07. april 2017

UCN-studerende gav sportsfirma nye ideer

 - Det er fantastisk at høre gruppernes input og gå i dialog med dem. Vi får noget med hjem, som vi ikke selv havde tænkt på. Det giver os inspiration til vores arbejde med at videreudvikle vores virksomhed.

Brandmanager Karina Harbo Jensen og business controller Niels Peter Sander fra den nordjyske virksomhed Performance Group Scandinavia, der blandt andet producerer løbetøj med varemærkerne ”Newline” og ”Carite”, var godt tilfredse med udbyttet, da de fredag fik præsenteret oplæg til salgsstrategi for nye markeder fra UCN-studerende.

Hele ugen har de studerende fra professionsbacheloruddannelsen i international handel og markedsføring arbejdet med virksomheden som case og gjort deres yderste for at analysere og udvikle salgsstrategier for firmaet, som står foran at skulle træffe vigtige strategiske valg.

- For os giver det stor værdi at møde de studerende og høre deres ideer. Vi bliver virkelig udfordret, og vi får viden og inspiration, som vi ikke selv havde tænkt på, når vi sidder på hjemmebane i vores firmahovedkvarter. Det kan vi bruge, når vi nu skal arbejde videre med vores strategier for nye markeder, sagde brand manager Karina Harbo Jensen.

De studerende fik mandag en veltilrettelagt præsentation af casen og har så hele ugen med vejledning fra deres lektorer arbejdet med at forberede en gruppepræsentation, som på engelsk blev fremført i auditoriet på Campus Hobrovej fredag med undervisere og virksomhed som kritisk panel.

Præsentationerne i auditoriet på Campus Hobrovej
Der blev lyttet opmærksomt til præsentationerne i auditoriet på Campus Hobrovej, hvor fokus fra salgsstrategi på internationale markeder.

Uddannelsen har både danske og internationale studerende, og for Kristian Lundø og Ales Kroutil blev arbejdet med casen et velfungerende dansk-tjekkisk samarbejde.

- Vi har ikke arbejdet sammen før, men det er faktisk gået super godt, sagde de to efter en vellykket præsentation, hvor de foreslog Newline at tænke i helt nye kundesegmenter.

De to var meget tilfredse med casen, som dels var velforberedt og dels indeholdt et reelt ønske fra virksomheden om at få ny viden og inspiration.

- Her får vi lov til at komme ind og arbejde fokuseret på et strategisk niveau, og det er super interessant og givende. Samtidig fornemmer vi klart, at virksomheden lytter. De er her ikke bare for at vise sig frem. De står foran nogle valg og har et reelt ønske om at lytte til vores ideer, sagde Kristian og Ales.

Kristian Lundø og Ales Kroutil præsenterede Newline-casen
 - Vi tror, at de fik gode ideer med hjem. Samtidig har det været super interessant for os at arbejde med casen. Den var velforberedt med data, og så kunne vi koncentrere os om det strategiske, sagde 23-årige Kristian Lundø og 24-årige Ales Kroutil efter deres vellykkede præsentation af Newline-casen.

For underviserne på international handel og markedsføring har det været en vellykket uge, som er kommet i stand via UCN Business’ veludviklede kontaktnet til lokale virksomheder.

- Vi leder altid efter ægte case, hvor virksomheder står med en reel udfordring, og det er lykkedes rigtig godt i denne situation. Et forløb som Newline på vores PBA er win-win for alle parter. Det giver virksomheden noget med hjem, det giver vores studerende motivation og læring, og det gør også det hele lidt sjovere for os som undervisere, sagde adjunkt Torben Gregersen.

Se mere om International handel og markedsføring og Newline.

Af Erik Hagen Jørgensen, ejo@ucn.dk, UCN Kommunikation.