Tilmelding til musik i nord

Efteruddannelse for musiklærere fra den 26. august til den 28. august 2021 på Åbybro Efterskole

På denne side kan du tilmelde dig det årlige musikkursus, der igen i år er lokaliseret på Aabybro Efterskole, som du kan finde på følgende adresse:

Aabybro Efterskole
Højskolevej 7
9440 Aabybro

Pris

Prisen for at deltage er 4.295,00 excl. moms.

Modul A - kursusbeskrivelser

TIDSPUNKTER

Torsdag 14.30-16.00
Fredag 09.00-10.30
Fredag 16.00-17.30

CONGAS / PERCUSSION - BEGYNDERE OG ØVEDE - Jesper Falch

På dette hold skal vi spille rytmer fra næsten hele verden og til alle klassetrin, både de små og de store. Vi skal spille på flere forskellige percussioninstrumenter, men congas vil være det gennemgående instrument. Jeg vil som underviser, sætte den enkelte deltager i centrum og udvide dit 'repertoire', så der vil både være rytmer, som gør jer til bedre percussionister og rytmer på elev-niveau. Den effektive spilletid vil være højt prioriteret.

Medbring: 1 sæt congas = (2 congatrommer)

LAD OS SYNGE VERDEN - EVENTRY FRA NORD, SYD, ØST OG VEST - Mie Rank Brunberg

Der er blevet fortalt eventyr i alle dele af verden så længe, der har været mennesker på jorden - og med udgangspunkt i bogen 'Lad os synge verden' skal vi netop arbejde med sådanne eventyr. Vi plukker et eventyr fra hvert verdenshjørne og tilsætter smukke og sjove en- og tostemmige sange, inspireret af de musikalske traditioner fra den pågældende egn. Således skabes fire små stykker, der kan fremføres til koncerter, morgensang - eller bare for sjov.

FEDT SAMMENSPIL - hvor svært ka æ vær? nu også med 'musescore' (nodeskrivning) - Peter Jungersen & Laust Orlemann

Modulet her er for dig, der vil have nemme fif til at få gang i det FEDE sammenspil til mellemtrinnet (3.-6. klasse). På dette kursus tager vi afsæt i det at sætte sammenspil i gang og få det til at fungere i praksis, samt at øve os i at anvende 'musescore'. 'Musescore' er et (gratis) nodeprogram, som har vunde bred udbredelse over hele verden, og vi kigger her sammen på programmet, som let kan anvendes til at notere simple melodifraser, noder, arrangementer, tekst og akkorder. Vi kommer med eksempler på, hvordan vi selv bruger det, og hvordan du kan få nytte af dette fantastiske værktøj. Derudover skal vi arbejde med, hvordan vi kan gribe sammenspils situationen an, så der bliver mest mulig musik og mindst mulig ventetid for eleverne. Vi skal spille lette/fede sammenspilsnumre, hvor vi lægger vægt på at arbejde med ostinater, gentage rytmiske sekvenser samt opbygningen af sammenspilsnumre (lagkageopbygning). Vi kommer også med ideer til, hvordan man med simple midler kan differentiere sværhedsgraden blandt eleverne. Kort sagt. Det skal være nemt at få det til at lyde fedt!

På kurset kommer alle til at spille sammen på instrumenter - også dem man plejer at gå uden om. Efter kurset kommer alle hjem med en håndfuld sammenspilsmumre, som er lige til at anvende i egen undervisning.

Man behøver ikke at øve hjemmefra! I ved alligevel ikke, hvad vi skal spille :). Medbring egen PC/Mac. Du må meget gerne installere 'Musescore' hjemmefra - ellers hjælper vi dig på selve dagen.

SYNG OG DANS - Kim Barkenskjold Andersen

På dette hold skal vi synge og danse en hel masse. Vi skal lære nye, gamle, danske og udenlandske sanglege, fællesdanse, folkedanse og dansesange. Vi skal arbejde med små hurtige danse til at starte eller afslutte en musiktime med. Vi skal ligeledes arbejde med lidt længere danse, der kan bruges som hovedindholdet i en musiktime eller i et længerevarende danseforløb. Alle danse er lige til at bruge hjemme i din egen undervisning. Hvis du gerne vil lære nye fællesdanse og have opfrisket nogle, du kender, men glemmer at bruge, så er dette hold noget for dig. Det kræver ingen forkundskaber at deltage - kun lysten til at synge og danse.

JAZZ-DIT-BRUGSKLAVER-OP! - Stefan T. L. Nielsen

Er du habil på et klaver, men mangler at få sat udvidelser på udover en G7? Kunne du godt tænke dig, at spille flere udvidelser - b9, #9, #11, b13 etc.? Vil du gerne kunne jazze børnesange m.m lidt op med jazzbecifring? Kort sagt: Er du i fast forhold, parat til at smide rock'nroll-attituden og ligne en karklud og bare nørde igennem over en A7#9b13-akkord?

Hvis du kan svare ja til disse spørgsmål, er dette kursus noget for dig. Gennem en vekslen mellem jazzbecifringsteori og praktiske øvelser, får du en introduktion til jazzbecifringens syndige og svedige univers. Vi spiller (uddrag af) jazzstandards, børnesange m.m., og du får værktøjer til at gøre fx Dm-G-C til en lækker Dm9-G13-Cmaj9 og gøre alvor af akkorderne, når der fx står latin, jazzvals eller bossanova ved en sang. Det skal nævnes, at kurset fokuserer på selve becifringsdelen - det at udvide akkorder og nogle gange sortere mindre væsentlige toner fra, og ikke så meget strums og riffs/licks.

Krav: Du er habil/stabil til becifringsklaver og rimelig til nodelæsning.
Medbring: Hat, briller, tweedjakke, stort rødvinsglas, (ca. 1,5l) og jazzy humør:)

DO TO TRE - MUSIKALSK BASIS GENNEM LEG - SAMMENSPIL FOR INDSKOLINGEN - Anders Møller

Dette kursus henvender sig til dig, som underviser i musik i indskolingen. 'DO TO TRE' er et helt nyt sammenspils-system, der implementerer musikteori og hørelære, som en naturlig del af musikundervisningen, gennem sang og spil. Konkret foregår det med en lille rytmegruppe, bestående af cajon, congas og shakere, samt boomwhackers. Boomwhackers har her hovedrollen. Eleverne deles ind i akkordgrupper, hvor hver elev har sin egen rolle i akkorden - eksempelvis tertsen. Akkordgrupperne akkompagnerer - sammen med rytmegruppen - den sang klassen synger. Sangenes kompleksitet stiger, efterhånden som man bliver dygtigere - lidt på samme måde som med Suzuki-systemet. Systemet skal starte i indskolingen, og skal være med til at styrke musikfagligheden i skolerne, med henblik på elevernes videre liv med musik.... og ikke mindst valgfagsmusik/musik som prøvefag.

Modul B - kursusbeskrivelser

Tidspunkter

Torsdag 16.30-18.00
Fredag 14.00-15.30
Lørdag 09.15-10.45

RYTME, BEVÆGELSE/DANS, RAP OG STOMP - Jesper Falch

Vi prøver kræfter med rytmer, sang og dans. Vi fordyber os i musikken og sætter fokus på en energisk fælles oplevelse, hvor alle kan være med. Vi skal lave rytmiske lege, bruge hænder, fødder og stemme - og ikke mindst skal vi spille på en masse murerbaljer samt på forskellige former for metal.

Brain-breaks, brain-gym, powe-breaks! Der er mange ord i luften, når talen falder på den bevægelsesopgave, som folkeskolen nu skal varetage. Nærværende kursus vil i høj grad også bidrage til at give underviserne inspiration til denne opgave. Så kom og få fyldt 'rygsækken' op, med SSB (Sang, Spil og Bevægelse) til det næste lange stykke tid:) Materialet er udarbejdet således, at det er direkte brugbart i undervisningen efter endt kursus. Alle kan være med og husk godt fodtøj. Nøgleordene er: Musik, bevægelse, sammenspil, glæde - begejstring og fællesskab:)

HVIRVLER - ÅRET I KANONS - Mie Rank Brunberg

Kanons er et fantastisk redskab i musikundervisningen: De er oftest korte og hurtige at lære, kan varieres i flere sværhedsgrader og er oplagte som det første møde med flerstemmighed. Med udgangspunkt i kanon-sangbogen 'Hvirvler', skal vi synge sjove, smukke, glade, melankolske og firnurlige kanons. Vi skal desuden, gennem sangenes indbyggede afslutninge/coda, hjælpe kanons ud af skyggen som 'musikpædagogiske lege' og op på scenen som fuldt fungerende, konceert-værdige sange.

UKULELE MED DET HELE - Kim Barkenskjold Andersen

Vi tager udgangspunkt i materialet 'Ukulele med det hele', der udkom i 2019 på forlaget Dansk Sang. Materialet kan både bruges til et ukulelekursus med eleverne, men også tænkes bredere ind i musikundervisningen, hvor ukulelen bare er ét af mange instrumenter. Selvom I ikke har et klassesæt ukuleler på skolen, kan du altså fint bruge dette kursus alligevel. Målgruppen er dig, der underviser i 2.-5. klasse eller dig, der gerne vil lære ukulelen og dens muligheder at kende. Vi skal spille ukulele, spille stavspil, spille percussion, synge og danse. Det kræver ingen forkundskaber at deltage, idet holdet er for begyndere, men medbring din egen ukulele.

GOD MUSIK, LET AT SPILLE - KEEP IT SIMPLE! - Anders Møller
- Sammenspil UDEN trommesæt 3.-7. klasse

Er du af og til udfordret over at skulle aktivere 22-27 børn i musiktimerne med relevant indhold, og kunne du tænke dig en effektiv fremgangsmåde til at lave sammenspil? Min fremgangsmåde til sammenspil på mellemtrinnet er enkel, overskuelig og med et højt aktivitetsniveau for alle elever på én gang. Hele klassen er aktiveret fra starten med en slags ”3-trins-raket” som hedder: Sang – Rytme – Akkorder. En sikker måde at få alle med fra starten! På kurset skal vi spille og synge sange fra min seneste bog Go´ musik let at spille 5, som netop har undertitlen “Keep it simple”.
Sange med få akkorder som er overskuelige at spille. Jeg vil på kurset vise nogle enormt enkle bas- og guitar-figurer, som kan overføres direkte til eleverne.

Sammenspil uden trommesæt klinger underligt i manges ører. Tag ikke fejl. Det virker! Og det virker fantastisk. Trommesættets rolle er overtaget af baljer, cajon, shakere, tamburiner og andet percussion. Bas, guitarer og keyboards spiller hver især deres små figurer, som tilsammen fungerer lækkert. Og nu med blokfløjter - det nye sort!

S.O.S. - STAVSPIL OG SANG - Akustisk sammenspil mellemtrin  - Stefan T. L. Nielsen

Hvordan inddrager man xylofoner, marimbaer, klokkespil etc. i musikundervisningen på en enkel og musikalsk måde? Hvordan kan man hurtigt sætte et par xylofon-, klokkespil-, etc. stemmer til en sang? Hvordan anvendes disse instrumenter så de er 'fede' at spille og lyder godt? Hvordan kan man lave akustisk sammenspil med hele klasser? Hvordan kan man indstudere roller kort og præcist? Hvordan laver man enkel improvisation?

Dette er nogle af de spørsgmål, som dette kursus tager op. Lydniveauet er overskueligt, og selv med strømnedbrud kan vi spille videre! Vi spiller filmmusik, julemusik, jazz, børnesange, salmer m.m. - kort sagt: musik fra jorden, himlen, alt der imellem samt en smule underjordisk! Der er fokus på indstuderingsmetoder, differentiering, arrangement og instrumentanvendelse. Vi tager udgangspunkt i 'SOS2 - akustisk sammenspil indskoling' (2017) m.m.

Modul C - kursusbeskrivelser

Tidspunkter

Torsdag 19.45-21.15
Fredag 11.00-12.00
Fredag 19.00-20.30

RYTMISK KOR - SYNG SELV - Mie Rank Brunberg

At synge sammen er sjovt, nærværende, krævende og berigende!

At gøre et kor rigtigt fedt kræver engagement og koncentration fra sangerne - men belønningen, når harmonierne stemmer, groovet swinger og alt går op i en højere enhed, er det hele værd. I dette modul arbejder vi med rytmisk korarrangementer i varierende sværhedsgrad - fra små opvarmningsøvelser til store, 6-8-stemmige popværker. Ved tilmelding bedes du skrive hvilken stemme, du er (sopran/alt/tenor/bas - og gerne 1. eller 2.)

SIMPELT POP/ROCK SAMMENSPIL - Peter Jungernsen & Laust Orlemann

Vi arbejder som et band, hvor vægten bliver lagt på at lytte til hinanden og helheden og få sammenspillet i gang - hurtigt! Kort sagt musik for musiklærerens skyld og også et hensyn til at det skal være sjovt at spille sammen. Udgangspunktet er let tilgængelige kendte pop- og rocknumre, som kendes fra radioens airplay. Vi har naturligvis brug for alle instrumenterne fra den gængse rytmegruppe (trommer, bas, guitar, keys/klaver), men øvrige instrumenter er selvfølgelig også velkomne. Sangere - også af hankøn - er i høj kurs, hvad enten det er som solist eller korsanger. Der er ingen krav, dog vil det være en fordel, hvis du kan de grundlæggende akkorder på dit instrument.

MERE MUSIK - I MUSIKKEN - Jesper Falch

På dette hold fordyber vi os i metodikken og udførelsen omkring SSB (Sang, Spil og Bevægelse). Vi skal arbejde med forskellige musik-virkemidler bl.a. tempo, dynamik og elev-interaktion. I får redskaber til at lave en levende og engagereet musikundervisning. Hvordan får vi musikken til at leve i de øvelser, vi (måske) allerede kender?

Vi kommer også til at arbejde med body-beats. Jeg har nogle superfede beats med og vi skal finde ud af, hvordan men selv laver et funky body-beat og lækre breaks. Vi dykker ned i rytmen/musikken for vores egen skyld, men hele tiden med det for øje at gøre musikken mere spændende og relevant for dem, vi skal undervise.

Så på dette hold lærer vi ikke så meget nyt materiale - men til gengæld får vi mere musik ud af det vi allerede kender.

THE UKULELEL ORCHESTRA OF AABYBRO - Kim Barkenskjold Andersen

Vi giver den fuld skrue med en ordentlig omgang ukulele-sammenspil. Hvis du for længst har lært 4 akkorder på ukulele og gerne vil spille sammen med andre i et fedt ukulele-band, så er dette holdet for dig. Rytme-ukulele, lead-ukulele eller bas-ukulele - vi har plads til det hele. Musikgenren er blandet, men mest rytmis pop, rock og latin. Og så snuser vi til det endnu ikke udgivet materiale; 'Ukulele med mere af det hele'. Medbring din egen ukulele.

SANGE, DU TROEDE DU HAVDE GLEMT! SAMMENSPIL FOR ØVEDE - Anders Møller

Kender du det, at men hører en sang, man ikke har hørt i 100 år? Men du synger med og mindes pludselig tidligere tider. Du skråler med og kender teksten, og du kan synge med på guitarsoloen og alle andre detaljer? Det er de sange, vi skal spille. Vi skal finde nerven i nummeret og dyrke det, så nostalgien flyder ned af væggene og helt ud over scenekanten. Vi skal ikke bare kopiere sangen. Nej, vi skal lave vores helt egen version. Lækre klange, overskud, store attituder, fedt kor, frække detaljer, høj hat og god timing er kodeordene! Det bliver en fest. Jeg glæder mig til at spille med jer i Musik i Nord.

LÆRERBAND - BRITISH UNPLUGGED - Stefan T. L. Nielsen

Gennem 1980-1990erne har naboen til vest leveret mange gode sange, som kan spilles med det store elektriske udtræk - eller i unplugged udgaver med masser af lækre korstemmer på. Det her er nemlig lige dele akustisk råhygge og korstemmer, hvor vi spiller og synger sange fra den engelske 80er elektropop og 90er britpop i akustiske gevandter. Og du risikerer at lære sange, som du ikke kendte på forhånd - hvem ved?

Instrumenter: hvis du kan spille på det - så tag det med - og godt med sang.

Instruktører 2021

Kursusprogram

Arrangementet finder sted fra torsdag den 26. august klokken 11:30 til lørdag den 28. august klokken 12:00.

Torsdag
11.30-                Ankomst, indkvartering & sandwich
12.30-13.00  Velkomst & orientering v. Louise & Mia
13.00-14.00  Fælles korsang v. Kim B. Andersen
14.00-14.30  Pause
14.30-16.00  MODUL A 1
16.00-16.30  Kaffe / the
16.30-18.00  MODUL B 1
18.15-19.00   Aftensmad
19.00-19.30  Minikoncert med NORDJYSK PIGEKOR i spisesalen
19.45-21.15    Aftenkaffe m. kage
21.30-22.00  Fælles dans v. Helle Andersen
22.00-             Musikalsk samvær (alle er velkommen
                        til at gribe et instrument, en sang og
                        deltage i jamsessions)
Fredag
07.45-08.30  Morgenmad
08.30-09.00 Morgensang v. Steen Lerche
09.00-10.30  MODUL A 2
10.30-11.00    Formiddagskaffe (tør kaffe)
11.00-12.00    MODUL C 2
12.00-13.00   Frokost
13.00-14.00   STILLE STILLE STILLE TIME
14.00-15.30   MODUL B 2
15.30-16.00   Eftermiddagskaffe m. kage
16.00-17.30   MODUL A 3
17.45-19.00   Aftensmad
19.00-20.30  MODUL C 3
20.30-20.45  Aftenkaffe
21.00-???      Musikalsk samvær ( C-modulerne "stiller
                        op" for hinanden, jamsessions og sikkert
                        nok en lille dans....)
23.30 (ca.)    Natmad – og festen fortsætter…
Lørdag
07.45-08.30 Morgenmad
08.30-08.45 Værelserne ryddes
08.45-09.15  Morgensang v. Stefan Teil Laub
09.15-10.45  MODUL B 3
10.45-11.30  Formiddagskaffe og fælles afslutning
11.30-12.00  Oprydning og afrejse

Har du spørgsmål?

Hvis du har spørgsmål til arrangementet, bedes du kontakte Ann Reichstein.

Tilmeldingsfristen for arrangementet er den 1. juni 2021.
Felter markeret med skal udfyldes.

Kontaktoplysninger
For- og efternavn  
CPR-nummer  
Adresse  
Postnummer  
By  
Telefonnummer (privat)  
E-mail  
Kommentar 

Arbejdsplads
Stilling 
Arbejdsplads 
Adresse 
Postnummer 
By 
Telefonnummer (arbejde) 

Betalingsoplysninger
Betaler  
Hvis du har valgt anden betaler, udfyld da felterne nedenfor.
Betalers navn 
Betalers adresse 
Betalers postnummer 
Betalers by 
Betalers telefon 
Betalers CVR 
Betalingsmetode 
Hvis du har valgt elektronisk faktura, angiv da EAN-nummer.
EAN-nummer 

Disciplinvalg

Angiv venligst første-, anden- og tredjeprioritet i felterne for disciplinvalg ved henholdsvis modul A, B og C.

Modul A

Modul A: Førsteprioritet  
Modul A: Andenprioritet  
Modul A: Tredjeprioritet  

Modul B

Modul B: Førsteprioritet  
Modul B: Andenprioritet  
Modul B: Tredjeprioritet  

Modul C

Modul C: Førsteprioritet  
Angiv instrument/stemme 
Modul C: Andenprioritet  
Angiv instrument/stemme 
Modul C: Tredjeprioritet  
Angiv instrument/stemme 

Du kan naturligvis også skrive sang som dit "instrument".