Gå til hoved indhold
Kurser og temadage

Dagens program

08.00
Tjek ind og morgenmad i atriumgården

09.00
Velkommen og morgensang

09.10
Fælles oplæg

Mental, social og faglig trivsel i grundskolen/Ane Qvortrup

I oplægget sættes der fokus på trivsel i grundskolen, idet der skelnes mellem tre dimensioner af trivsel: mental, social og faglig trivsel. Oplægget har tre dele. I første del diskuteres begrebet om trivsel, i anden del præsenteres det, hvordan det står til med trivslen blandt danske skoleelever, og i tredje del sættes der fokus på, hvad der kan gøres for at styrke elevernes trivsel og derigennem skabe bedre rammer for elevernes faglige udvikling. 

Ane Qvortrup er professor i uddannelsesvidenskab på Institut for Design, Medier, og Uddannelsesforskning på Syddansk Universitet. Hun har netop stået i spidsen for undersøgelsen Trivselslup i grundskolen gennemført blandt danske grundskoleelever, og oplægget præsenterer resultaterne fra denne undersøgelse. 

10.15 
Pause

10.30
Workshop runde 1

Workshop 1: "Jeg vil gerne være med!" – Inklusion gennem leg
V/Lene Hansen, pædagogisk konsulent UCN CFU og  Thorstein Jensen, skoleleder på Gistrup Skole

Denne workshop introducerer projektet "Jeg vil gerne være med!", som udspringer af Playful Learning og undersøger legens potentiale som inkluderende tilgang i skolen. Med særligt fokus på børn med ADHD og ASF, sætter vi spot på spørgsmålet: Kan leg og legende tilgange fremme læring, trivsel og dannelse?

Undervejs deles erfaringer og refleksioner om, hvordan projektet spiller sammen med Gistrup Skoles pædagogiske praksis og hverdag. Efter oplæggene inviteres deltagerne til at få hænderne i legen gennem konkrete hands-on aktiviteter og refleksioner. Hvad har vi leget os frem til – og hvad kan du tage med dig videre?

Workshop 2: Alle ord tæller - Embodied Reading
v/ Dorthe Handberg Svendsen og Anja Godtliebsen, pædagogiske konsulenter ved CFU 

Hvordan styrker vi læselyst og læseglæde for alle børn? Projektet ”Alle ord tæller” bygger på teorien ”Embodied Reading”, som blandt andet handler om at gøre læsning sjovt og engagerende for børnene ved at inddrage kroppen og sanserne. Formålet med projektet er at udvikle og afprøve produkter, metoder, indsatser og redskaber for at skabe bedre forudsætninger for gode læseoplevelser og derigennem styrke læselysten og læsekulturen hos danske børn i alderen 1-14 år. CFU’s bidrag til projektet indebærer bl.a. at levere praksisnær viden om læremidler, og at udvikle undervisningsmaterialer og vejledninger, som lærere kan bruge til at fremme læselyst og læsekultur blandt eleverne.

Med afsæt i forskellige læremidler fra mitCFU får du konkrete idéer til, hvordan dine elever kan arbejde med Embodied Reading på mange forskellige måder. Du får i workshoppen inspiration til, hvordan du kan tilrettelægge litteraturundervisningen, så den giver plads til aktive elever, der læser, skriver, undersøger og fortolker sammen.

Workshop 3: AI i forberedelse og undervisning
v/Rikke Lübæch Christensen og Anders Møller Jakobsen, Børne og Unge - fagcenter for skoler

Gen-AI i undervisningen.

Lad os fjerne snyd fra ligningen og bruge Gen-AI til at fremme den enkeltes potentiale. I workshoppen får du viden om rammer for brug af Gen-AI, input til gode værktøjer og inspiration til, hvordan Gen-AI kan anvendes i undervisningen af såvel elever som lærere. 

Workshop 4: Børneinddragelse på skolens PLC
v/Mette Nissen og Camilla Kvist Jepsen, Aalborg Bibliotekerne 

Børneinddragelse på skolens PLC.

Med afsæt i projektet Det starter med børnene vil bibliotekarer fra Aalborg Bibliotekerne præsentere idéer og metoder til, hvordan du bedst muligt kan inddrage børnene i indkøb af litteratur, læseaktiviteter og andre processer på skolens PLC.

Workshop 5: Tænkende klasserum i alle fag
v/Lotte Fuglsang Poulsen og Anders Saxkjær Gottliebsen, lærere på UngAUC

Det tænkende klasserum i alle fag.

Skab engagerede samtaler og kritisk tænkning i klasserummet med Building Thinking Classrooms. Sidste års workshop om det tænkende klasserum i sprogfagene udvides i år til at ramme alle fag. I workshoppen introducerer vi indledningsvist til metodens grundlæggende praksisser, hvorefter alle får mulighed for at afprøve refleksion og selvstændig tænkning i problembaserede opgaver på lodrette flader.

Workshop 6: Workshop til ledere: Arbejde med data i samarbejde mellem leder og PLC
v/dansk- og matematikvejleder og skoleleder Rikke Zimmer, Gug Skole 

Sådan omsætter vi data til handling i tæt samarbejde mellem ledelse og PLC.

På Gug Skole styrkes elevernes læring gennem et struktureret samarbejde mellem leder, PLC-vejledere og faglærere. I workshoppen dykker vi ned i, hvordan dataanalyse fra læringskonferencer omsættes til konkrete indsatser, som bl.a. gennem co-teaching skal sikre faglig progression for alle elever. 

11.45
Frokost i atriumgården

12.30 - 13.30
Workshop del 2

13.45
Kaffepause 

14.00
Fælles oplæg

Fagfornyelsen - hvad er nyt?
v/Lene Tanggaard, professor ved AAU

Fagfornyelsen i folkeskolen lægger op til en udfasning af kompetencemålstænkningen til fordel for et afsæt i en didaktisk treklang af engagement, kundskaber og myndighed. De nye læreplaner skal forankres i folkeskolens formålsparagraf, hvor der blandt andet står, at eleverne skal gøres ”fortrolige med dansk kultur og historie”. 
Det bliver en vigtig opgave i de kommende år for alle skolens aktører og interessenter at forholde sig til dette politiske og pædagogiske skifte og dermed til, hvad vi som samfund vil med skolen. Indebærer det nye fokus på kernestof og kundskaber – men også på engagement og myndighed – et tab i forhold til at give eleverne grundlæggende færdigheder og de kompetencer, som arbejdsmarkedet kommer til at efterspørge? Eller er engagement i kernestof, kundskaber om egen historisk og kulturel baggrund omvendt forudsætningen for, at eleverne kan møde det fremmede og fremtiden på en både åben, nysgerrig og myndig måde?

Lene er professor ved Aalborg Universitet og som medlem af ekspertgruppen vedrørende fagfornyelsen giver hun os et indblik i arbejdet med fagfornyelsen i sit foredrag og lægger op til samtale og debat om skolen. 

15.00
Tak for i dag

Temadagen er udviklet i samarbejde mellem forvaltningen Børn og Unge, Aalborg Kommune og CFU, UCN.

Hvem henvender kurset sig til?

PLC-teamets vejledere, ressourcepersoner og ledelse

Undervisere 

Ane Qvortrup, professor i uddannelsesvidenskab på Institut for Design, Medier, og Uddannelsesforskning på Syddansk Universitet.
Lene Hansen, pædagogisk konsulent UCN CFU
Thorstein Jensen, skoleleder på Gistrup Skole
Dorthe Handberg Svendsen, pædagogiske konsulenter ved CFU 
Anja Godtliebsen, pædagogiske konsulenter ved CFU
Rikke Lübæch Christensen, Børne og Unge - fagcenter for skoler
Anders Møller Jakobsen, Børne og Unge - fagcenter for skoler
Mette Nissen, Aalborg Bibliotekerne
Camilla Kvist Jepsen, Aalborg Bibliotekerne 
Lotte Fuglsang Poulsen, lærere på UngAUC
Anders Saxkjær Gottliebsen, lærere på UngAUC
Rikke Zimmer, matematikvejleder og skoleleder, Gug Skole
Lene Tanggaard, professor ved AAU

Praktisk information

Tilmeld dig

Kontakt

Camilla Nielsen

Administrativ medarbejder

Telefon:
72690822