Tilmelding til musik i nord

Efteruddannelse for musiklærere fra den 29. august til den 31. august 2019 på Åbybro Efterskole

På denne side kan du tilmelde dig det årlige musikkursus, der igen i år er lokaliseret på Aabybro Efterskole, som du kan finde på følgende adresse:

Aabybro Efterskole
Højskolevej 7
9440 Aabybro

Pris

Prisen for at deltage er 4295,-.

Modul A - kursusbeskrivelser

TIDSPUNKTER

Torsdag 14.30-16.00
Fredag 09.00-10.30
Fredag 16.00-17.30

RYTME, BEVÆGELSE / DANS, RAP OG STOMP - JESPER FALCH

Vi prøver kræfter med rytmer, sang og dans. Vi fordyber os i musikken og sætter fokus på en energisk fælles oplevelse, hvor alle kan være med. Vi skal lave rytmiske lege, bruge hænder, fødder og stemme – og ikke mindst skal vi spille på en masse murerbaljer samt på forskellige former for metal.
Brain-breaks, brain-gym, power-breaks! Der er mange ord i luften, når talen falder på den bevægelsesopgave, som folkeskolen nu skal varetage. Nærværende kursus vil i høj grad også bidrage til at give underviserne inspiration til denne opgave. Så kom og få fyldt ”rygsækken” op, med SSB (Sang, Spil og Bevægelse) til det næste lange stykke tid :-) Materialet er udarbejdet således, at det er direkte brugbart i undervisning efter endt kursus. Alle kan være med og husk godt fodtøj. Nøgleordene er: Musik, bevægelse, sammenspil, glæde - Begejstring og fællesskab.

MUSIKDRAMATIK I INDSKOLING OG MELLEMTRIN - KIRSTEN JUUL SEIDENFADEN

Hvordan får man børn til at udtrykke sig dramatisk – uden de sekundet efter ligger på gulvet i pinlig fnis og blufærdighed? Det kan være meget grænseoverskridende at udtrykke sig. Nogle har nemmere ved det end andre. Men det handler jo om at udstille sig, kaste sig ud i noget man ikke helt ved hvordan ender, og skrækken for, at de andre ikke forstår det. Og så videre. På dette modul får du lege og øvelser til børn i indskolingen og på mellemtrinnet. Det bliver en god blanding af musik, teater, improvisation, ”at-turde-sige-ja”, alvor og spas.

JAZZ-DIT-BRUGSKLAVER-OP! - STEFAB T. L. NIELSEN

Er du habil på et klaver, men mangler at få sat udvidelser på udover en G7? Kunne du godt tænke dig, at spille flere udvidelser – b9, #9, #11, b13 etc.? Vil du gerne kunne jazze børnesange m.m. lidt op med jazzbecifring? Kort sagt: Er du i fast forhold, parat til at smide rock’n’roll-attituden og ligne en karklud og bare nørde igennem over en A7#9b13-akkord? Hvis du kan svare ja til disse spørgsmål, er dette kursus noget for dig. Gennem en vekslen mellem jazzbecifringsteori og praktiske øvelser, får du en introduktion til jazzbecifringens syndige og svedige univers. Vi spiller (uddrag af) jazzstandards, børnesange m.m., og du får værktøjer til gøre fx Dm-G-C til en lækker Dm9-G13-Cmaj9 og gøre alvor af akkorderne, når der fx står latin , jazzvals eller bossanova ved en sang. Det skal nævnes, at kurset fokuserer på selve becifringsdelen – det at udvide akkorder og nogle gange sortere mindre væsentlige toner fra, og ikke så meget strums og riffs/licks. Krav: Du er habil/stabil til becifringsklaver og rimelig til nodelæsning.
Medbring: Hat, briller, tweedjakke, stort rødvinsglas (ca. 1,5 l) og jazzy humør :-)

GOD MUSIK. LET AT SPILLE - KEEP IT SIMPLE! - ANDERS MØLLER
- Sammenspil UDEN trommesæt 3.-7. klasse

Er du af og til udfordret over at skulle aktivere 22-27 børn i musiktimerne med relevant indhold, og kunne du tænke dig en effektiv fremgangsmåde til at lave sammenspil? Min fremgangsmåde til sammenspil på mellemtrinnet er enkel, overskuelig og med et højt aktivitetsniveau for alle elever
på én gang. Hele klassen er aktiveret fra starten med en slags ”3-trins-raket” som hedder: Sang – Rytme – Akkorder. En sikker måde at få alle med fra starten! På kurset skal vi spille og synge sange fra min seneste bog Go´ musik let at spille 5, som netop har undertitlen “Keep it simple”.
Sange med få akkorder som er overskuelige at spille. Samtidig med, at du får nogle enormt enkle bas og guitarfigurer til eleverne, får du metodikken ind under huden.
Sammenspil uden trommesæt klinger underligt i manges ører. Tag ikke fejl. Det virker! Og det virker fantastisk! Trommesættets rolle er overtaget af baljer, cajon, shakere, tamburiner og andet percussion. Bas, guitarer og keyboards spiller hver især deres små figurer, som tilsammen fungerer lækkert. Og så ikke at forglemme kazoofonerne, som spiller de uundværlige blæser-riffs.

GODE SANGE OG SIMPELT SAMMENSPIL FOR 0.-3.KL. - TRINE LUND SØRENSEN

Her får du fyldt rygsækken godt op med en masse nye dejlige sange med tilhørende simple sammenspilsarrangementer. Vi benytter en tilgang til sammenspillet, som bygger ovenpå sangleg-traditionen, med fagter, rytmerim og remser, og hvor sammenspillet let og legende vokser ud af sangen.

Sammenspilssatserne er bygget op af små iørefaldende ostinater, som kalder og svarer hinanden, og de læres nemt og hurtigt gennem øret og kroppen. Sange og satser er fra ”Superkræfter” (Dansk Sang 2014) og ”Stjerneregn” (Dansk Sang 2016).

SAMMEN OM SAMBA - NICOLAI LANGE

Vi sætter af i et forenklet samba-beat, enkle remser og sange på dansk og portugisisk. Så skal der øves breaks, intro og outro - og SÅ ud og sprede livsglæde og svedig decibel på gangene. I skal også prøve at være rytme-chef, således at I hjemme på egen skole har mod på at kaste jer ud i at spille samba med børnene. Der bliver også tid til den kollegiale sparring - "Hvordan gør man, hvis der er 26 børn i klassen?", "Hvordan kommer man igang?", "Hvad hvis man ikke har alle de der fine instrumenter?" osv.
Samba er "kom og vær med" - og der er noget for alle på en skole. De store elever i valgfaget som motor, 5.-6. i oplæring og resten af kylleret med på sange, dans og mini-perc. Målgruppen her er dig, der har musik i 4. kl. og op. Medbring: Dig selv og ørepropper.

Modul B - kursusbeskrivelser

Tidspunkter

Torsdag 16.30-18.00
Fredag 14.00-15.30
Lørdag 09.15-10.45

CONGAS / PERCUSSION - BEGYNDERE OG ØVEDE - JESPER FALCH

På dette hold skal vi spille rytmer fra næsten hele verden og til alle klassetrin, både de små og de store. Vi skal spille på flere forskellige percussioninstrumenter, men congas vil være det gennemgående instrument. Jeg vil, som underviser, sætte den enkelte deltager i centrum og udvide dit ”repertoire”, så der vil både være rytmer, som gør jer til bedre percussionister og rytmer på elev-niveau. Den effektive spilletid vil være højt prioriteret.
Medbring: 1 sæt congas = (2 congatrommer)

SKABENDE PROCESSER I INDSKOLINGEN - KIRSTEN JUUL SEIDENFADEN

Det er svært at tømme et barn for fantasi og skaberlyst! Det skal vi heldigvis heller ikke, men vi kan rigtig godt bruge deres kompetencer til at skabe musik, sang, dans og bevægelse med. På dette kursus får du en masse ideer til, hvordan du får gang i at skabe og komponere musik med indskolingsklassen, hvor de får lov til at byde ind med det, de er bedst til, og du får lov til at byde ind med det, du er bedst til.

SPIL, SKRIV OG KOMPONÉR MED DE STORE - ANDERS MØLLER
- Sammenspil for de ældste 7.-9. klasse

Dette kursus henvender sig til de musiklærere, som underviser på valghold i udskolingen. Med udgangspunkt i grooves, akkord-rundgange og riffs fra sange vi kender, skal vi prøve at komponere vores egne sange og numre. Dvs. vi skriver ikke musik ud fra den blå luft men har genkendelige elementer med hele tiden. Vi skal ikke kopiere og camouflere kendte sange, men vi skal arbejde med noget genkendeligt på nye måder. At skabe ny musik på gamle fundamenter.
Er der noget der er rigtigt eller forkert? Hvad lyder godt og hvad lyder dårligt? Det afhænger af ørerne, der hører. Når flere skal komponere sammen, kræver det klare regler og aftaler, så man sikrer sig, at alle høres i processen. Jeg vil vise forskellige måder at tackle denne udfordring på.

S.O.S. - STAVSPIL OG SANG - STEFAN T. L. NIELSEN
- Akustisk sammenspil mellemtrin

Hvordan inddrager man xylofoner, marimbaer, klokkespil etc. i musikundervisningen på en enkel og musikalsk måde? Hvordan kan man hurtigt sætte et par xylofon-, klokkespil-, etc. stemmer til en sang? Hvordan anvendes disse instrumenter så de er ”fede” at spille og lyder godt? Hvordan kan man lave akustisk sammenspil med hele klasser? Hvordan kan man indstudere roller kort og præcist? Hvordan laver man enkel improvisation?
Dette er nogle af de spørgsmål, som dette kursus tager op. Lydniveauet er overskueligt, og selv med strømnedbrud kan vi spille videre! Vi spiller filmmusik, julemusik, jazz, børnesange, salmer m.m. – kort sagt: musik fra jorden, himlen, alt der imellem samt en smule underjordisk! Der er
fokus på indstuderingsmetoder, differentiering, arrangement og instrumentanvendelse. Vi tager udgangspunkt i “SOS 2 – akustisk sammenspil indskoling” (2017) m.m.

DANS - GRISELL GONZALES BRAVO

World Music kommer vi ikke uden om, heller ikke i fællesmålene for musik i folkeskolen. På dette hold vil du få kendskab til afrikanske, arabiske, danske og spanske børnesange og danse, samt rytmisk træning.Vi kommer i bevægelse med stemmen og med kroppen, så klæd dig også på til en svedetur.
Målgruppen spænder fra 3.kl til 6. kl. Og – det er ikke svært!

Modul C - kursusbeskrivelser

Tidspunkter

Torsdag 19.30-21.00
Fredag 11.00-12.00
Fredag 19.00-20.30

RYTMISK KOR - TRINE LUND SØRENSEN

Vi synger nogle forskellige rytmiske kor arrangementer, med god energi i. Fra de små sjove øvelser og til de gennemarbejdede satser. Det er ikke nødvendigt at være trænet korsanger, man skal bare kunne li' at synge:)

MERE MUSIK - I MUSIKKEN - JESPER FALCH

På dette hold fordyber vi os i metodikken og udførelsen omkring SSB ( S ang, S pil og B evægelse) Vi skal arbejde med forskellige musik-virkemidler bl.a. tempo, dynamik og elev-interaktion. I får redskaber til at lave en levende og engageret musikundervisning. Hvordan får vi musikken til at leve i de øvelser, vi (måske) allerede kender? Vi kommer også til at arbejde med body-beats. Jeg har nogle superfede beats med og vi skal finde ud af, hvordan men selv laver et funky body-beat og lækre breaks. Vi dykker ned i rytmen/musikken for vores egen skyld, men hele tiden med det for øje at gøre musikken mere spændende og relevant for dem, vi skal undervise.
Så på dette hold lærer vi ikke så meget nyt materiale - men til gengæld får vi mere musik ud af det vi allerede kender.

KAIZERS ORCHESTRA - KIRSTEN JUUL SEIDENFADEN

Husker i det norske indie rockband med gasmaskerne og orgel? Dem med sange som Ompa til du dør og Evig Pint? Masser af tyngde og lidt gak? Masser af udadvendt energi men også fin inderlighed? Vi tænder for orgelet, finder de tunge trommestikker frem og danser Ompa.
Modulet er for alle!

COPYCATS TWISTED - kreativt sammenspil for øvede - ANDERS MØLLER

Inspireret af Dr. Dantes teaterforestillinger har jeg arrangeret kendte, klassiske pop og rocknumre om til nye fortolkninger. MEN… de er ikke færdige. Så vi skal selv være kreative og re-komponere dele af musikken på holdet. Vi bryder musikken ned i dele og sætter den sammen på en ny måde. Det er vildt sjovt at komponere oven i en kendt sang - man kan gøre den til lige hvad man vil, og til lige, hvad man føler. Forslag skal høres og vurderes, og der skal tages beslutninger om, hvad vi gør. En ret spændende proces, som kræver alles engagement. Jeg har sange med, som vi skal arbejde med ud fra nogle klare ”spilleregler”.
Alle er velkomne på holdet, men som udgangspunkt er det godt at være let øvet på sit instrument.

LÆRERBAND PÅ NUL-KOMMA-FEM - STEFAN T. L. NIELSEN

Lav lærerband på din skole. Roller og trestemmigt kor indstuderes på kort tid og resultatet er svingende groovemusik, der er svært at sidde stille til. Arrangementerne er enkle og lige til at gå til, men lyder af en million. De fleste kan spille med – man behøver ikke være virtuos på et instrument, så længe man har lidt rytme i kroppen! Sangene er korte og overskuelige, så man kan hurtigt få en håndfuld sange med indbygget dansegaranti klar til lærerfesten.

DANS - GRISELL GONZALES BRAVO

Kridt dine dansesko og mød op til dans. På dette hold vil du blive præsenteret for heftige rytmer og dansetrin. Pas på for du bliver smittet af glæde og dansefællesskabet. Vi lærer dansetrin individuel og også med partner. Modulet indeholder genrer som Cha, cha, cha, Merenque, Salsa, Bachata, Kizomba, Moderne dans og lidt mere avanceret –Afrocubansk dans.
Du behøver ingen danse-forudsætninger for at deltage på holdet, blot lyst og gå-på-mod til netop at danse og glædes.

Kursusprogram

Arrangementet finder sted fra torsdag den 29. august klokken 11:30 til lørdag den 31. august klokken 12:00.

Torsdag
11.30 Ankomst, indkvartering & sandwich
12.30 – 13.00 Velkomst & orientering v. Louise & Mia
13.00 – 14.00 Fælles korsang v. Trine
14.00 – 14.30 Pause
14.30 - 16.00 MODUL A 1
16.00 - 16.30 Kaffe / the
16.30 – 18.00 MODUL B 1
18.00 – 19.00 Aftensmad
19.00 – 21.00 MODUL C 1
21.00 – 21.15 Aftenkaffe m. kage
21.15 – 22.00 Fælles dans v. Grisell
22.00 –             Musikalsk samvær (alle er velkommen
                           til at gribe et instrument, en sang og
                           deltage i jamsessions)
Fredag
07.45 – 08.30 Morgenmad
08.30 – 09.00 Morgensang v. Trine
09.00 – 10.30 MODUL A 2
10.30 – 11.00 Formiddagskaffe (tør kaffe)
11.00 – 12.00 MODUL C 2
12.00 – 13.00 Frokost
13.00 – 14.00 STILLE STILLE STILLE TIME
14.00 – 15.30 MODUL B 2
15.30 – 16.00 Eftermiddagskaffe m. kage
16.00 – 17.30 MODUL A 3
17.30 – 18.30 Aftensmad
18.30 – 20.00 MODUL C 3
20.00 - 20.30 Aftenkaffe
20.30 - ???      Musikalsk samvær ( C-modulerne "stiller
                          op" for hinanden, jamsessions og sikkert
                          nok en lille dans....)
23.30 (ca.)       Natmad – og festen fortsætter…
Lørdag
07.45 – 08.30 Morgenmad
08.30 – 08.45 Værelserne ryddes
08.45 – 09.15 Morgensang v. Trine
09.15 – 10.45 MODUL B 3
10.45 – 11.30 Formiddagskaffe og fælles afslutning
11.30 – 12.00 Oprydning og afrejse

Har du spørgsmål?

Hvis du har spørgsmål til arrangementet, bedes du kontakte Ann Reichstein.

Tilmeldingsfristen for arrangementet er den 14. juni 2019.
Felter markeret med skal udfyldes.

Kontaktoplysninger
For- og efternavn  
CPR-nummer  
Adresse  
Postnummer  
By  
Telefonnummer (privat)  
E-mail  
Kommentar 

Arbejdsplads
Stilling 
Arbejdsplads 
Adresse 
Postnummer 
By 
Telefonnummer (arbejde) 

Betalingsoplysninger
Betaler  
Hvis du har valgt anden betaler, udfyld da felterne nedenfor.
Betalers navn 
Betalers adresse 
Betalers postnummer 
Betalers by 
Betalers telefon 
Betalers CVR 
Betalingsmetode 
Hvis du har valgt elektronisk faktura, angiv da EAN-nummer.
EAN-nummer 

Disciplinvalg

Angiv venligst første-, anden- og tredjeprioritet i felterne for disciplinvalg ved henholdsvis modul A, B og C.

Modul A

Modul A: Førsteprioritet  
Modul A: Andenprioritet  
Modul A: Tredjeprioritet  

Modul B

Modul B: Førsteprioritet  
Modul B: Andenprioritet  
Modul B: Tredjeprioritet  

Modul C

Modul C: Førsteprioritet  
Angiv instrument 
Modul C: Andenprioritet  
Angiv instrument 
Modul C: Tredjeprioritet  
Angiv instrument 

Du kan naturligvis også skrive sang som dit "instrument".