Publikationer

Læs og download artikler m.v. af act2learn's ansatte indenfor områderne Pædagogik og læring, Sundhed og udvikling, Ledelse og organisation samt Teknologi og produktion

Strategi i netværk
Af Jesper Olsen, konsulent, UCNStrategi i netværk er beslægtet med netværksledelse, men er alligevel væsentlig forskellig. Netværksledelse har fokus på at etablere og vedligeholde netværk, som har et mere driftsmæssig fokus. Netværk i særdeleshed er ofte også knyttet til vedligeholdelse og udbygning af mere personlige relaterede netværk hyppigt i forbindelse med job- og karriereudvikling. I denne artikel sættes der fokus på at planlægge, designe & tilrettelægge, udbygge og vedligeholde samt evaluere en organisations eksterne netværk som et strategisk tiltag.

Om samskabelse og ICDP
af Allan Stevn Bach, lektor, UCNI forbindelse med at gøre den offentlige hjælp og støtte mere fleksibel, er samskabelsesbegrebet dukket op - at borgerren i endnu højere grad skal inddrages i egen trivsel og udvikling. I denne artikel er samskabelsesbegrebet og ICDP-programmet skrevet sammen til en naturlig og brugbar helhed.

Relationel koordinering og styrkelse af det tværfaglige samarbejde
af Birgitte Tørring, master i Humanistisk Sundhedsvidenskab og Praksisudvikling (MHH), Ph.d.stud., UCNForanderlighed, tidspres og gensidige afhængighed er kendetegnende for hverdagens opgaveløsning i mange organisationer. At udføre et godt arbejde effektivt og med høj kvalitet kræver et stærkt tværfagligt samarbejde.

Et blik på formativ feedbackkommunikation i praksis af Niels Bech Lukassen, Lektor, ph.d. studerende UCN/AU i samarbejde med Hjørring Kommune, Kandidat i pædagogisk psykologiDenne artikel har fokus på formativ feedbackommunikation. I arbejdet med formativ feedbackkommunikation søges på den ene side at basere sin undervisning på metoder, der sandsynligvis øger elevernes læringsudbytte, men samtidig at denne viden, altid er kontekstuel bestemt. Dermed fremstår en væsentligt pointe for feedbackkommunikation, nemlig at feedback udelukkende er feedback, hvis, og kun hvis, eleven oplever den som relevant og meningsfuld.

Fællesskabende didaktikker og fleksible læringsmiljøer
af Charlotte Madsen, Lektor, UCNDenne artikel handler om fællesskabende pædagogik og didaktik. Der præsenteres forskellige bud på, hvordan lærere kan planlægge og gennemføre fællesskabsopbyggende undervisning, læreprocesser og aktiviteter. Der gives eksempler på, hvordan et fleksibelt læringsmiljø kan organiseres med inddragelse af kooperative og kollaborative læreprocesser, og artiklen har fokus på, hvordan læreren didaktisk kan arbejde med at gøre undervisningen til fællesskabets omdrejningspunkt.

KVALid et dialogværktøj til evaluering og udvikling af kvalitet i dagtilbud af Christina Medom

ICDP
af Heidi Trude Holm, Adjunkt, Cand.mag., ICDP-underviser, UCNRelationskompetencer hos de voksne fagpersoner er altafgørende for elevernes trivsel, for det læringsmæssige udbytte og for det generelle lærings- og inklusionsmiljø i klassen.

Artiklen belyser, at viden omkring relationens betydning ikke er ensbetydende med at lærere og pædagoger er fagligt relationskompetente.

IT og feedbackprocesser i folkeskolenaf Dina Dot Dalsgaard Andersen, Niels Bech Lukassen, Lektor, ph.d. studerende UCN/AU & Charlotte Madsen, Lektor, UCNDenne artikel præsenterer et eksempel på et IT-didaktisk design, der anven­der Google Docs som det primære læremiddel. Artiklen sætter fokus på formativ feedback og nogle af de læringsmæssige og didaktiske muligheder, som knytter sig til at arbejde med IT i undervisningen.

Pilotprojekt Kompetenceudvikling af familieplejere i Hjørring og Brønderslev Kommune af Jesper Lilhauge Læborg og Helene Lykke Bering

Ebog - CPS på Vejgaard Østre skole - 2017Tine Basse Fisker og Laila Colding LagermannEvalueringen undersøger implementeringen af en særlig samtalemetode og forståelsesramme kaldet Collaborative and Proactive Solutions (CPS)  i et pilotprojekt på en skole i Aalborg. Resultaterne af evalueringen er, at samtlige børn og voksne har positive oplevelser af at deltage i projektet.

Desuden peger resultaterne på væsentlige elementer man må holde sig for øje, hvis metoden skal implementeres i større skala på en skole.

Vigtigt at lære af fejl af Preben Kirkegaard, Docent, UCNDet siges, man lærer af sine fejl. Det er dog sjældent klart, hvordan læring af fejl sker. Offentlige projekter, der ikke går efter planen, er et tilbageværende tema i den offentlige debat.

Morgendagens pædagogiske praksis
af UCN act2learn Pædagogik og læringStrategiske indsatsområder - act2learn former fremtidens faglighed.

Rapport ICDP Kolding 2015af Tanja Miller, ph.d, Videncenterleder, CEPRA, UCNI evalueringen kan du læse om, hvordan et børnefamiliehus har arbejdet med at integrere en relations og ressourceorienteret tilgang i deres arbejde, og om hvordan det har været med til at gøre en forskel for forældrenes evne til kontakt og lave kvalitetsfyldt samspil med deres børn.
 

 

LEDERLIV

Studievejledning

Nyhedsbrev

Netværk i højeste gear

Publikationer