12. juni 2020

Nyt netværk skal hjælpe kvindelige iværksættere i Nordjylland

Kun hver fjerde ny iværksætter i Danmark er en kvinde. Det vil Professionshøjskolen UCN nu gøre noget ved. Med støtte fra Fonden for Entreprenørskab har UCN startet et nordjysk netværk kun for kvindelige iværksættere.

Det nye netværk hedder Next Women og skal være med til at motivere og inspirere unge kvinder til at gå iværksættervejen. Der er nemlig store perspektiver i at få flere kvinder til at springe ud som iværksættere, mener Anni Stavnskær Pedersen, chefkonsulent hos UCN Innovation.

 - Én ting er, at det vil kunne bidrage til, at Danmark generelt vil få flere virksomheder og skabe vækst i samfundet. Noget andet og mindst lige så vigtigt er, at vi vil se andre typer af virksomheder, end dem vi ser i dag, hvis flere kvinder gik iværksættervejen. Der er stor forskel på, hvilke brancher de kvindelige og mandlige iværksættere vælger, forklarer hun.

Professionshøjskolen UCN har i flere år arbejdet med at udvikle unge iværksættere via en række forskellige indsatser. I løbet af årene har UCN været med til at udklække flere hundrede iværksættere, og flere kvinder end tidligere går også i gang med iværksætteriet, viser erfaringerne. Men den positive udvikling skal ifølge Anni Stavnskær Pedersen stadig understøttes af tiltag særligt målrettet kvinderne. Hun har med egne øjne iagttaget, at der kan være forskel på mandlige og kvindelige iværksættere.

 - Det kan virke provokerende at snakke om forskelsbehandling i disse tider, men vi kan se, at de kvindelige iværksættere har brug for en anden form for støtte og opbakning for at tro på deres iværksættertalent og deres virksomhedsidé. Til gengæld oplever vi kvindelige iværksættere, der blomstrer og udlever deres iværksætterdrøm med stor succes, når de får den nødvendige støtte, også til de psykologiske dimensioner af iværksætterrejsen, fortæller hun.

Forbilleder kan være afgørende

I det nye netværk inviteres erfarne iværksætterkvinder ind, så de kan agere rollemodeller for kvindelige startup-studerende. To af de nystartede iværksættere er Amanda og Isabella Oestergaard, der er studerende på UCN og i fuld gang med at etablere deres egen virksomhed REUSE Streetwear.

 - Netværket er kun lige begyndt, men vi har allerede fået kontakt til flere andre kvindelige iværksættere, som vi ikke kendte. Det giver os rigtig gode muligheder for støtte, sparring og videndeling med ligesindede. Der er en eller anden form for naturlig tillid, når man kun er kvinder samlet. Det er fedt at komme ind i en kreds, hvor man møder andre med de samme udfordringer, forklarer de to unge iværksættere og søstre.

Mens Amanda Oestergaard er i gang med en uddannelse i eksport og teknologi, studerer Isabella Oestergaard til serviceøkonom. De har et stort fokus på bæredygtighed og cirkulær økonomi i REUSE Streetwear, der sælger genbrugstøj importeret fra USA. Foto: REUSE Streetwear

Amanda og Isabella fremhæver kvindelige iværksætterforbilleder som en vigtig faktor, når man selv skal springe ud som ung iværksætter.

 - Kvinder kan måske godt være lidt tilbageholdende med at komme ud med idéerne og tro på egne evner, så det betyder rigtig meget at få mulighed for at tale med kvindelige iværksættere, som har klaret iværksætterrejsen. Forbilleder som man kan spejle sig i. Der er en følelse af, at ”We all wanna see each other win”, lyder det fra Amanda og Isabella, der har amerikanske rødder.

Det kan Anni Stavnskær Pedersen nikke genkendende til. Rollemodeller har ifølge forskning særlig stor betydning for kvindelige iværksættere og derfor lægges der ekstra mange kræfter i også at uddanne de kvindelige iværksættermentorer i, hvordan de støtter de unge iværksættere.

 - Entreprenørskab og iværksætteri opfattes generelt som en meget maskulin aktivitet. Derfor skal vi sørge for, at der er kvindelige rollemodeller, som viser vejen, og som de unge kvindelige iværksættere kan spejle sig i. Det er det nye netværk et rigtig godt eksempel på, siger hun.

Netværket har allerede fået 65 medlemmer med ombord. Udover jævnlige møder bliver netværksdeltagerne også del af en gruppe på Facebook, hvor de kan kommunikere og inspirere hinanden.

Deltagerne skal som udgangspunkt have en tilknytning til UCN, f.eks. ved at være studerende eller dimittend fra professionshøjskolen. Netværket henvender sig både til den helt nystartede kvindelige iværksættere, iværksættere der har gjort sig de første erfaringer og de helt erfarne iværksættere.

Mere info:

  • Anni Stavnskær Pedersen, chefkonsulent hos UCN Innovation, tlf.nr.: 7269 0486, e-mail: asp@ucn.dk
  • Amanda og Isabella Oestergaard, studerende på UCN og iværksættere med virksomheden REUSE Streetwear, tlf.nr.: 4243 4946 (Amandas telefonnummer)

Af Silas Mühlbach, sfm@ucn.dk, UCN Kommunikation