22. marts 2018

Lærere og pædagoger med ledere i maven

En gruppe medarbejdere fra Aalborg Kommune er i gang med et målrettet talentforløb, som skal ruste dem til en fremtid som ledere på skoleområdet.

De har endnu ikke titel af ledere, men alligevel er de i gang med en et-årig lederuddannelse hos UCN act2learn. Fælles for de 22 lærere og én pædagog på talentforløbet er, at de har ambitioner om at arbejde som ledere inden for deres felt og derfor har lyst til at fylde skoletasken med ledelseskompetencer og nye redskaber.

Mikkel Wowk Jepsen er en af deltagerne på talentforløbet, og han har netop fået drømmen opfyldt i form af en stilling som viceskoleleder på Tornhøjskolen i Aalborg. Han satte sig i stolen 1. marts og er ikke i tvivl om, at talentforløbet har været med til at ruste ham til det job, han nu skal bestride.

- Det har givet mig en ballast og en tro på, at jeg er god til at være leder. Det har helt sikkert haft stor betydning for, at jeg kom til samtalerne og i sidste ende fik jobbet. Nu har jeg to eksamensbeviser på ledermoduler og et stempel på, at jeg er en del af et talentforløb, fortæller han.

Mikkel og de øvrige deltagere har på nuværende tidspunkt afsluttet to moduler med eksamen blandt andet med fokus på det personlige lederskab.

Deltager af talentforløb, Mikkel Wowk Jepsen.
Mikkel Wowk Jepsen føler, han har fået stort udbytte af at deltage i talentforløbet, som har klædt ham på til jobbet som viceskoleleder.

Egne ledere som mentorer

Henrik Melbye Madsen underviser på forløbet, der startede i august 2017. Han forklarer, at de arbejder meget målrettet med at gøre forløbet praksisnært.

- Talentforløbet adskiller sig fra andre lederuddannelser ved, at deltagerne ikke allerede er ledere og derfor ikke umiddelbart har mulighed for at omsætte deres nye viden til praksis i deres daglige arbejde. Derfor er alle deltagere tilknyttet en mentor i form af deres egne ledere, som udover sparring er forpligtet til at give talenterne ledelsesopgaver, så forløbet på den måde bliver praksisnært, fortæller han.

For Mikkel Wowk Jepsen har netop mentorordningen været enormt givtig.

- Mentorsamtalerne har flyttet mig rigtig meget, ikke mindst fordi min mentor har taget opgaven sindssygt seriøst, fastslår han med henvisning til lederen på sit tidligere job på Gl. Hasseris Skole. 

Han har ikke oplevet det som et problem at være jobsøgende med sin nuværende leder som mentor.

- Jeg har helt fra start været meget målrettet imod, at jeg gerne vil arbejde med ledelse. Det forpligtende samarbejde, der har været med ledelserne på skolerne i forbindelse med talentforløbet, har betydet, at det ikke har været noget problem, fortæller Mikkel Wowk Jepsen.

Bootcamp

Forløbet består af fire diplommoduler med afsluttende eksamen, men selvom forløbene ligger inden for den traditionelle studieordning, så er undervisningen anderledes skruet sammen.

- Vi har blandet andet afviklet to bootcamps, hvor lærerne fra kl. 8-21 arbejder med en konkret problemstilling fra forvaltningen, som de skal komme med et bud på, hvordan man håndterer. I forbindelse med undervisningen har vi altid oplæg fra en skoleleder, som fortæller om egne erfaringer med det emne, som vi arbejder med, siger Henrik Melbye Madsen.

Deltagerne bliver opfordret til at søge jobs undervejs i talentforløbet. På den måde kan de få sparring om jobsøgning og karriereudvikling sideløbende med, at de får nye kompetencer på lederfronten.

Vi skal udvikle talenterne

Skolechef i Aalborg Kommune, Jakob Ryttersgaard, mener det er vigtigt at udvikle ledertalenter, allerede inden de sætter sig i lederstolen.

- De er jo ikke færdiguddannede ledere, når de har taget dette forløb, men de har taget et vigtigt første skridt op ad trappen og kan arbejde kvalificeret med ledelse fra dag ét, siger han og henviser til, at for mange fungerer talentforløbet også som en afklaringsproces, hvor talenter stiller skarpt på, om det er ledelse, de vil arbejde med i fremtiden.

Han fremhæver, at det aktuelle talentforløb har en stor styrke i, at der er et samspil mellem forvaltningen og de enkelte skoler som er med i processen

- Forløbet er forankret i hele skolevæsnet, og det betyder, at det bliver en fælles rejse og ikke kun en rejse for den enkelte. Forløbet giver både mulighed for at spotte mulige løsninger på udfordringer i vores skolevæsen, som vi efterfølgende kan arbejde videre med, og et godt afsæt til den videre udviklingsproces for hver af de deltagende talenter, siger Jakob Ryttersgaard.

Skræddersyede forløb

Talentforløbet for de aalborgensiske ledertalenter er ét eksempel på et skræddersyet forløb, som UCN act2learn tilbyder en organisation eller virksomhed. Vi kan sammensætte uddannelsesforløb, som passer til de udfordringer I møder i jeres dagligdag. Det kan både være ECTS-givende uddannelser som talentforløbet her eller kurser uden afsluttende eksamen.

Vil du vide mere om mulighederne så kontakt Henrik Melbye Madsen, ledelses- og organisationskonsulent, på telefon 7269 1726 eller hmm@ucnact2learn.dk