Gå til hoved indhold

Uddannelsescenter Frederikshavn ligger centralt i byen på Kirkegade, og det har ifølge Thomas Kastrup-Larsen, direktør for UCN Erhverv, stor betydning, at de kommende studerende bliver en del af et større studiemiljø.

- Vi ved fra vores studiemiljøer i Aalborg, Hjørring og Thisted, at det er vigtigt for de studerende, at de oplever at være en del af et større og velfungerende studiemiljø. Her har Uddannelsescenter Frederikshavn de perfekte rammer, og samtidig ligger det i hjertet af Frederikshavn, så det er let for de studerende at komme frem med f.eks. offentlig transport, fortæller Thomas Kastrup-Larsen.

I alt har over 600 elever deres daglige gang på Uddannelsescenter Frederikshavn, der foruden Frederikshavn Handelsskole og SOSU Nord tæller Ungdomsskolen, 10. klassecentret og en sprogklasse. Brian Andersson, direktør på Frederikshavn Handelsskole, glæder sig over den nye uddannelse, og at den får til huse i Uddannelsescenter Frederikshavn.

- Det er fantastisk, at vi nu også kan tilføje en videregående uddannelse til uddannelsescentret. Uddannelsen er uden tvivl et godt tilbud til vores elever på Frederikshavn Handelsskole. Det er en uddannelse, vi virkelighed har manglet i et område som vores, der har en stor turisme- og oplevelsesindustri. Derfor er den også relevant for andre unge og for borgere, der har lyst til et karriereskift eller allerede arbejder indenfor servicesektoren, forklarer Brian Andersson.

Uddannelsescenter Frederikshavn kan til sommer byde nye studerende fra UCN indenfor

Garanteret praktik

Uddannelsen til service- og oplevelsesøkonom varer to år og er kendetegnet ved at være i tæt kontakt til erhvervslivet med blandt andet praktik og virksomhedssamarbejde i løbet af studierne. På det nye udbud i Frederikshavn får de studerende som noget helt nyt stillet en praktikgaranti i udsigt.

- Det er ret unikt, at vi kan tilbyde vores kommende studerende en sådan garanti. Med garantien skal de studerende ikke bekymre sig, for de ved allerede, inden de starter, at der venter en attraktiv praktikplads på dem i lokalområdet, siger Thomas Kastrup-Larsen.

1. februar blev der åbnet for ansøgninger til uddannelsen, og man kan søge enten i kvote 2 med frist 15. marts eller kvote 1 senest 5. juli. I kvote 1 vurderes man alene på karaktergennemsnittet fra sin gymnasiale eksamen.

Fakta om serviceøkonomuddannelsen

• Uddannelsen er en erhvervsakademiuddannelse og varer 2 år
  • Første hold på uddannelsen i Frederikshavn kan starte til september 2024
  • UCN forventer, at man skal optage minimum 20 studerende, før der kan oprettes hold.
  • På uddannelsen lærer man om hotel- og restaurationsbranchen, turisme, sport- og eventindustrien samt detail.
  • Man kan blive optaget med bl.a. en gymnasial eksamen, en relevant erhvervsuddannelse eller via en individuel forhåndsvurdering.
  • Det er muligt at bygge videre på sin uddannelse og tage en professionsbachelor i f.eks. e-handel, international hospitality management og sport management.

• Thomas Kastrup-Larsen, direktør for UCN Erhverv, tlf.nr.: 7269 1300
  • Brian Andersson, direktør på Frederikshavn Handelsskole, tlf.nr.: 2131 6033