Traumer i et neuropædagogisk perspektiv
Kursets formål
Formålet er at give deltagerne viden om traumer, som forståelsesramme til at arbejde med mennesker der har været udsat for traumatiske hændelser. Traumepædagogik bygger på en forståelse af, at traumer kan have langvarige effekter på individets evne til at regulere følelser, interagere med andre og engagere sig i læring. Med afsæt i neurobiologisk viden om, hvordan traumer påvirker hjernen, adfærd, relationer og læring, lærer deltagerne at skabe et trygt og støttende udviklingsmiljø.
Mål
- At deltagerne får indsigt i teori om traumer med kobling til neurobiologisk viden om hjernens udvikling og modning, og særligt med kobling til hjerneprocesser ved belastningsreaktioner.
- At deltagerne får en større forståelse for de udfordringer mennesker der har været udsat for traumatiske oplevelser, kan erfare, og dermed bliver bedre til at forstå adfærd.
- At deltagerne får indsigt i metodiske greb i det pædagogiske arbejde, der fremmer følelsesmæssig sikkerhed, stabilitet og tillid, så den enkelte kan komme sig og udvikle sig.
Fagligt indhold
- Den treenige hjerne
- Viden om neurologiske belastningsreaktioner
- Viden om traumer
- Viden om tilgange til at arbejde traumebaseret
Målgruppe
Kurset henvender sig til professionelle, som arbejder med børn, unge og voksne med tilknytningsproblematikker.
Skræddersyede forløb hos UCN act2learn
Dette er et eksempel på et af UCN act2learns skræddersyede forløb indenfor socialt arbejde og social pædagogik. Er du interesseret i at høre mere om mulighederne for at få skræddersyet et forløb til din organisation eller virksomhed, er du meget velkommen til at kontakte os.