Teenagere i et neuropædagogisk perspektiv

Med udgangspunkt i den nyere hjerneforskning gennemgås, hvad der er på spil på indersiden af kraniekassen og hvordan det kan påvirke teenagerens adfærd og reaktioner

Nu udbyder Neuropædagogisk Kompetencecenter et nyt kursus om teenagere. I teenageperioden sker der en kæmpe forandring både kropsligt og hjernemæssigt.

Nogle forskere sammenligner teenageperioden med en mutationlignende tilstand. Disse forandringer kan få konsekvenser, hvis ikke pædagogikken og tager højde herfor. Med udgangspunkt i den nyere hjerneforskning gennemgås, hvad der er på spil på indersiden af kraniekassen og hvordan det kan påvirke teenagerens adfærd og reaktioner. 

Der vil blive undervist i følgende områder

  • Pruning og specialisering af hjernens funktion
  • Pandelappen udvikling og de eksekutive funktioner
  • Søvn og dens betydning for udvikling og læring
  • Hormonernes betydning for kroppen udvikling, hjernens modning og de unges adfærd.
  • Den risikofyldte adfærd
  • Selvskadende adfærd og misbrug

Undervisningsform

En vekslen mellem oplæg fra underviser, refleksioner og debat. Undervisningen illustrerer teorien med små cases og eksempliceringer via videoklip.


”Da jeg var en ung dreng på 14 år, var min far så uvidende, at jeg knapt orkede at have ham omkring mig. Da jeg var 21, blev jeg overrasket over, hvor meget han havde lært på 7 år”

- Mark Twain

Opsummering

Pris
kr. 2.200,00 momsfri

Prisen er inkl. fuld forplejning.

Underviser: Dorte Pedersen, Lektor i pædagogik ved Neuropædagogisk Kompetencecenter UCN. .

Sted
UCN act2learn
Mylius Erichsens Vej 137
9210 Aalborg SØ

Bemærkninger
Kan afvikles andre steder i landet. Kan planlægges som lokale kurser på den enkelte arbejdsplads.

Omfang
2 dage a 6 timers oplæg

Kontakt

Kirsten Larsen
Studiesekretær og vejleder

72 69 62 17
kal@ucn.dk

Neuropædagogisk Kompetencecenter