Gå til hoved indhold
Kursus
Kursus

I et organisatorisk landskab præget af kompleksitet og acceleration, er dine dialogiske kompetencer afgørende for at lykkes hvad enten du indtager en rolle som leder, konsulent eller nøgleperson. Din evne til at lytte, stille spørgsmål og være nærværende i samtalen betyder en verden til forskel, når der skal opstilles og opfølges på mål, indfries potentialer eller skabes nye forståelser.

Hvad får du ud af uddannelsen?

Uanset om du arbejder i erhvervslivet, offentlige organisationer eller NGO’er, vil du igennem certificeringen i dialogisk lederskab og professionelle samtaler blive klædt på til en hverdag, der kan rumme paradokser, hvor du står mellem udvikling, drift, relationer og resultater.

Uddannelsen ruster dig med værktøjer til at navigere i dette komplekse kommunikationslandskab gennem virkningsfulde dialoger med tillid, åbenhed og respekt.

Tilgang til den professionelle samtale

Vi arbejder med den dialogiske kapacitet som en professionel kompetence, der både har betydning for de daglige dialoger såvel som de formelle samtaler, der finder sted i alle virksomheder og organisationer. Vi tror på, at effektive dialoger kan være katalysatorer for positive forandringer på individ-, organisations- og samfundsniveau.

Du skal være indstillet på aktivt at udfordre dig selv gennem et refleksivt blik på din antagelser, praksis samt præferencer. Derfor vil du i løbet af uddannelsen blive indført i relevante dele af organisations- og personlighedspsykologien.

Ved at forstå dine egne og andres reaktionsmønstre, vil du kunne tage hånd om organisatorisk forankrede samtaler, også hvor der er en høj følelsesmæssig intensitet og risiko for forråelse.

Om uddannelsen

Uddannelsen i dialogisk lederskab og professionelle samtaler består af fire moduler, der afvikles som fire internater. Hvert modul er centeret om et fagligt tema, der kan støtte og styrke din mestring af de samtaler, der allerede finder sted i organisationen; udviklings- og performancesamtaler, trivsels- og omsorgssamtaler eller samtaler med kunder, borgere eller samarbejdspartnere. Samtaler der kan være svære, men som kan være forskellen på succes eller sygemeldinger.

Mellem modulerne vil du skulle gennemføre samtaler i egen organisation. Din praksis kvalificeres gennem feedback og sparring i læringsgrupper, som etableres i forbindelse med uddannelsens start. Deltagelse i læringsgrupperne er en obligatorisk del af uddannelsen, og et nødvendigt element i arbejdet med jer selv og jeres professionelle kompetencer i samtaler.

Modul 1: Når samtaler skaber bevægelse
Vi udforsker de fundamentale elementer i dialoger, og hvordan disse bringes i anvendelse i den professionelle samtale, så de opbygger tillid, skaber forbindelser og understøtter din aktive positionering.

Modul 1 etablerer grundlaget for arbejdet med dialogiske kapacitet, og professionaliseringen af samtaler. Herunder etiske pejlemærker samt de første modeller og opmærksomhedspunkter til at skærpe kvaliteten i dine samtaler efter første modul.

Modul 2:  Når tanker og følelser styrer eller forstyrrer
Tanker og følelser kan af og til kapre vores opmærksomhed i opgaveløsningen. Nogle gange er det en hjælp, og værd at blive klog af, og nogle gange er der brug for at tage livtag med dem.

På modul 2 arbejder vi med dialogformer, der kan give et rum til det som fylder, og klæder dig på til at støtte mennesker omkring dig med at håndtere det svære, så det ikke spænder ben for handlekraften.

Modul 3: Når opgaven kalder
At fastholde læring og et fagligt fokus over tid, kræver vedholdende dialoger uanset om det er implementering af nyt eller forbedring af det eksisterende.  

Med modul 3 dykker vi ned i samtaler, hvor opgaven er omdrejningspunktet – både de samtaler hvor der allerede er følgeskab, og de hvor følgeskabet skal skabes. 

Modul 4: Når vi skal stå i det åbne
Alle virksomheder og organisationer har brug for at kunne have samtaler, der berører de grundlæggende aspekter af vores organisationer og de mennesker, der udgør dem. 

Modul 4 handler om evnen til at føre samtaler, hvor værdier og det betydningsfulde står i centrum. Det er samtaler om det store ”hvorfor” i udmøntningen af strategien, eller varetagelsen af den enkelte opgave eller projekt, der indrammer menneskers motivation ud over individuel prestige og virksomheders og institutioners bundlinje.

Certificering
Deltagelse i certificeringen indgår som en del af uddannelsen. Vi fejrer certificeringen med et glas bobler.

Mentor/sparring

Som en del af din gennemførsel af uddannelsen, vil du få tilbudt tre timers sparring, med afsætning i din personlige udvikling af dialogiske kompetencer. Sparringen gennemføres mellem modulerne, og du vil skulle medbringe eksempler på de samtaler du gennemfører i din organisation.

Certificeringskrav og afsluttende faglige dialog

For at blive certificeret ved uddannelsens afslutning, skal du deltage i uddannelsens moduler og benytte dig af mentorcoachordningen. Desuden opstiller vi følgende krav for at kunne gå til certificeringen: 

  • Video- eller lydoptagelse af 4 samtaler á 15 - 30 min. varighed udover de medbragte til mentorsamtalerne.
  • Minimum 1 af de 4 samtaler skal foregå i en gruppe/team.
  • Disse materialer skal stilles til rådighed for underviserne senest to uger forud for certificeringen

Målgruppe

Uddannelsen er designet til praktikere, der er komfortable med et ambitiøst teoretisk niveau, og som anvender samtaler som et vigtigt redskab i deres arbejde.

Læs mere om modulet

Tilmeld dig

Vi udbyder forløbet på nedenstående tidspunkter.

Modul 1: Når samtaler skaber bevægelse
Vi udforsker de fundamentale elementer i dialoger, og hvordan disse bringes i anvendelse i den professionelle samtale, så de opbygger tillid, skaber forbindelser og understøtter din aktive positionering.

Modul 1 etablerer grundlaget for arbejdet med dialogiske kapacitet, og professionaliseringen af samtaler. Herunder etiske pejlemærker samt de første modeller og opmærksomhedspunkter til at skærpe kvaliteten i dine samtaler efter første modul.

Modul 2:  Når tanker og følelser styrer eller forstyrrer
Tanker og følelser kan af og til kapre vores opmærksomhed i opgaveløsningen. Nogle gange er det en hjælp, og værd at blive klog af, og nogle gange er der brug for at tage livtag med dem.

På modul 2 arbejder vi med dialogformer, der kan give et rum til det som fylder, og klæder dig på til at støtte mennesker omkring dig med at håndtere det svære, så det ikke spænder ben for handlekraften

Modul 3: Når opgaven kalder
At fastholde læring og et fagligt fokus over tid, kræver vedholdende dialoger uanset om det er implementering af nyt eller forbedring af det eksisterende.  

Med modul 3 dykker vi ned i samtaler, hvor opgaven er omdrejningspunktet – både de samtaler hvor der allerede er følgeskab, og de hvor følgeskabet skal skabes. 

Modul 4: Når vi skal stå i det åbne
Alle virksomheder og organisationer har brug for at kunne have samtaler, der berører de grundlæggende aspekter af vores organisationer og de mennesker, der udgør dem. 

Modul 4 handler om evnen til at føre samtaler, hvor værdier og det betydningsfulde står i centrum. Det er samtaler om det store ”hvorfor” i udmøntningen af strategien, eller varetagelsen af den enkelte opgave eller projekt, der indrammer menneskers motivation ud over individuel prestige og virksomheders og institutioners bundlinje.

 

Certificering
Deltagelse i certificeringen indgår som en del af uddannelsen. Vi fejrer certificeringen med et glas bobler.

Få besked om fremtidige datoer

Der er i øjeblikket ingen planlagte datoer for dette forløb. Udfyld formularen, hvis du vil have besked, når vi har fastsat nye datoer.

Vi behandler dine oplysninger i overensstemmelse med vores privatlivspolitik. 

Tak for din interesse

Tak for din interesse i forløbet. Du hører fra os, når der igen er fastsat nye datoer. 

Få vejledning og mere at vide

Pia Hovalt Skovsgaard Ovesen

Kursuskoordinator

E-mail:
pio@ucn.dk
Telefon:
72691652