Skolefravær og mistrivsel - hvordan forebygger vi det?
Hvad får du ud af kurset?
Kurset giver dig redskaber til at samarbejde med og rundt om eleven – både med andre fagprofessionelle og forældre. Du bliver klædt på til at få øje på de eksklusionsprocesser, der øger risikoen for skolefravær, og du får mere viden om, hvordan du arbejder med børnefællesskabet for derved at øge deltagelsesmuligheder for børnene – også dem der er på kanten af fællesskabet.
Fagligt indhold
Kurset sætter blandt andet spot på børns selvværd og hvordan du som professionel voksen kan styrke dette, blandt andet ved hjælp af anerkendelse, relationskompetence og klasseledelse. Vi vil tale ind i, hvordan man som professionel kan øve sig i, at planlægge en skoledag, hvor der er plads til den enkelte elev, og hvor den enkelte føler sig som en del af fællesskabet – og hvor forskellighed bliver en styrke.
Vi sætter spot på de processer, der kan føre til skolefravær og bliver klogere på, hvordan vi egentlig skal forstå skolefravær og årsagerne hertil – når vi søger årsagerne, bliver det lettere for de professionelle at forebygge, inden fraværet eskalerer.
Vi bliver klogere på Selvbestemmelsesteorien, som et konkret greb til at arbejde med det enkelte barns følelse af tilhør.
Vi søger barnets perspektiv og ser forældrene som en hjælp og ressource i arbejdet med skolefraværende børn.
Hvem henvender kurset sig til?
Lærere og pædagoger i Folkeskolen, privatskoler, friskoler og efterskoler
Underviser
Signe Weibel Petersen, Adjunkt UCN act2learn