Professionsudvikling og uddannelsesforskning
Forskningsprogrammet dækker over tværfaglig forskning, primært i tilknytning til UCN’s uddannelsesområder pædagogik og sundhed, men også med inddragelse af områderne business og teknologi
Fokus for vores forskning i professionsudvikling handler om at imødegå forventninger til de professionelle (og de studerende under professionsuddannelse) om at besidde og kontinuerligt udvikle deres kompetencer reflekteret og forskningsfagligt funderet. Vi arbejder med at udvikle den nordiske professionsforskning og professionsudvikling med fokus på det 21. århundredes kompetencer.
Fokus for vores uddannelsesforskning ligger på de faktorer, der øger læringsudbyttet i bred betydning både inden for fysiske og virtuelle læringsmiljøer. Vi arbejder således primært med hvordan der undervises, frem for hvad der undervises i, og vi belyser forskningsspørgsmålene ud fra såvel institutions- og underviser- som studerende- og elevperspektiv.
Målet er at frembringe viden, som kan anvendes til at opkvalificere og udvikle praksis – både internt på vores egne uddannelser og eksternt i eksempelvis folkeskoler, efterskoler og gymnasier samt på efter- og videreuddannelsesforløb.
Projekter i professionsudvikling og uddannelsesforskning
Forskningsprogrammet har og åbner forskningsprojekter indenfor 4 temaer.
1. Fagdidaktik, didaktik og læringsstrategier
- Farmakologi og lægemiddelregning - når matematikken spænder ben for udvikling af sygeplejestuderendes kompetence i medicinhåndtering
- Gerningsmandens historie
- Lavt præsterende drenge
- Research on novel course design workflow for UCN
- Stærke læringsmiljøer
- Udeskole
- Viden i skolen - VIS
2. Nye prøve, evaluerings- og vurderingsformer
3. Målstyret undervisning, relationer og feedback
4. Professionsudvikling og refleksiv praksislæring (UCN’s læringstilgang)
- En explorativ undersøgelse af brugere og jordemødres oplevelse af jordemoderkonsultationen
- Læringskultur på SOSU Nord
- Udvikling af professionelles dømmekraft gennem refleksiv praksislæring
Beskrivelse af forskningsprogram
Se PowerPoint-præsentation af forskningsprogrammets satsninger (PDF) af docent Preben Olund Kirkegaard.