Gå til hoved indhold

Helhedspleje i praksis – fra vision til virkelighed

Helhedspleje markerer et nyt kapitel i den kommunale velfærdsfortælling, hvor der bygges videre på eksisterende indsatser med et endnu stærkere fokus på at se borgeren som et helt menneske. Det handler om at koordinere indsatsen på tværs af fag, afdelinger og funktioner. Selvom intentionen er tydelig, og mange kommuner allerede har taget vigtige skridt, er det stadig en kompleks opgave at få helhedsplejen til at fungere i praksis.

Derfor har Ældreministeriet afsat knap 24 millioner til at sikre efter- og videreuddannelse af medarbejdere og ledere i ældreplejen.

Kompetenceudvikling som nøgle til forandring

Professionshøjskolen UCN tilbyder sammen med SOSU Nord/STV forløb til kommunerne i Region Nordjylland, som varer omkring 9 måneder. Vi tilbyder en fleksibel og praksisnær implementeringsstøtte og kompetenceudvikling, der er målrettet kommunernes specifikke behov, med strategisk rådgivning ved opstart, fastlæggelse af mål og retning samt løbende sparring og supervision. 


I UCN act2learn Velfærd er vores fornemmeste opgave derfor sammen med kommunerne at spore os ind på, hvilke behov de hver især har, så vi kan understøtte dem både i forhold til kompetenceudvikling og implementering. 


Derfor har vi hos UCN act2learn Velfærd besøgt de nordjyske kommuner, for at blive klogere på hvilke udfordringer og muligheder kommunerne står overfor.

Skræddersyede løsninger og lokal forankring

UCN act2learns Velfærd områdeleder for Sundhed og Social Trine Søby har i dialogen med kommunerne erfaret, at der er behov for en fleksibel og praksisnær tilgang til kompetenceudvikling. I stedet for standardiserede forløb arbejdes der med skræddersyede udviklingsforløb, som tager afsæt i netop den enkelte kommunes kontekst, behov og målsætninger. 


UCN act2learn Velfærd bliver derfor en medskabende partner, som bidrager med procesledelse, supervision og praksisnær sparring for kommunens ledere og mellemledere. SOSU Nord/STV tilbyder kompetenceudvikling i form af AMU-forløb for relevante medarbejdere, og i fællesskab skabes der en rød tråd mellem de forskellige aktørers indsatser. Målet er et fælles sprog og en lokal forankring, hvor de enkelte faggrupper arbejder sammen ud fra en fælles forståelse.


Kompetenceudviklingen er organiseret i to parallelle spor, som koordineres og hænger sammen, så der sikres en helhedsorienteret tilgang til læring og udvikling. De to spor omfatter:

Spor 1: AMU-baseret kompetenceudvikling

  • Kurserne varetages af faglærere fra social- og sundhedsskoler

  • Kurserne henvender sig bredt til alle typer faggrupper og medarbejdere

Spor 2: Kompetenceudvikling af ledere og nøglepersoner

  • Her står professionshøjskolerne for undervisningen

  • Hver kommune eller privat aktør fastlægger selv, hvem der betragtes som nøglemedarbejdere – det kan f.eks. være social- og sundhedsassistenter, sygeplejersker eller visitatorer

  • Disse nøglepersoner skal, sammen med ledelsen, spille en central rolle i overgangen til helhedspleje. Derfor får de i kompetenceforløbet redskaber til at fremme ejerskab, støtte implementeringen af faste teams og fungere som både inspiratorer og sparringspartnere for kollegaer.

Tværfaglige teams og nye arbejdsformer

Mange kommuner har allerede erfaring med faste teams, men står nu over for næste skridt med at samle myndighed, træning og pleje i mindre, tværfaglige enheder, hvilket åbner for nye muligheder men også nye dilemmaer.


Hvor medarbejderne tidligere fulgte faste opgavelister, skal de nu vurdere, i tæt samarbejde med borgeren, hvad der er fagligt bedst, og hvad borgeren er motiveret for. Det kræver både en mental og faglig omstilling, hvor medarbejderne får større ansvar og skal navigere i nye grænseflader.


Begrebsafklaring som fundament

Derfor bliver det også afgørende at afklare centrale begreber som selvbestemmelse, kvalitet og borgernær visitation. Disse begreber tolkes forskelligt afhængigt af faglighed og organisatorisk placering, og derfor er der behov for en fælles praksisforståelse.

Når kommunerne selv skal definere, hvad kvalitet betyder i deres kontekst: Hvordan den sikres, måles og udvikles, kræver det både refleksion og fælles sprog. Her spiller kompetenceudvikling en vigtig rolle. Gennem praksisnær undervisning, faglig sparring og konkrete afprøvninger kan kommunerne styrke deres fælles forståelse og skabe retning i arbejdet med helhedspleje.


Ledelse i forandring

Samtidig stiller den nye organisering også nye krav til ledelsen, hvor selve lederrollen ændrer sig markant. Ledere skal i stigende grad lede faggrupper, de ikke selv tilhører, og gå fra at være eksperten med svarene til at være den, der stiller de rigtige spørgsmål. Rollen bliver altså i højere grad faciliterende og støttende – med fokus på at hjælpe teamet med selv at finde løsninger frem for at fikse problemerne direkte.
Det kræver stærk kommunikation, tværfagligt samarbejde og mod til at stå i det uafklarede. Når ledere får ansvar for medarbejdere med en anden faglighed, kan det skabe dilemmaer og usikkerhed. Her er respekt, tillid og et fælles sprog for kerneopgaven afgørende.


UCN act2learn som sparringspartner i faglig forandring

UCN act2learn kommer til at understøtte denne udvikling ved at tilbyde faglig sparring, faciliterede refleksioner og tilpassede forløb, der hjælper med at afklare roller og give konkrete redskaber. Mange ledere efterspørger ikke færdige svar, men et trygt rum til at drøfte dilemmaer og tænke højt med nogen, der forstår deres virkelighed. Det er netop dette rum, vi ønsker at skabe i tæt samspil med kommunerne. 

Få vejledning i forbindelse med ansøgning

Trine Lolk Haslam

Regional projektleder

E-mail:
tlh@ucn.dk
Telefon:
72690333

Skrevet af Mathilde Kellberg, UCN act2learn Velfærd