Håndtering af konflikter

Er det svært at håndtere konflikter og spændte situationer?

Så er dette kursus lige noget for dig.  For du kommer til at stå stærkere, når bølgerne går højt og situationen spidser til.

Hvad vi skal gøre og hvordan skal vi reagerer i den tilspidsede situation? På kurset får du redskaberne til at vide, hvad du skal gøre og hvorfor.

Der kan være mange forskellige grunde til, at konflikter opstår, og kan du gennemskue konflikten og søge ind til kernen i problemet, så har du taget nogle vigtige skridt på vejen mod en konstruktiv løsning.  Konflikter kan være forløsende, berigende, bekrigende og udviklende. Det er derfor af stor betydning at have en positiv og professionel tilgang til konflikter og til håndteringen af dem.

Langt de fleste konflikter har rod i vores kommunikation og der er samtidig også gennem kommunikation at håndteringen af situationen sker. Med de rette værktøjer kan både konflikter og de svære samtaler blive meget lettere at takle.

Målgruppe:
Kurset er for alle der gerne vil have styrket sine kompetencer og handlemuligheder i håndteringen af tilspidsede situationer. Forløbet henvender sig til både virksomheder og privatpersoner.

Indhold

  • Du får en grundlæggende indsigt i, hvad konflikter er, og hvordan de kan identificeres.
  • Du får nogle konkrete og anvendelige værktøjer, der kan medvirke til, at du får lettere ved at håndtere hhv. konflikter og de svære samtaler.
  • Du vil ligeledes træne i at arbejde med værktøjer til konflikthåndtering og den svære samtale
Kommunikationsforståelse
  •  Introduktion til kommunikation
  •  Menneskers adfærd
  •  Kommunikative værktøjer
  •  Aktiv lytning
Konflikthåndtering
  •  Hvad er konflikter?
  •  Hvordan opstår konflikter?
  •  Hvordan identificere du en konflikt?
  •  Forudsætninger for at håndtere konflikter
  •  Træning i håndtering af konfliktsituationer
Den svære samtale
  •  Modeller til forberedelse af den svære samtale
  •  Indsigt i samtalens forløb
  •  Træning i den svære samtale værktøjer

Udbytte
Konkrete redskaber til at gribe de situationer og samtaler an som udfordrer dig. Du får styrket din håndtering af tilspidsede situationer. En masse inspiration til og træning i, hvordan du kan reagere i konflikter og en godt kendskab til menneskers forskelligheder.

Hvordan arbejder vi på modulet?
Kurset er tilrettelagt over 2 sammenhængende dage og en opfølgningsdag med en periode på ca. 3 uger i mellem.

I UCN act2learn arbejder vi ud fra en læringsfilosofi om, at du som deltager lærer bedst, når du bliver direkte inddraget gennem handling.

Kurset kan også tilrettelægges og målrettes din virksomhed eller organisations ønsker og specifikke behov.
For mere information, kontakt kursuskoordinator Pia Ovesen på tlf. nr. 72 69 16 52 eller mail: pio@ucnact2learn.dk

Undervisere
Heidi Dich, UCN act2learn

Opsummering

Pris
kr. 5.250,00 ekskl. moms

Materialer og forplejning inkluderet i prisen.

Sted
UCN act2learn
Mylius Erichsens Vej 137
9210 Aalborg SØ

Omfang
3 undervisningsdage fra kl. 08.30-15.30

Start
10.04.2018

Slut
14.05.2018

Tilmeldingsfrist
27.03.2018

Tidspunkt
10.4 + 11.4 + 14.5.

Kontakt

Pia Ovesen
Studiesekretær

72 69 16 52
pio@ucnact2learn.dk

LEDELSE OG ORGANISATION