Gå til hoved indhold

Olivia er vokset op i fiskebranchen, uddannede sig som teenager til fiskehandler og bruger i dag en stor del af sin tid som daglig leder i Fiskebaren Cafe & Spisehus i gågaden i Frederikshavn. Hendes far har Fiskeriet i byen, og mormoren har i 47 år drevet Park Hotel. Nu er det overtaget af mosteren, der er hjemvendt fra København.

Olivia kender med andre ord servicebranchen ud og ind, men det var, som om der manglede noget. Derfor tog hun springet og begyndte på UCN’s nye uddannelse til service- og oplevelsesøkonom i Frederikshavn.

 - Det var bestemt ikke fordi, jeg kedede mig, men jeg kunne mærke, at jeg havde lyst til at blive dygtigere og få en dybere forståelse for, hvordan vi giver den bedste service og oplevelse for vores gæster og de målgrupper, vi gerne vil tiltrække, siger Olivia Høeg.

Uddannelsen til service- og oplevelsesøkonom varer to år og klæder de studerende på til at arbejde med oplevelser, kundeservice, markedsføring og forretningsudvikling.

 - Uddannelsen passer supergodt i forhold til det, jeg gerne vil efterfølgende. Fag som erhvervsøkonomi og markedsføring giver rigtig god mening, når man står med det i praksis hver dag. Det er en stor motivationsfaktor, at jeg kan se, at det virker, siger hun.

UCN åbnede uddannelsen i Frederikshavn netop for at imødekomme et stigende behov i lokalområdet for kvalificerede medarbejdere inden for service- og oplevelsesindustrien. 

Sidste sommer startede Olivia Høeg på uddannelsen til service- og oplevelsesøkonom på UCN i Frederikshavn - om lidt over et år er hun færdiguddannet.

Lokal uddannelse afgørende

At uddannelsen udbydes i Frederikshavn, har haft stor betydning for Olivia Høeg. Med to børn og fuldtidsarbejde ville det have været mere end almindeligt svært at få enderne til at mødes, hvis hun skulle tage en uddannelse uden for Frederikshavn.

 - Jeg overvejede at læse til socialrådgiver eller lærer, men fordi det kun findes i Aalborg eller Hjørring, blev det et nej. Da uddannelsen åbnede i Frederikshavn, lå det lige til højrebenet. Nu ved jeg også, at jeg virkelig bliver motiveret af et arbejde, der handler om at gøre folk glade. At skabe glæde giver glæde – og det passer perfekt til en branche, hvor tempoet er højt, og hvor man skal være omstillingsparat, fortæller Olivia Høeg.

Hun fremhæver det gode studiemiljø, en meget fleksibel undervisning og det sociale fællesskab som noget, der gør en stor forskel – især når hverdagen er travl.

 - Vi har et stærkt sammenhold, og underviserne er virkelig dygtige. Jeg har både fået nye relationer her i byen og til dem, der læser online. Det fungerer virkelig godt. Allerede nu har jeg en oplevelse af, at jeg er blevet dygtigere til at lede restauranten og udvikle forretningen, siger hun. 

Hun bruger, som hun selv siger det, alle vågne timer i døgnet på sin familie, restaurant og uddannelse.

Tæt på børnene – og tæt på fremtiden

Olivia bor i Ravnshøj uden for Frederikshavn og har ingen planer om at flytte væk igen. Det har hun nemlig prøvet, da hun for flere år siden boede i Aarhus – men hun fandt hurtigt ud af, at det ikke var dér, hun hørte til. 

 - Det var spændende at bo i Aarhus, men det var også tydeligt for mig at mærke, at det ikke er der, jeg hører til. Jeg ville hjem til Frederikshavn – til min familie og det liv, jeg kender. Og så betyder det enormt meget, at man kan tage en uddannelse uden at skulle flytte væk, fortæller Olivia Høeg.

Kontakt:

  • Olivia Høeg, studerende på UCN’s uddannelse til service- og oplevelsesøkonom, tlf.nr.: 2226 8520 

Skrevet af Silas Mühlbach, UCN Kommunikation og Studieliv, sfm@ucn.dk