Resultater

Festivalen 2019

Indskolingen

"Lav et tableau vivant og en viderefortælling over maleriet ”Den sårede engel” malet af Hugo Simberg i 1903. Tag stilling til, om viderefortællingen skal være oplysende, poetisk, dramatisk eller musikalsk. Giv eventuelt produktet en ny titel. Max 2 min".

1. præmie

"Englen, der blev såret" af Malou, Liv, Ida, Clara og Emilie fra 2. kl., Vejgaard Østre Skole.

Juryens kommentar: "Englen, der blev såret" er en helstøbt billedfortælling. Historien er fortalt i klare og enkle fotos, som kommer i et godt flow. De er fint beskåret og varieret i forhold til fortællingens fokus, f.eks. er der efter pigernes slag med battet på englen et fint close-up-foto, som viser englens blødende ansigt. Ligeledes er pigernes løb væk fra overfaldet fanget godt i et aktionsfoto. Billedfortællingens tekst står tydeligt og er let at læse. Underlægningsmusikken er enkel og lader tekst og billeder fortælle historien. Fortællingen, som tager udgangspunkt i Hugo Simbergs maleri, er nærværende og noget mystisk: hvorfor slår de to piger mon englen? Jeres billedfortælling er på en måde ligeså mystisk som maleriet. Godt gået!

"Lav en fortælling om ulven. Produktet skal udformes som et TV-avis-indslag, en musikvideo eller et drama. Fortællingen skal foregå i et landskab med træer, en traktor eller nogle dyr. Max 2 min."

2. præmie

"De tre små grise" af Ida, Isabell, Kasper, Mikkel, Asta, Alma og Anton fra 2F og 3F, Gistrup Skole - afdeling Fjellerad.

Juryens kommentar: "De tre små grise" er en sjov og helstøbt musikvideo med en rigtig god rytme! Skuespillerne spiller deres roller fint både i bevægelse, og når de står eller sidder stille. Selvom der er et par selfie-skud, så fungerer spillet godt. Udklædning og sminke er både enkel, farverig og fantasifuld. I de forskellige klip på den velvalgte location er der et fint varieret lys, som understreger, at ulven er på spil på alle tider af dagen. Fint, at udescenen til sidst går over i en scene med et band, der spiller playback. Der er friskhed, munterhed og en del humor i musikvideoen. Simpelthen en oplevelse, som man kommer i godt humør af!

 

Mellemtrinet

"Lav en stumfilm om en fiktiv person. Personens liv skal udspille sig inden for tidsrummet 1850 – 1900. Der skal arbejdes realistisk og fantasifuldt med skildringen af personens liv. Vælg en location, der passer til tiden. Forud for filmproduktionen kan der arbejdes med undersøgelse af tidsperioden, og hvordan det var at leve dengang. Vælg musik, der passer til filmens handling. Giv selv filmen en god titel. Max. 2 min."

1. præmie

"På den anden side" af Anton, Freja, Lea, Mads, og Tobias fra 4. - 6. kl., Flauenskjold Skole.

Juryens kommentar: "På den anden side" er en æstetisk og velfortalt kortfilm med stor indlevelse i en families liv, hvor faren bliver indkaldt til militæret, og hvor fattigdom langsomt og lige inden farens hjemkomst har taget livet af moren. Historien er filmet i perfekte omgivelser både i huset og ude i landskabet, hvilket gør fortællingen autentisk og stemningsfuld. De tidstypiske kostumer bidrager også hertil. Ligeledes spiller skuespillerne deres roller rigtig godt, de må have øvet meget. Fotoarbejdet er flot. Billederne er velkomponerede, klare og varieret dygtigt i beskæringerne. Der er klippet fint, hvilket medfører et godt og effektivt flow i filmen. Klaverspillet understøtter filmens stemning og laver ikke drama, men lader billeder og klip fortælle. En stilsikker film – godt gjort!

2. præmie

"Børnearbejde" af Stine, Filippa, Josefine, Mads og Ida fra 4. – 6. klasse, Haverslev – Ravnkilde Skole.

Juryens kommentar: "Børnearbejde" er en iscenesat dokumentarisk kortfilm om pigers liv på landet i 1850erne. Filmen er velfortalt med fokus på pigernes ofte hårde og travle arbejde med mange forskellige gøremål. Den velvalgte location og de tidstypiske rekvisitter gør filmen interessant og meget autentisk. Skuespillet er godt og understøtter filmens socialrealistiske blik. Billedarbejdet er fornemt med stor og præcis variation i vinkler, beskæringer og klip. Der er et fint sanseligt nærvær, fx i billederne af gryder, vand, gryn og grød, når grøden bliver lavet. Musikken understreger sammen med den afsluttende tekst en nøgtern indignation over de skildrede livsvilkår. Meget lovende filmarbejde!

Kontakt