Autismespektrumforstyrrelser
Kursets formål
Forståelsen af autisme er i konstant forandring. Med afsæt i diagnosens udvikling og skift fra ICD10 til ICD11, vil kurset dykke ned i, hvordan denne ændring påvirker vores forståelse af autisme og de pædagogiske konsekvenser, det medfører. Vi arbejder med teorien om den forudsigende hjerne og undersøger relaterede temaer, der kan hjælpe med at styrke pædagogisk praksis.
Mål
Målet er at du efter kurset er bedre rustet til at møde de borgere du arbejder med ud fra en forskningsinformeret forståelse af mennesker med ASF. Vi vil fokusere på at oversætte forskellige forståelser af autisme til dit pædagogiske arbejde gennem analyse af dine praksiseksempler og prøvehandlinger.
Fagligt indhold
- Diagnosesyn og autismeforståelser
- Mennesker med ASF’s egne perspektiver
- Piger og ASF
- Sanser og repetitiv adfærd
- Kommunikation
- Livsperspektiver
Målgruppe
Kurset henvender sig især til pædagogisk personale, som arbejder indenfor autismespektret.
Undervisningen
Dagene begynder med oplæg, hvorefter vi bevæger os over i arbejde med egen praksis, som afsluttes med individuelle prøvehandlinger. Prøvehandlingerne udføres i praksis mellem undervisningsgangene, og vi vender tilbage til dem gangen efter. Eksempelvis kan en planlægning bestå af tre temadage med tid til praksisopgaver mellem undervisningsdagene.
Der er ingen læsning til modulet, men vil være litteraturlister, som man kan fordybe sig i.
Skræddersyede forløb hos UCN act2learn
Dette er et eksempel på et af UCN act2learns skræddersyede forløb indenfor socialt arbejde og social pædagogik. Er du interesseret i at høre mere om mulighederne for at få skræddersyet et forløb til din organisation eller virksomhed, er du meget velkommen til at kontakte os.