Aktiv læring i teknologiforståelse - mange veje til teknologiforståelse
Få økonomisk støtte til dette kursus
Du har mulighed for at søge økonomisk støtte til dette kursus gennem Den Kommunale Kompetencefond. Se mere på ucn.dk/fagkurser.
Tilmeld dig nu. Der er et begrænset antal pladser
Vi opfordrer til at du tilmelder dig kurset hurtigst mulig - selvom du først kan søge tilskud pr. 1. april - der er nemlig et begrænset antal pladser. Tilskuddet dækker op til 80% af udgifterne til kursusgebyr, vikardækning, transport, ophold og materialer.
Det resterende beløb skal dækkes af din arbejdsplads.
Hvis du, mod forventning, ikke får tilskud fra Kompetencefonden, kan du framelde dig inden kursets tilmeldingsfrist.
Hvad får du ud af kurset?
Som underviser oplever du måske usikkerhed omkring, hvordan du bedst integrerer teknologiforståelse i din undervisning. Måske mangler du viden om de digitale teknologier, som eleverne skal mestre og forholde sig til i en stadig mere digitaliseret verden. Samtidig kan det være en udfordring at gøre teknologiforståelse både engagerende og relevant, så eleverne bliver forberedt på fremtidens arbejdsmarked og samfund.
På dette kursus møder du et indhold, der gør dig i stand til at styrke dine elevers teknologiske handleevne og klæde dem på til fremtiden. Du får kendskab til undervisning i computationel tænkning og problemløsning, elevernes digitale myndiggørelse og ansvarlige brug af digitale medier samt skabelse af fysiske og digitale produkter gennem iterative designprocesser. Derudover bliver du introduceret til metoder og strategier, der gør det muligt at undervise i teknologiforståelse på en engagerende og meningsfuld måde.
Kurset tilbyder hands-on aktiviteter, hvor du eksperimenterer og skaber med teknologi, samtidig introduceres du til undersøgende og eksperimenterende tilgange, der fremmer kreativitet og engagement i læreprocessen.
Fagligt indhold
På kurset får du en grundig introduktion til teknologiforståelse, så du kan bringe det direkte ind i din undervisning. Vi arbejder hands-on og praksisnært med emner, metoder og redskaber, der gør det spændende og tilgængeligt. Du vil blandt andet komme til at:
- Eksperimentere og skabe med teknologi gennem forskellige kreative processer, der gør teknologiforståelse engagerende for eleverne
- Udforske programmering ud fra konkrete og legende tilgange, der gør det nemt og motiverende at introducere eleverne til kodning og robotter
- Arbejde med designprocesser, hvor du lærer at udvikle og forbedre idéer gennem iterative tilgange, som både styrker kreativitet og problemløsning
- Blive introduceret til generativ kunstig intelligens og få idéer til, hvordan denne kan bruges som en del af undervisningen for at fremme elevernes nysgerrighed og forståelse for fremtidens teknologi
- Få indsigt i, hvordan du kan gøre eleverne til ansvarlige digitale borgere ved at integrere kritisk tænkning og etiske overvejelser i dit arbejde med digitale medier. Kurset kombinerer teori og praksis, så du ikke kun hører om teknologiforståelse, men også prøver det af i konkrete aktiviteter
Praktisk information
Kurset strækker sig over to hele dage a 6 timer og kombinerer oplæg, workshops og praktiske øvelser. Undervisningen er praksisnær og fokuserer på anvendelse af metoder og værktøjer i egen undervisning.
Hvem henvender kurset sig til?
Kurset er målrettet lærere i grundskolen, der underviser eller ønsker at undervise i teknologiforståelse som valgfag eller på anden måde er nysgerrig på teknologiforståelse. Kurset er introducerende og relevant for dig, der gerne vil i gang med at undervise i teknologiforståelse.
Underviser
Mark Krogh Holler, Ian Rubeck Stenz og Anja Emilie Madsen, pædagogisk konsulenter ved CFU.