Nordisk Smag
Baggrund for projektet
Projektet Nordisk Smag – en fælles bæredygtig madkultur blev igangsat i 2022 efter en bevilling fra A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal.
Projektet er et samarbejde mellem Professionshøjskolen UCN (Danmark), Universitetet i Agder (Norge) og Vasa övningsskola (Finland). Det overordnede formål har været at styrke den nordiske samhørighed og fremme forståelsen for nordisk kultur og nordisk sprog. Projektet er gennemført i perioden 2022–2026.
Deltag i webinar om Nordisk Smag
Deltag i webinaret den 9. december og få en introduktion til, hvordan Nordisk Smag-materialet kan bruges i undervisningen. Vi gennemgår materialets opbygning, viser eksempler fra praksis og giver plads til spørgsmål.
En serie af læremidler
I projektet har lektorer fra de tre lande samarbejdet med studerende om at udvikle tværfaglige læremidler til fagene madkundskab og natur/teknologi. Læremidlerne tager udgangspunkt i det nordiske naturgrundlag og den særlige nordiske madkultur, hvor temaer som bæredygtighed, sundhed, fødevareproduktion, natur, biodiversitet samt mad- og måltidstraditioner er i fokus.
Der er i alt udarbejdet tre bøger i serien Nordisk Smag samt et introducerende hæfte. Det introducerende hæfte præsenterer baggrundgrunden for projektet samt de didaktiske overvejelser, der ligger til grund for tilblivelsen af læremidlerne. Læremidlerne er inspireret af en erfaringspædagogiske tænkning, og de to første bøger inkluderer udeskolebesøg i alle de udarbejdede undervisningsforløb. Den sidste bog har desuden et innovationsdidaktisk afsæt, hvor eleverne skal tænke i fremtidige bæredygtige løsninger på det nordiske fødevareområde.
Alle læremidlerne i projektet består af en elevbog og en tilhørende lærervejledning. Elevbøgerne indeholder en introduktion samt to temaer, hver med tre undervisningsforløb. Der er to forløb på dansk, to på norsk og to på finlandssvensk.
De nordiske sprog minder om hinanden, og derfor kan alle forløb anvendes uanset hvilket land man underviser i. For at støtte eleverne i arbejdet med nabosprog er der udarbejdet ordlister med oversættelser af svære ord. Læremidlerne giver dermed også anledning til sproglig læring og indsigt i de nordiske nabosprog. Herunder ses opbygningen af de tre elevhæfter.
Afprøvning på skoler
Alle læremidlerne i projektet er blevet afprøvet på grundskoler i de respektive lande i tæt samarbejde med grundskolelærere. Lærerne har bidraget med både faglig og didaktisk sparring samt konstruktiv feedback. På baggrund af evalueringerne har de studerende justeret og videreudviklet deres undervisningsforløb.
Lektorerne fra læreruddannelserne har fungeret som vejledere og har givet løbende feedback under udviklingsprocessen af læremidlerne. Samarbejde mellem lektorer, studerende og lærere har sikret, at materialerne er både praksisnære og anvendelige i en nordisk undervisningskontekst.
Netværksmøder
Igennem projektperioden har der været tre netværksmøder (ét i hvert af de deltagende lande), hvor studerende, lærere og lektorer har mødtes for at kvalificere læremidlerne, dele didaktiske og pædagogiske perspektiver og opnå større indsigt i hinandens lokale fødevareproduktion og naturgrundlag.
Netværksmøderne har skabt grobund for nye relationer og samarbejder på tværs af landegrænser. Gennem konkrete oplevelser og ekskursioner har deltagerne fået førstehåndserfaringer med både uddannelsesinstitutioner, fødevareproduktion og naturgrundlaget i de respektive lande, hvilket har styrket den fælles forståelse og det faglige samt pædagogiske udbytte.