Vi uddanner fremtidens erhvervsskolelærere med praksis i førersædet
Det er kort opsummeret filosofien bag den måde undervisningen er sammensat på diplomuddannelsen i erhvervspædagogik på UCN act2learn. Mette Vestergård er lektor på uddannelsen og fremhæver vigtigheden af, at DEP’en, som uddannelsen kaldes i daglig tale, er så tæt på praksis som muligt.
- Praksis er i denne sammenhæng selve undervisningen. Vi arbejder med at inddrage deres praksis, så de gensidigt kan inspirere hinanden. Jeg synes i høj grad, at vi lykkes at skabe rammerne i undervisningen til, at de kan lære af både hinanden og os som undervisere, så teorien giver mening i forhold til deres hverdag som erhvervsskolelærere. Det er afgørende, at vi præsenterer som for undervisning, som lever op til de krav, de selv møder i deres virke, fortæller Mette Vestergård.
For Christina Søvind Rosengreen har denne tilgang til undervisning hjulpet hende til selv at blive en bedre underviser. Hun har en bagrund som bachelor i ernæring og sundhed, og har i snart fire år været ansat som lærer på HEG i Aars, hvor hun underviser kommende ernæringsassistenter. Hun mangler kun et enkelt modul og afgangsprojekt, før hun kan afslutte diplomuddannelsen.
Hun har brugt greb fra uddannelsen til flere konkrete tiltag i sit daglige arbejde.
- Jeg har lavet en skabelon til min kontaktlærersamtaler, som betyder, at samtaler ikke bare bliver en sang fra de varme lande om, hvordan det går. Det betyder, at jeg får involveret eleven bedre og får et konkret fagligt udbytte, giver Christina som eksempel på et initiativ affødt af uddannelsen.
Visuel understøttelse som redskab til læring
Når de DEP-studerende indtager et undervisningslokale på UCN act2learn, involverer det ofte materialer, der visuelt kan understøtte de studerendes læring. Det kan være begrebskort, roll ups eller andet, der kan tydeliggøre den praksisnærhed, der er kernen i undervisningen. Som noget nyt arbejdes der på nogle hold også med VR-briller, hvor man kan have en samtale med avatars, der er gør det ud for elever for eksempel en meget stille elev, en elev som efterspørger udfordringer mv.
Mette Vestergård fortæller, at afprøvning af relevante tiltag i praksis udgør en forudsætning for, at erhvervsskolelærerne kan omsætte deres nye viden og færdigheder kompetencer, som skaber positiv forandring og udvikling. Det sker blandt andet ved at inddrage praksisbaserede studieopgaver i undervisningen. Undervisningen på diplomuddannelsen i erhvervspædagogik er dynamisk og udvikler sig hele tiden. Flere hold har som noget nyt arbejdet med simulation som pædagogisk metode i en erhvervspædagogisk praksis er en ny vej til øget praksisnærhed i undervisningen.
Christina Søvind Rosengreen har netop ladet sig inspirere af simulationsundervisningen på UCN.
- Jeg har lavet simulationsøvelser forud for svendeprøven, hvor elever får lov at være enten censor, underviser eller observatør i en eksamensøvelse. Det kan være med til at afmystificere processen og give dem vigtig viden om, hvad der lægges vægt på til svendeprøven, fortæller hun.
Teorien styrer ikke undervisningen
På Techcollege i Aalborg er uddannelseschef David Dahl Tjell ikke i tvivl om, at hans medarbejdere får meget konkrete redskaber til deres undervisning ved at gennemføre diplomuddannelsen. Som uddannelseschef for 10 uddannelser inden for mad, oplevelser og agri har han stort set altid medarbejdere, som er i gang med at uddanne sig.
- Jeg får motiverede medarbejdere tilbage, som har fået nogle værktøjer til at klare hverdagen bedre. Vi har valgt at sende medarbejdere på fuldtidsmoduler, hvor de kan koncentrere sig fuldt ud om deres uddannelse, når de er afsted. Nogle taler jeg stort set ikke med i de seks uger, de er afsted, mens andre bruger mig som støtte i deres projekter. Fælles er, at jeg oplever, at underviserne er meget motiverede til at tage DEP’en, fordi de oplever, at de kan bruge det i deres hverdag, fortæller uddannelseschefen.
David har gode erfaringer med, at medarbejderne kommer tilbage med konkrete ideer til store som små ændringer, de vil foretage i deres undervisning.
- Jeg kan se, at undervisningen på DEP’en er meget praksisnær – også i forhold til hvad jeg har oplevet andre steder. Teorien styrer ikke undervisningen men eksemplerne bakkes op af teorien og får rummet til at blomstre. Det er vigtigt, at undervisningen relaterer tilbage til praksis og ikke er en teoretisk afhandling, beskriver David Dahl Tjell.
Vil du vide mere om Diplomuddannelsen i erhvervspædagogik
Mette Vestergård, lektor UCN act2learn Ledelse og Organisation
Telefon 7269 1800
Mail meve@ucn.dk