Aktiv læring i matematik mellemtrin: At opdage matematik – fra nysgerrighed til indsigt
Få økonomisk støtte til dette kursus
Du har mulighed for at søge økonomisk støtte til dette kursus gennem Den Kommunale Kompetencefond. Se mere på ucn.dk/fagkurser.
Tilmeld dig nu. Der er et begrænset antal pladser
Vi opfordrer til, at du tilmelder dig kurset hurtigst muligt, da der er et begrænset antal pladser. Tilskuddet dækker op til 80% af udgifterne til kursusgebyr, vikardækning, transport, ophold og materialer.
Det resterende beløb skal dækkes af din arbejdsplads.
Hvis du, mod forventning, ikke får tilskud fra Kompetencefonden, kan du framelde dig inden kursets tilmeldingsfrist.
Hvad får du ud af kurset?
Du får øget kendskab til, hvordan du kan iscenesætte undersøgelser med problemløsning, samt hvordan du inddrager teknologier og digitale værktøjer, som understøttende element for elevernes dybere forståelse af matematik – med afsæt i fagfornyelsens tiltag.
På kurset stiller vi også skarpt på, hvordan du kan arbejde med elevernes sammenhængsforståelser og understøtte deres ræsonnementer.
I løbet af de to kursusdage kommer du til at arbejde med flere af fagets matematiske kompetencer og videreudviklingen af elevernes talforståelse og deres brug af fleksible og adaptive regnestrategier.
Kurset afholdes over to gange, så du har mulighed for at afprøve nogle af kursets aktiviteter og idéer i din undervisning.
Du kommer til at arbejde med:
- Didaktiske input og greb til arbejdet med undersøgelser i matematik
- Teknologier, GeoGebra, regneark og evt. CAS
- Matematiske problemer
- Numbertalks m.m.
- Indholdet i fagfornyelsen
- Den nationale indsats for tal og algebra.
Fagligt indhold
Du får mulighed for at:
- Arbejde med problemer, der har lav indgangstærskel og højt til loftet
- Udbygge dit kendskab til relevante teknologier og digitale værktøjer
- Iscenesætte matematiske dialoger med læring i fokus
- Arbejde med undersøgelser i matematik – herunder: Iscenesættelse, elevernes arbejde med problemet og fælles refleksion
- Arbejde videre med talforståelse og regnestrategier.
Du tager hjem fra kurset med didaktiske redskaber i rygsækken, der kan give dig energi til – i højere grad – at arbejde med undersøgelser, digitale værktøjer og dialoger i matematikundervisningen. Du vil også få indsigt i, hvor du kan finde inspiration til din varierede og differentierede undervisning.
Hvem henvender kurset sig til?
Matematiklærere på mellemtrinnet
Underviser
Hanna Lynderup Jensen, pædagogisk konsulent ved CFU.