Rejsebrev fra Tanzania

Karibu Tanzania!

Efter et halvt års planlægning blev det endelig tid til at starte vores eventyr i Tanzania. Hele oplevelsen skulle starte med én tur på Zanzibar. Efter kaos i lufthavnen i Dar Es Salaam, da vores bagage var blevet efterladt i Istanbul, gik turen videre til vores hotel.

Efter en uge med sol, strand, lækkert vand og en masse fede oplevelser tog vi til Moshi, hvor vi skulle arbejde i seks uger.

Vi rejste igennem organisationen Save A Heart, der stod for alt med hensyn til kontakten til vores projekt og indlogering på hostelet. Det er dyrere end, hvis man selv står for al bookningen, men vi vil klart anbefale organisationen, da de altid stod til rådighed og svarer lynhurtigt på dumme spørgsmål via mail.

Så’ vi i gang!

Vi blev tilknyttet et projekt via den lokale organisation Building A Caring Community ude i en lille landsby. På centret var der ansat to mama’er, der varetog den daglige drift af centret.

Der var tilknyttet otte handicappede børn. Deres handicaps var meget forskellige og var af psykisk og/eller fysisk art. Ud over de handicappede børn kom deres søskende også engang imellem og legede.

Børnene vi arbejdede med var i alderen fra tre til 25 år. Hvilket var usædvanligt, da børnene normalt ikke er var tilknyttet centrene efter de fyldte 18 år.

Centret bestod af et fællesrum, et kontor, et lille køkken, et lager, et toilet samt et lille udendørsområde. Faciliteterne gjorde det desværre ikke muligt at træne med børnene i enerum, hvilket havde været det optimale for børnenes udvikling.

Den træning som kunne lade sig gøre var: stabilitetstræning, øje-hånd koordination og sansestimuli.

Børnenes udvikling

Den største umiddelbare udvikling hos børnene så vi efter sansestimuli. Børnene blev mere rolige, de var ikke så voldsomme overfor hinanden og de kunne tage del i fælleslege uden at være forstyrrende for de andre børn.

Børnenes adfærd var et af de områder, hvor vi kunne se, at vi virkelig gjorde en forskel her og nu med stimulationen. Når vi kom tilbage til centret efter en weekend, var de meget urolige og havde brug for stimuli.

Børnene på centret har været vant til at lege alene og vi var derfor nødt til lære dem, hvordan de skulle lege med hinanden. Det tog noget tid, men til sidst forstod de, at hvis de slog eller var voldsomme på andre måder, så gad de andre ikke at lege med dem.

Oplevelser

I mens vi var på Zanzibar kite surfede vi, vi svømmede med delfiner, der var på jagt efter morgenmad (heldigvis var det ikke os!), vi besøgte Prison Island, hvor der lever kæmpeskildpadder, og nød den største by Stonetown.

Vores weekender i Moshi udfyldte vi med fest og ballade. Vi var ude og bade i Hot Springs, var på besøg på en lokal kaffefarm, hvor vi lavede vores egen kaffe.

Vi hikede til det andet største vandfald i Kilimanjaro regionen, vi var på fire dags safari, hvor vi besøgte nationalparkerne Tarangire, Serengeti og Ngorongoro, vi var på dagshike på Kilimanjaro og besøgte en lokal Masai landsby, hvor vi blev klædt i fine klæder og dansede og hoppede sammen med dem, som det hører sig til i sådan en landsby.

På hostelet boede der udelukkende frivillige fra hele verden. Det gjorde, at vi kunne dele vores erfaringer og oplevelser med andre, der stod i en lignende situation.

Pole pole

På vores tur lærte vi mange ting. Én af de ting vi har taget med os hjem er udtrykket pole pole, der betyder: slow down – eller på godt dansk: slap af, vi skal nok nå det hele. Dette er en mentalitet, som tanzanierne efterlever til fulde, hvilket vi stressede danskere kunne tage ved lære af.

Alt i alt var Tanzania et fantastisk land at besøge og de har bestemt brug for vores faglige kompetencer og viden.

Celine Rauff Johansen og Camilla Søndergaard Nielsen, ergoterapeutuddannelsen, modul 13

Informationsmøder og åbent hus på UCN's adresser.

Følg os på Facebook

Vil du læse på UCN? Bliv mindet om åbent hus, ansøgningsfrister med mere.

Erhvervskontakt:

Få hjælp af studerende til forbedringer af arbejdsmiljøet i din virksomhed

Kontakt Housing Enabler og få rådgivning om boligers tilgængelighed

Tilmeld dig vores Alumnenetværk

Læs om ergoterapeutuddannelsens træningslejlighed

Optagelse
- Sådan søger du ind