CEPRA
CEPRA er et forskningscenter med fokus på evaluering og kvalitet primært i det pædagogiske og sundhedsfaglige felt.
Forskningscentret er optaget af følgende temaer:
- Hvilke evalueringsmetoder anvendes i forskellige kontekster og med hvilken legitimitet?
- Hvilke konstitutive virkninger har evaluering i praksis?
- Hvordan involveres brugere meningsfuldt i evalueringer?
- Hvordan udvikles normer for god praksis i samklang med professionel dømmekraft?
- Udvikling af nye dataindsamlingsmetoder i evalueringer
- Hvordan spiller evidens og evaluering sammen?
- Karakterforskning og karaktergivning i praksis
CEPRA tilbyder
- Følgeforskning til projekter, interventioner og indsatser i de pædagogiske og sundhedsfaglige områder
- Evalueringer med forskningshøjde
- Foredrag eller oplæg til konferencer eller andre typer af arrangementer
- Udarbejdelse af evalueringsdesign
- Vejledning i udarbejdelse af evalueringsdesign
CEPRA samarbejder med UCN Act2learn om udførelse af konkrete evalueringsopgaver og om udvikling af nye evalueringsmetoder.
CEPRA-striben
Forskningscentret CEPRA udgiver det forskningsvidenskabelige anerkendte tidsskrift CEPRA-striben, hvor vi formidler viden om evaluering i teori og praksis.
CEPRA-striben er optaget i Forsknings- og Innovationsstyrelsens autoritetsliste over videnskabelige tidsskrifter og er derfor en anerkendt kanal for publicering af pædagogisk forskning.
Artikler i CEPRA-striben udløser dermed publikationspoint (BFI-point) for forfatterne og de institutioner, de er ansat ved.
Har du lyst til at bidrage med en artikel til tidsskriftet kan du her læse om temaer og deadlines for de kommende udgivelser.
Læs tidsskrifterne i elektronisk form ved at klikke på linkene her:
- Cepra-striben nr. 23 - Overgange mellem læringskontekster
- Cepra-striben nr. 22 - Undersøgelse af børn
- Cepra-striben nr. 21 - Erhvervsskoler og evaluering
- Cepra-striben nr. 20 - Særudgave - Refleksiv praksislæring
- Cepra-striben nr. 19 - Kvalitet i velfærdsydelser
- Cepra-striben nr. 18 - Nationale tests
- Cepra-striben nr. 17 - Evidens på arbejde
- Cepra-striben nr. 16 - Eksamen
- Cepra-striben nr. 15 - Inklusion og Evaluering
- Cepra-striben nr. 14 - Feedback
- Cepra-striben nr. 13 - Evaluering i konteksten
- Cepra-striben nr. 12 - Læringsmål og vurdering
- Cepra-striben nr. 11 - Akkreditering
- Cepra-striben nr. 10 - Evalueringsmetoder - Lavpraktisk
- Cepra-striben nr. 09 - Bologna processen
- Cepra-striben nr. 08 - Danskdidaktik og evaluering
- Cepra-striben nr. 07 - Innovation og Evaluering
- Cepra-striben nr. 06 - Undervisningsevaluering
- Cepra-striben nr. 05 - Evaluering i specialpædagogikken
- Cepra-striben nr. 04 - Evaluering som udvikling
- Cepra-striben nr. 03 - Evalueringspraksis i folkeskolen
- Cepra-striben nr. 02 - Evaluering i dagtilbud og boformer
- Cepra-striben nr. 01 - Læsning og evaluering