  • Visit our English website ucnorth.dk
  |  
Du er her:

Marianne Rasmussen

 Marianne Rasmussen studerer ergoterapi på UCN

 

Hvad handler Mariannes planche om?

 

STUDERENDE FORTÆLLER OM UDDANNELSEN

 

Ergoterapi er helt fantastisk

Marianne Rasmussen læser til ergoterapeut og fortæller: Det er som at få en åbenbaring om sammenhængen mellem mennesket, meningsfulde aktiviteter og livskvalitet.

Hvorfor har du valgt at læse til ergoterapeut?

Efter gymnasiet arbejdede jeg på plejehjem og et bosted for udviklingshæmmede, hvor jeg fandt ud af, at jeg ville arbejde med mennesker. Som ergoterapeut kan du hjælpe alle mulige slags mennesker og se en udvikling med dem. Du er med til at gøre en forskel.

 

Hvad drømmer du om at arbejde med, når du er færdig med studiet?

Når jeg er færdig med studiet til sommer, vil jeg gerne ud at prøve så meget som muligt inden for ergoterapi. Jeg kunne forestille mig, at det kunne være meget sjovt og spændende at arbejde inden for børneområdet, hvor man rigtig kan få lov til at være kreativ og afprøve en masse ideer. Jeg overvejer desuden også at læse videre, men jeg vil gerne have noget praksiserfaring først.

 

Nævn tre spændende ting ved din uddannelse

  • Ergoterapiteorien er helt fantastisk. Det er lidt som at få en åbenbaring om sammenhængen mellem mennesket, meningsfulde aktiviteter og livskvalitet.
  • Kombination af praktik og teori gør, at tiden flyver af sted. Jeg kan godt lide undervisningen og alt teorien, men det er også rart at komme ud og afprøve den faglige viden i praksis.
  • Desuden synes jeg, det er fedt, at man kan få lov at være med i forskellige udvalg, hvor der skabes fællesskab på tværs af holdene og sundhedsuddannelserne.

Nævn tre ting der har udfordret dig

  • I praktikkerne bliver man virkelig udfordret i at finde på kreative løsninger i interventionen med klienten.
  • Gruppearbejdet skulle jeg vænne mig til, men det er jeg simpelthen blevet så glad for.
  • Der er meget læsestof, og det er svært at prioritere, hvad man vil gøre mest ud af. Det, synes jeg stadig, er udfordrende.

Hvad har du fået ud af uddannelsen på det personlige plan? 

Jeg har fået vildt meget forskelligt ud af det! Først og fremmest dét at finde frem til hvilken uddannelse, man vil have og selv skabe grundlaget for ens fremtid – det er da en stor ting. Desuden har jeg fået en masse bonusser oveni; gode veninder, et godt arbejde, og jeg er blevet bedre til at gå til eksamen og fremlægge samt andet, hvor det handler om at stå frem og være på.

 

Hvordan er studiemiljøet?

Hvis man er til sociale aktiviteter, er der god mulighed for at blive medlem af forskellige udvalg (festudvalget, tutorerne, ambassadørerne osv.) Der er både udvalg, som går på tværs af sundhedsuddannelserne, og udvalg kun for ergoterapeuter. Jeg er selv tutor og ambassadør. Det er jeg rigtig glad for, da jeg kommer til at kende en del udover mit eget hold. På mit hold er der også en god stemning og til tider arrangere vi forskellige aktiviteter fx julefrokost, fest, cafeture osv. 

 

Hvis du skulle anbefale din uddannelse til andre, hvad ville du så sige?

At der er meget brede muligheder for én, uanset hvad man vil. Man kan arbejde inden for vildt mange forskellige områder eller læse videre efter bacheloren. 
 

Hvad siger andre, når du fortæller, at du studerer til ergoterapeut?

De spørger for det meste om, hvad en ergoterapeut laver. Det er svært at forklare kort, men jeg plejer sige, at det handler om at skabe balance og livskvalitet hos forskellige mennesker i hverdagen gennem meningsfulde aktiviteter. Dette, synes de ofte, lyder spændende og beder mig uddybe.
 

Hvilken ting er et ”must have” på din uddannelse?

Interesse i andre mennesker! Desuden er det også godt at kunne reflektere og have en kreativ tankegang.
 

Fortæl en sjov eller tankevækkende oplevelse, du har haft i løbet af din uddannelse

Vi lærer om at udnytte menneskets styrker og motivation, og dette kommer til udtryk på vidt forskellige måder i interventionen med klienten. Fx trænede jeg en lille dreng med kognitive og motoriske problemer i finmotoriske aktiviteter. Han var helt vild med alt, der var uhyggeligt! Så her måtte jeg spille en farlig vampyr, som han skulle ramme med papirflyver, vi tegnede uhyggelige huse og edderkopper og skrev hans navn med bloddryppende bogstaver. Han var helt opslugt af aktiviteterne, og vi grinede meget, når det lykkedes ham at ramme den farlige vampyr – altså mig :)

 

UCN STUDIEGUIDE 2012

Sidst opdateret 23-01-2014 af UCN KOMmunikation
Professionshøjskolen University College Nordjylland   |   Aalborg   |   Hjørring   |  Thisted  |  72 69 00 00  |   ucn@ucn.dk   |   RSS-feeds fra UCNNyheder   |   UCN på Facebook  UCN på YouTube