Gå til hoved indhold

Dé skoler landet over, der ikke allerede har gjort bevægelse til en integreret del af elevernes hverdag, kan nu blive en del af et nyt projekt med titlen ‘Bevægelsesstrategi i skolen’.

Forventningen er, at tæt på 3.000 lærere, skolepædagoger, skoleledere og kommunale skolekonsulenter fra hele Danmark kommer til at hente gratis hjælp og inspiration fra projektet til at få udviklet og implementeret en lokal bevægelsesstrategi for alle fag fra børnehaveklassen til 9. klasse.

I projektet bliver der afviklet i alt 24 inspirationsevents og workshops rundt om i landet. Desuden bliver der udarbejdet nye undervisnings- og inspirationsmaterialer og udviklet nye valgfag, hvor bevægelse er omdrejningspunktet.

Projektet ‘Bevægelsesstrategi i skolen’ bliver gennemført i perioden fra 2025 til 2028, og der er fra politisk hold afsat 12 millioner kroner til opgaven.

Projektet er et initiativ i Folkeskolens Kvalitetsprogram, som forligskredsen på folkeskoleområdet har vedtaget. 

Stor erfaring på professionshøjskolerne

Det er landets seks professionshøjskoler, der leder det nye nationale projekt. Det vil sige VIA University College, Københavns Professionshøjskole, UCN, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, UC SYD og professionshøjskolen Absalon 

Professionshøjskolerne har dyb viden fra forskning, undervisning og skolesamarbejder om, hvad der skal til for at lykkes med at bruge bevægelse pædagogisk til undervisning. Professionshøjskolerne har tillige stor erfaring i at kompetenceudvikle lærere, pædagoger og andre fagfolk på blandt andet bevægelsesområdet.

Professionshøjskolerne bliver i projekt ’Bevægelsesstrategi i skolen’ understøttet af et advisory board, som Styrelsen for Undervisning og Kvalitet under Børne- og Undervisningsministeriet har nedsat, og som har til opgave at bidrage med faglig sparring omkring det lokale arbejde med bevægelse i skolen. 
I advisory board indgår blandt andet centrale aktører på bevægelsesområdet, da den politiske vision – foruden ønsket om en mere praktisk og varieret skoledag, hvor eleverne kommer mere op ad stolene og bevæger sig væk fra skærme – også er, at flere børn og unge fremover skal deltage i foreningslivets fællesskaber, og at lokale skoler skal samarbejde med lokale idrætsforeninger.

Projekt ’Bevægelsesstrategi i skolen’ inddrager også elever samt repræsentanter for skolebestyrelse, skolepersonale og skoleledelse i at udvikle ’deres’ skoles bevægelsesstrategi for både undervisningen i alle fag, nye valgfag og aktiviteter til frikvarterne. Konkret er elevmedbestemmelse, elevinddragelse og deltagelsesmuligheder nøgleord i projektet ’Bevægelsesstrategi i skolen’. 

Skoler kan melde sig som deltagere

- I de kommende måneder rekrutterer vi skoler til at deltage gratis i det nye projekt. Desuden har skoler, der ikke har en strategi for, hvordan de vil arbejde med bevægelse i undervisningen og frikvartererne, mulighed for selv at tilmelde sig, siger lektor og projektleder Bodil Borg Høj fra den midtjyske professionshøjskole VIA University College og tilføjer:

- Jeg håber meget, at grundskoler i hele Danmark vil se projekt ‘Bevægelsesstrategi i skolen’ som en kærkommen mulighed for at planlægge en skoledag med bevægelse og dermed styrket læring og trivsel for eleverne.

Skoler kan allerede nu tilmelde sig til at deltage. Det sker på projekthjemmesiden
Samme hjemmeside bliver gennem hele projektperioden en central informationskanal, der blandt andet deler de nye undervisnings- og inspirationsmaterialer, der bliver skabt undervejs.

- Målet er, at alle grundskoler skal kunne få gavn af projekt ’Bevægelsesstrategi i skolen’. Hjemmesiden skal – ligesom de events, vi afvikler – brede viden, erfaringer og kendskab til nyudviklede værktøjer, undervisningsmaterialer og inspirationsmaterialer ud til flest mulige ansatte på skoler, betoner Bodil Borg Høj.

Tæt kobling til eksisterende udviklingsarbejde

Projektlederen fortæller, at der næste år bliver afviklet en række pilotforløb, hvor professionshøjskolerne sammen med grundskoler og øvrige samarbejdspartnere tester, at de nye materialer og indholdet i de nye valgfag virker i praksis. Ellers bliver det tilrettet.

Bodil Borg Høj slår samtidig fast, at projektet er tænkt ind i det udviklingsarbejde, der allerede foregår på skolerne – fx i forhold til elevernes trivsel, fordybelse i fag gennem bevægelsesdidaktik og blik på skolens værdier og handleplaner.

Projektet ’Bevægelsesstrategi i skolen’ bliver i 2028 afsluttet med en rapport, der samler erfaringer og anbefalinger og evaluerer de deltagende skolers udbytte af projektet.

Læs mere om projekt Bevægelsesstrategi i skolen