Gå til hoved indhold

Det er ikke længere ny viden, at vi ikke bør skælde ud. Det har der efterhånden været fokus på i en hel del år. Vi ved nemlig godt, hvor afgørende det er, at voksne har øje på deres relation til de børn og unge, som de arbejder med. Vi ved også godt, hvilken betydning det har, at voksnes børnesyn tager afsæt i, at børn gør det godt, hvis de kan.

Alle voksne, som arbejder med børn og unge, vil gerne lykkes med, at børnene udvikler sig, trives og lærer. Og dertil kender vi i dag også vigtigheden af hvilket sprog vi bruger til, med og om børn. Men alligevel så ved vi også hvor svært det i nogle situationer kan være at undgå skældud. Og det skal vi turde tale om - og kigge på. For hvad er det egentlig, der er på færde når skældud kan synes som eneste udvej eller virkemiddel? Hvilken betydning har det for børnene og de unge mennesker når vi skælder ud? Og særligt - hvad kan vi gøre i stedet?

"Børn lærer og udvikler sig bedst, hvis de er i et trygt læringsmiljø. En af de afgørende faktorer i den sammenhæng er brugen af skældud"

Anne Hejgaard

Lektor UCN act2learn

Fire korte inspirationsvideoer om skældud

Lektor Anne Hejgaard fortæller i disse fire videoer om hvad vi egentlig kan betragte som skældud, hvilket konsekvenser det har når voksne skælder ud, hvorfor vi egentlig ender med at ty til den løsning og sidst men ikke mindst hvad vi kan gøre i stedet

Hvad er skældud?

Skældud er et ord vi bruger tit og tit snakker om, men det er et ord, der kan forstås på mange måder. I denne video fortæller Anne om, hvad skældud er i institutioner.

Konsekvenser ved skældud

I forlængelse af den første video om skældud, hvor Anne definerede, hvad der menes med skældud, fortæller hun i denne video om konsekvenserne af skældud – herunder hvad skældud gør ved børn og unges selvværd.
Anne har igen et lille inspirationsfif klar til jer i slutningen af videoen, som kan gøre dig klogere på, hvad skældud har af konsekvenser i din institutioner.

Hvorfor skælder vi ud?

Hvorfor befinder vi os nogle gange i situationer, hvor vi ender med at skælde ud? Og hvordan kan vi arbejde på at skælde mindre ud? I denne video fortæller Anne om, hvorfor vi i visse situationer ender med at skælde ud.

Hvad kan vi gøre for at undgå at skælde ud?

I den fjerde og sidste video giver Anne to perspektiver på, hvordan vi undgår at skælde ud. Det første perspektiv omhandler “her-og- nu"- situationen: hvad vi kan gøre for at undgå at handle baseret på stres og afmægtighed? Det andet perspektiv handler om, hvad vi kan gøre for at være proaktive og forkant for at undgå at skælde ud.

Vil du vide mere om vores tilbud indenfor emnet skældud?

Heidi Trude Holm

Lektor

E-mail:
hho@ucn.dk
Telefon:
72691731