Erhvervspædagogisk udviklingsarbejde

Med fokus på samspillet mellem de erhvervsrettede uddannelser, sektor, branche og samfund identificeres erhvervspædagogiske udviklingsbehov

Hvordan kan du som lærer påtage dig et ansvar i forbindelse med organisatorisk udviklingsarbejde?

Gennem modulet arbejdes der bl.a. med organisationsudvikling i forhold til krav om kvalitet, effektivitet og fleksibilitet. Begreber som pædagogisk ledelse og samarbejde mellem ledere og lærere vil være centrale emner i uddannelsesforløbet.

Centrale temaer

  • Planlægning, gennemførelse og implementering af erhvervspædagogisk udviklingsarbejde
  • Forskellige evalueringsmetoder og -processer i erhvervspædagogisk udviklingsarbejde
  • Formidling af erhvervspædagogisk udviklingsarbejde
  • Organisationskultur og –værdier
  • Pædagogisk ledelse og lærerorganisering

 

Hvordan arbejder vi på modulet?

Vi lægger vægt på, at du hele tiden bliver udfordret til at sætte dine egne erfaringer i spil og omsætte den præsenterede teori til din praksis. Undervisningen er tilrettelagt som en vekselvirkning mellem forskellige typer oplæg og øvelser, herunder gruppebaserede diskussioner og refleksionsopgaver.

Følgende principper rammesætter vores tilgang til pædagogisk kompetenceudvikling:

Al undervisning skal være meningsskabende
Det er en grundlæggende præmis for undervisningen, at teoretiske positioner, emner og begreber altid kobles til de studerendes egen praksis.

Vi gør selv det, vi underviser i
Selve grundstenen i vores undervisning er, at vi selv gør det, vi underviser i.

Gennem praktisk udfoldelse af teoretiske positioner og pædagogiske principper i undervisningen tilstræbes eksemplarisk undervisning, der afspejler de krav, som stilles til lærernes undervisningspraksis på erhvervsskolen eller AMU-centret.

Altid tæt kobling mellem teori og praksis
Med udvalgte teoretiske positioner og pædagogiske principper, skabes der afsæt for opgaver, øvelser og refleksion, som knyttes an til de studerende daglige praksis på erhvervsskolen.

Afprøvning af relevante tiltag i praksis udgør en forudsætning for, at viden og færdigheder omsættes til kompetencer, som skaber positiv forandring og udvikling på sigt. Fx arbejder de studerende med praksisbaserede studieopgaver, som inddrages i undervisningen fortløbende.

Adgangskrav

Adgang til optagelse på Diplomuddannelse i Erhvervspædagogik eller enkelte moduler herfra er betinget af, at du har gennemført en relevant adgangsgivende uddannelse mindst på niveau med en erhvervsakademiuddannelse eller en relevant videregående voksenuddannelse (VVU) samt minimum 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.

Hvis du ikke opfylder adgangskravene, kan du muligvis få et adgangsbevis på baggrund af dine realkompetencer. Dette forudsætter, at dine realkompetencer kan sidestilles med de adgangskrav og mål, der er for den uddannelse, som du ønsker at blive optaget på.
Det er UCN act2learn, der skal vurdere dine realkompetencer.

Opsummering

Pris
kr. 10.500,00 momsfri

Sted
UCN act2learn
Mylius Erichsens Vej 137
9210 Aalborg SØ

Omfang
42 lektioner + vejledning

Point
10 ECTS

Start
15.01.2018

Slut
25.05.2018

Tilmeldingsfrist
15.12.2017

Kontakt

Tina Bülow Pedersen
Studiesekretær

72 69 92 12
tbp@ucnact2learn.dk

PÆDAGOGIK OG LÆRING

Jette Andreasen
Specialkonsulent

72 69 17 35
jean@ucnact2learn.dk

LEDELSE OG ORGANISATION