Gå til hoved indhold

Formålet med ugen er at give de studerende indsigt i, hvordan teknologiske industriprodukter kan bringes ud på internationale markeder. Gennem faglige oplæg, gruppearbejde og virksomhedsbesøg arbejder de med, hvordan produkter kan tilpasses lokale behov, og hvilke strategier virksomheder kan anvende, når de ønsker at skalere globalt.

De mange internationale studerende deltager sammen med danske studerende og undervisere fra UCN's uddannelse i eksport og teknologi. Det foregår som et såkaldt Blended Intensive Programme (BIP) under universitetsalliancen HEROES Alliance. Forløbet markerer samtidig UCN’s første BIP i HEROES-regi.

Som en central del af programmet arbejder de studerende i tværkulturelle grupper med cases fra de nordjyske virksomheder Actulux og Dantherm Group. Her undersøger de blandt andet:

  • hvordan produkter målrettes forskellige markeder
  • hvilken rolle kultur spiller i markedsføring og samarbejde
  • hvordan små og mellemstore virksomheder kan planlægge og gennemføre global vækst.
Jacob Ejlertsen er en af de knap 40 studerende, der har deltaget i forløbet denne uge.

“Man får en kulturforståelse, man kan tage med sig videre – ikke kun fagligt, men i måden man samarbejder på. Vi arbejder meget forskelligt, og det bliver tydeligt, når vi løser opgaver sammen. Det kan være udfordrende, men det er en erfaring, jeg er sikker på, at vi får brug for, når vi skal ud på arbejdsmarkedet," fortæller Jacob Ejlertsen, studerende på eksport og teknologi.

Undervejs har deltagerne også haft mulighed for at opleve Nordjylland – både gennem virksomhedsbesøg og en tur til Nordsø Oceanarium.

Forløbet afsluttes med, at grupperne fredag præsenterer deres løsninger og anbefalinger for hinanden og de deltagende undervisere.

Studerende fra otte europæiske lande er i denne uge samlet på Campus Hobrovej på UCN i Aalborg.

Skrevet af Silas Mühlbach, UCN Kommunikation og Studieliv, sfm@ucn.dk