Praktikrapport fra Camp Eventure, Zambia, Afrika

Praktikrapport af studerende Torben Mørch Sørensen og Ricki Andersen fra energiteknologuddannelsen.

Torben Mørch Sørensen og Ricki Andersen har sendt en spændende rapport hjem om deres oplevelser fra Camp Eventure, der er beliggende i det centrale Afrika. Få et lille indblik i nogle deres oplevelser i en meget fremmede verden. Men først lidt om de to.

Torben fortæller...

Efter godt 3 år som leder i en mellemstor detailvirksomhed, opstod lysten til at læse videre. Mit ønske var et helt anderledes, spændende og dynamisk fag. Så med stor opbakning fra min familie påbegyndte jeg energiteknolog studiet.

Dog var jeg begrænset ift. at jeg tidligere havde taget en HHX frem for en HTX eller gymnasial eksamen. Men grunden til jeg har valgt netop energiteknologstudiet var 100% fordi, jeg fandt det interessant, og fordi min mavefornemmelse sagde mig, at det var ret rette vej – og jeg er fortsat rigtig glad for min beslutning.

Hvorfor Eventure

Sidste forår/sommer mødte jeg en pige i min baggård. Vi kom i snak om vores studier. Hun fortalte mig om Eventure og anbefalede mig at kontakte Glenn. Og jeg fik hans mail af hende. Efter en ”ansøgning” og en efterfølgende samtale var kontakten skabt. Adskillige mails senere kom det på plads. Så det har krævet en del arbejde at nå hertil. Men det har klart været det hele værd.

Eventure modtager ugentligt mange ansøgninger, de sorterer meget i det så det ikke blive ”Paradise Hotel” hernede. Jeg beundrer deres vision og er rigtig glad for at være med til at arbejde på noget der er større end mig selv.

To er altid bedre end en på sådan en lang rejse ind i Afrika. Og Ricki meldte hurtigt sin interesse. Derefter var der ikke nogen tvivl om, at vi ville danne et makkerpar. Ricki har en interessant baggrund og mange gode kompetencer, så vi supplerer hinanden rigtig godt!

Ricki fortæller...

Vi skal tilbage til 1998, hvor jeg begyndte min uddannelse som kleinsmed, som jeg blev færdig med i 2002. Desværre kom jeg kort herefter ud for en arbejdsulykke, som gjorde at jeg gik sygemeldt i mange år.

Der skulle en ny uddannelse til, og jeg begynde at læse til elektriker. Og mens jeg var ved at uddanne mig til elektriker, inviterede UCN Teknologi alle kommende elektrikere ud til en åben-hus-dag, hvor der blev informerede om alle de videregående uddannelser på stedet. Ja, og da jeg så var var færdig som elektriker, meldte jeg mig på energiteknologuddannelsen…….

Uddrag fra dagbøger i Afrika

Det er tirsdag den 29.1. Endelig begyndte vi vores lange rejse fra Dar es Salam!! Og efter ca. 36 timers togrejse er vi i Kasama. Herefter går turen videre med bus til en by, der hedder Mpulungu. Dette var en rejse på rigtig afrikansk manér. Bussen var en 7 - 9 personer bus. Men det forhindrer ikke afrikanerne i at presse bussen kapacitet til det yderste. Det højeste antal vi oplevede i bussen var 22 personer! I en bus, hvor forruden var total flækket, og bussen skulle skubbes i gang.

Da vi ankom til Mpulungu, skulle vi med båd. Denne rejse fil vi at vide ville tage godt 1 time, og så ville vi være i Camp Eventure – vores endelige destination.

Regn, storm og rusk

Det begyndte pludseligt at regne. Men Glenn, lederen af Camp Eventure, sagde at det hurtigt ville være overstået - så vi påbegyndte vores sejltur. Men det blev hurtig til meget kraftig blæst og regn. Så vi besluttede at gå i land og vente. Vi fandt en gammel lerhytte uden tag, hvor vi kunne stå i ly for vinden og regnen. Her stod vi så i godt og vel 3 timer! Glenn besluttede så at sende en båd med en kraftigere motor over til os. Men den storm der var begyndt, blev meget voldsom.

Og da båden kom og blev landsat, måtte der kæmpes hårdt for, at den ikke skulle blive smadret ind i den anden båd eller ramme nogle af de mange folk, der stod omkring bådene. Efter at båd nr. 2 så endelig kom på land, og vi havde pakket alt vores grej over i den, var bølgerne blevet så høje, at vi ikke kunne søsætte den igen. Så vi endnu engang måtte vi vente…

Til sidst blev det dog besluttet, at vi skulle gå tilbage til Mpulungu og finde et sted, hvor vi kunne få noget at spise og sove. Da det nu var blevet mørkt, var turen til fods tilbage til Mpulungu i regn og blæst ganske besværlig. Helt gennemblødte, godt trætte og sultne lykkedes det os at komme frem og finde et sted, hvor vi både kunne sove og spise. Men så kom næste ”hurdle” - Vi havde ingen penge, og vi var 22 personer! Så der skulle lidt overtales til fra Glenn’s side til førend vi kunne få noget mad og et sted at sove.

Så havde vi både spist og drukket, og var vi klar til at smutte i seng. Men vi skulle lige på en lille gåtur ud i regnen igen. Her fik vi anvist 2 værelser, hvor vi blev opdelt ”drenge og piger”. Så var det ellers ned i vores våde soveposer og ligge side om side på gulvet……… (jeg, Torben, sov i en vandpyt på det våde gulv).

Næste morgen har stormen lagt sig, men det regner stadigvæk - og mens vi pakker sammen og hopper i vores våde tøj fra dagen før fortæller Glenn, at de aldrig tidligere har oplevet sådan storm, som den i går på Lake Tanganyika.

Velankommet til Campen fik vi morgenmad – og da ingen havde sovet ret meget natten forinden - blev det besluttede, at vi skulle slappe af resten af dagen. Vi fik hurtigt nogle praktiske informationer omkring de daglige rutiner samt en mindre rundtur. Det var dejligt at være fremme, da det havde været en lang og meget action packed tur.

Morgenmad serveres hver morgen klokken 6.30, middagsmad klokken 11.30 og aftensmad klokken 17.30. Efter aftensmaden hygger man et par timer og går så forholdsvis tidligt i seng. Vores dag består hovedsaligt af arbejde, masser af frisk luft og sol. Det kombineret med at vore måltider primært består af kulhydrater (meget sjældent kød), er man pænt træt og afkræftet om aftenen. Så trods junglens lyde og diverse kryb, sover man som en sten!

På besøg i nabolandsbyen

Vi er på besøg i nabolandsbyen, en guidet tur som rundvisning i et at husene. Husene er bygget af mursten, som de selv har lavet. Murstenene er fremstillet af et bestemt jordlag, som enten tørres i solen eller brændes, Taget er fremstillet af strå og træ. Husene bestå ofte af 4 små rum. Det største er soveværelse på ca. 3x3 meter, hvor de ligger på sivmåtter- eller hvis de har råd - en madras.

Alt deres tøj hænger på en snor over soveområde. Stuen er også sparsomt møbleret med små skamler. De 2 sidste rum er hhv. et børneværelse og en rum, hvor de opbevarer mad, og hvor hønsene lægger æg! Bad, køkken og wc er udenfor. Køkkenet er dog et lille hus for sig selv. Og skal der bades foregår det bag nogle oprejste flettede sivmåtter. WC´et er bare et hul i jorden!

Tilbage igen i Camp Eventure - her er der virkelig gang i byggeprojekterne. De er ved at opføre en skole, hvor de har plads til 50 elever. 25 piger og 25 drenge i alderen 15 til 20. Derudover er de ved at bygge et kæmpe sportsanlæg/stadion med plads til 500 tilskuere. Her kan dyrkes basket, tennis volleybold & fodbold. Skolen i nabo byen Mbete brændte ned i 2007. Og siden da har børn ikke haft ordentlig skolegang. Så man kan sige at Eventures overordnede mål er at få rettet op på dette. Det kræver uhyggeligt meget arbejde! Der opstår hele tiden nye problem og ting der skal tages stillingen til. Men i 2014 skulle der gerne være i orden.

Det er Glenn - manden bag Camp Eventure - som viser rundt. Han er meget interesseret i energiteknologi og har arbejdet meget med det her på stedet. Han er rigtig dygtig - har mange ideer - så vi skal nok få en masse at se til. Utrolig inspirerende person, som vi kan lære rigtig meget af! Imponerende det de har fået lavet hernede. Det er virkeligt at deltage i noget, der er større end en selv.

I Campen er der komplette toiletfaciliteter og drikkevand ad libitum. Begge dele drevet af en pumpe med solceller, der har en kapacitet på op mod 10m3. Da vi i lørdags stod oppe ved tanken og talte om hvordan det fungerede, og hvad vi kunne gøre for at optimere, så vi at der ikke kom vand ud på trods af at, solen skinnede. Det viste sig, pumpen havde revet sig løs under uvejr fra dagen før. Så vi brugte efterfølgende 3 timer i vandet med dykkerbriller for at ordne problemet. Vi fik løst problemet lige inden, det blev mørkt. Alt sammen meget heldigt - det er jo svært at undvære vand. Og trods regnsæsonen er her ofte meget varmt. Det skal dog siges, at det var ligesom at dykke i et akvarium. Det var simpelthen utrolig flot.

Campen er placeret i 850m højde, med centrum i en lille lagune. Der er fremragende snorklemuligheder. Vi er omgivet af store bjerge, der er dækket med skov. Så vi har haft nogle rigtig gode gåture. Vi var forleden oppe ved et vandfald 3-4 timers gang fra Campen. Det havde et fald på 100m, som vi fik mulighed for at stå inden under. Det var en pænt bøvlet tur hen over våde klipper og ikke helt ufarligt. Men der er ubeskriveligt smukt hernede - det vil virkelig blive savnet. På en klar dag kan man se til Tanzania.

I dag har vi arbejdet på at danne os et overblik over de opgaver, vi skal arbejde med hernede. Hvorfor og hvordan vi skal løse dem. Vi skal senere have et møde med Glenn, hvor vi skal lave en nærmere tidsplanlægning. Som udgangspunkt er det meget vigtigt for os at have et overblik. For skal vi i forbindelse med at projekt ind til Mpulungu for at hente materialer, skal det planlægges. Vi kan kun komme derind med båd – 1 times sejllads. Og det koster i brændstof ca. 350kr.

Overordnet skal vi arbejde med 2 praktiske løsninger. Et vandingssystem og et kølesystem. Udover det faglige er det jo en stor omstilling og kæmpe udfordring at arbejde hernede under disse meget specielle forhold.

Opgaver

En del af opgaverne er som følger:

• Optimering af deres vandsystem; dvs. en masse tests før og efter. For derefter at lave en optimering på solcellerne. Vi skal rette på deres placering, hvilket i sig selv ikke bliver super omfattende. Men interessant at observere.
  • Etablere et nyt vandsystem til den kommende skole, stadion og landbrug: En pumpe drevet at solceller fører vand op i en stor tank. Tanken skal vi dog ikke lave - kun det tekniske.
  • Vi vil arbejde på at lave et kølehus, der virker via en fordampningsproces. Vores mål er at lave en velfungerende prototype, som kan udfases nabo landsbyerne Katoto og Mbete. De har ingen form for køling, så deres grøntsager/mælk/fisk går meget hurtigt til. Kan vi lave en køler, der kan køle ned til ca.15Oc vil det være en stor hjælp. Mange familier sulter på den bekostning.
  • Der skal bygges en dæmning med det formål at aflede vandet til et større vandsystem til nabobyen Mbete. Udover det skal der indbygges rør igennem dæmningen, hvor der vil være et højt tryk og et massivt gennemstrøm af vand. Planen er at det skal drive en hydro electric generator, der laver kunne lave nok strøm til at drive en sparerpære i hver hjem i Mbete.

Udover det kan jeg berette, at turen har været uhyre lærerig på mange områder. Og vi er blevet udfordret en del. Afrika er lige så specielt, som det er smukt.

Vi har siden sidste indlæg arbejdet på et stativ til solcellerne. Vi har lagt en del arbejde i at lave et godt produkt, det skal kunne stå i meget lang tid. Træ, skruer, bits og bor er meget dyre hernede, så vi har gjort en del ud af at bruge så lidt som muligt. (1 stk3mm bor - 36kr).

Der er plads til 12 paneler. På trods af det regner vi med at 10 stk. er nok. Vi har lavet plads til 2 ekstra for at være sikker. Det skal forsyne en 30.000l tank.

Jeg var oppe ved den nuværende tank og teste den i dag kl. ca. 11. Pumpen løftede 10l på 17 sek. Det er udemærket. Der var god sol, men stadig lidt svage skyer. Mit bud er 10l på 15s, når det er bedst.

Vejret hernede er 100 % utilregneligt. Det kan skifte inden for 10 min. Vi har haft det flotteste vejr indtil for 30 min siden. Så begyndte det at blæse og blive overskyet. Lige nu sidder vi og venter på, at der kommer et ordentlig regnskyl - men lur mig, om ikke solen vil ”brage igennem” om en halv time. Det gør nu ikke noget, her er varmt alligevel! Og sådan er det hver dag.

I morgen er det lørdag. Vi skal kun arbejde en halv dag. Og planen er, at vi skal arbejde videre på stativet. Det bliver lidt en hygge dag. Dejligt, for det meste af tiden går med at arbejde. Og det er tiltrængt med lidt adspredelse - en lille festlig sammenkomst ville være herligt.

Politisk bøvl

Den gamle head man i Mbete var en meget drøv fyr. Han var mest interesseret i bare at have magt og ikke i at udvikle byen. Han blev afsat i 2009, da Eventure kom til området, Mbetes indbyggere ville noget andet. De ønskede udvikling for byen. Og alt har været fint. Børn kommer og leger på vores multiarena, og vi har 25 glade og tilfredse ansatte fra Mbete. Men pludselig får vi en melding at den gamle head man har samlet sig en skare af mennesker til oprør mod Eventure. Oprørene er fordrukne fiskere, og der er intet sagligt i det. Blandt andet så smadrede de skraldespande, som Eventure har sat op i byen og truede folk mod at støtte projektet. De truer med smadre og ødelægge alle de nye tiltag, som Eventure har bidraget med. En helt grotesk melding. De taler på vegne af 2500 mennesker og siger, at de hverken ønsker rent drikke vand, en ny skole eller EL til byen.

Dette er naturligvis en uhyre hård udmelding for Glenn og Julie, der har sat al deres energi og penge i Eventure Camp projektet. Så stemningen var noget trykket her i lejren i de følgende dage.

Som modsvar lavede vi her fra Campen en form for protest. Vi var 4 grupper med hver 4 budskaber. Vi fremlagde dem med sang, skuespil og højt humør. Budskaberne handlede om hvor vigtig skole er, hvor vigtig hygiejne er osv. Og der var virkelig en god stemning. Et par dage efter blev vandalisterne anholdt. – og hvad vi hørte, var det noget voldsomt. Men heldigvis er alt nu godt igen.

Projekt vandingssystem Yes. Vi har siden sidst arbejdet på projekt nyt vandingssystem. Stativet til solpanelerne er forholdsvis stort. Og vi har selv stået for alt arbejdet vedrørende projektet. På grund af forholdene hernede, har det taget ”en krig at lave”. Det er håndværk på gammeldags manér.

Nu er hullerne gravet til der hvor stativet skal støbes ned. Og stativet er blevet malet med tungmetaller. Det var sindssygt hårdt af grave hullerne. De skulle være 60cm dybe, og jorden bestod af sten. Vi var tre mand i 4 timer til jobbet. Der blev svedt en del! Men nu er vi klar til at få støbt holderne. De skal stå 40o N/Ø. Panelerne skal ligge så tæt på 0o som muligt, da solen står meget højt. Jeg har et kompas med og brugt en del tid på at studere solen og de nuværende paneler.

Grundet vejret har det ikke været muligt at støbe holderne til stativet ned. Så det håber vi på at kunne gøre senere i dag. Men vi skal have hjælp til det. Når det så er gjort, skal vi have båret vores 7m lange stativ til panelerne (hardwood) over og monteret det i den rette vinkel. Når det er gjort, skal vi med mejsel lave den sidste finish så solcellerne passer i. Til sidst maler vi det med tungmetaller igen. Så skulle vi være klar til at arbejde med pumpen.

Vores første udkast til køle projektet er desværre ingen succes endnu, vi har simpelthen gjort det for svært for os selv, men vi fortsætter med at teste og optimere på det. Og vi er derfor sideløbende påbegyndt et nyt og meget mere simpelt køleprojekt. Vi har i denne installation taget udgangspunkt i noget eksisterende, som kan laves lettere og billigere end det første, så vi bliver slemt skuffet hvis ikke resultatet er med os. Det finder vi ud af ved udgangen af denne uge.

Efter vi blev færdig har tønden til 1. køleprojekt været igennem adskillige optimeringer før designet var så optimalt som muligt. Det var derfor en stor skuffelse for os, da den ikke virkede med det samme. Men set i bagspejlet – der var så ufattelig mange faldgrupper! Det at finde den rette indstilling ville kunne tage et godt stykke tid. Men det er alt sammen lærerigt. Her til middag, da jeg kom op for at kontrollere og justere, var vores sprit i bunden MEGET kølig! Altså ved vi nu, den virker. Og vi ved også lidt om, hvor meget vand ift. Varmen vi skal bruge fremover. Det er meget spændende.

Vores 2. køleprojekt skal udfases til de omkringliggende landsbyer, vi har derfor lagt en del arbejde i at udvikle et godt design ift. vind og vejr. Vi har taget udgangspunkt i campens allerede eksisterende ”kølehus”, som fungerer fint. Det bliver brugt til opbevaring af vores grøntsager. Vi meget opsatte på at lave et bæredygtigt og funktionelt design, som de lokale med tiden kan få glæde af. Køling kunne hjælpe meget hernede.

Informationsmøder og åbent hus på UCN's adresser.

Vil du læse på UCN? Bliv mindet om åbent hus, ansøgningsfrister med mere.