Kunst & naturfag i samspil – undersøgelser på lærred og i laboratorium
Vi sender information ud om kurset efter tilmeldingsfristen. Følg med inde på Nemstudie.dk.
På CFU's kursusoversigt kan du notere dato, klokkeslæt og adresse.
Hvad får du ud af kurset?
Hvordan arbejder konservatorer egentlig med bevaring af kunst? Og hvilken rolle spiller naturvidenskabelige metoder i den proces? Gennem øvelser og oplæg stiller vi skarpt på nogle af de spørgsmål, der opstår i mødet mellem kunst og naturfag. Hvad består farver af? Hvilke materialer gemmer der sig i et maleri – og hvor kommer de fra?
Vi undersøger mulighederne for at arbejde tværfagligt med kunst, videnskab og historie og spørger, hvordan denne viden kan bruges i undervisningen. Workshoppen lægger op til refleksion over, hvordan naturfaglige tilgange kan spille sammen med æstetiske og kulturelle perspektiver – og hvilke nye indsigter det måske kan føre til.
Workshoppen tager udgangspunkt i et tema fra SMK’s undervisningsplatform connect.smk.dk, der lanceres i april 2026. Da undervisningsmaterialet er under udvikling, kan der forekomme mindre ændringer i workshopbeskrivelsen.
Fagligt indhold
• Indblik og viden om den naturvidenskabelige kunsthistorie
• Kobling mellem kunsten og naturfag
• Viden om dialogbaseret undervisning og æstetiske læreprocesser.
Udbytte
• Erfaring med dialogbaseret undervisning og æstetiske læreprocesser
• Viden om hvordan kunsten kan bidrage og anvendes på tværs af det faglige spektrum
• Inspiration og konkret undervisningsmateriale klar til brug i din undervisning
Samarbejde med anden arrangør:
Statens Museum for Kunst
Hvem henvender kurset sig til?
Kurset er for dig der underviser i naturfag og som gerne vil arbejde på tværs af fag som natur/teknologi, kemi, geografi, samfundsfag og historie
Undervisere
Nana Bernhardt, undervisnings- og udviklingsansvarlig
Cholada Chokaeo, undervisningsudvikler
Ida Hindsgavl Brink, undervisningsudvikler
Nanna Bernhardt Nana Bernhardt er mag.art. i kunsthistorie og fransk. Hun er undervisnings-og udviklingsansvarlig i Skoletjenesten – videncenter for eksterne læringsmiljøer/SMK. Hun har udgivet artikler og lydspor om museumsundervisning og betydningen af en æstetisk, sanselig og kropslig tilgang til undervisning og er medforfatter af bogen Dialogbaseret undervisning. Kunstmuseet som læringsrum.
Cholada Chokaeo er uddannet lærer i Billedkunst og Håndværk & Design. Cholada arbejder som undervisningsudvikler på Statens Museum for Kunst, primært på SMK Connect, hvor hun har fokus på brobygning og partnerskab og gøre kulturarven synlig, tilgængelig og vedkommende for undervisere og elever på landets uddannelsesinstitutioner.
Ida Hindsgavl Brink er BA i dansk og cand.mag. i visuel kultur. Hun arbejder som undervisningsudvikler på Statens Museum for Kunst, særligt med projektet SMK Connect. Her udvikler hun undervisningsmaterialer med udgangspunkt i museets digitaliserede værker, med fokus på dialog og æstetiske læreprocesser, til brug for undervisere og lærere i hele landet.