Gå til hoved indhold

Praksisfaglighed

Få sparring og redskaber til at omsætte begrebet praksisfaglighed til konkrete undervisningsforløb, hvor både hoved og hænder bliver udfordret.

Mange lærere i folkeskolen forbinder praksisfaglighed med de praktisk-musiske fag og projektopgaven i 9. klasse, men tilgangen kan også bruges i skolens øvrige fag som dansk og matematik.

Hos UCN act2learn står vores fageksperter klar til at spare med jer om, hvordan I kan implementere den variation i undervisningen, som det kræver at styrke praksisfagligheden. For det handler netop om variation. En praksisfaglig tilgang giver eleverne mulighed for at arbejde med et fagligt begreb med hænderne eller kroppen først og efterfølgende lægge teorien på. Således opstår der mulighed for større variation i undervisningen.

Hvad er praksisfaglighed?

Begrebet praksisfaglighed er et såkaldt policy-begreb, formuleret af politikere i forbindelse med at der blev indgået en politisk aftale om styrket praksisfaglighed i folkeskolen. Aftalen indeholder primært disse initiativer:

  • Et obligatorisk toårigt praktisk-musisk valgfag i 7.-8. klasse
  • Prøve i et praktisk-musisk valgfag
  • Styrket praksisfaglighed i den obligatoriske projektopgave i 9. klasse
  • Ret til erhvervspraktik i 8. og 9. klasse

Skal dit team udfordre jeres læringssyn?

Det kræver ændrede rutiner at styrke praksisfagligheden – og det tager tid. Man skal øve sig i at se læring på en ny måde. Det er den type læring, som ofte roder, larmer og stiller andre krav til lærerne.

Hos UCN act2learn kan vi sammensætte et forløb for jeres lærerteam. Ved hjælp af aktionslæringsforløb kan vi støtte jer i processen med at omsætte idéerne til konkrete tiltag i undervisningen. Det behøver ikke være altomvæltende projekter – det kan være dagligdagsændringer og flere små tiltag.

Vi tilbyder alt fra enkelte oplæg om praksisfaglighed på personalemøder til indsatser, der løber over eksempelvis et halv til et helt skoleår.

Eksempel på forløb:

Praksisfaglighed på 10 minutter

I denne video bliver du introduceret til begrebet "praksisfaglighed." I videoen forklarer vores fagekspert, Charlotte Rørvig Haaber, hvorfor det er meningsfuldt at bruge praksisfaglighed som en tilgang til læring. Derudover kommer hun også med nogle eksempler på, hvordan praksisfaglighed anvendes i undervisningen.

Få vejledning og mere at vide

Dorthe Geisnæs

Lektor

E-mail:
dge@ucn.dk
Telefon:
72690429

Charlotte Rørvig Haaber

Adjunkt

E-mail:
crh@ucn.dk
Telefon:
72691732

Få seneste nyt fra UCN act2learn Pædagogik og Læring

Nyhedsbrev til skole- og dagtilbudsområdet, hvor du kan holde dig opdateret på ny viden inden for henholdsvis pædagogik og læring. Tilmeld dig det nyhedsbrev - Dagtilbud eller Skole - der er relevant for dig og modtag opdateringer på kurser, videreuddannelser og arrangementer. 

Udkommer 2-4 gange om året.