Studerende fortæller

Mette Ósland Pedersen: "Natur- og kulturformidling er en spændende uddannelse med mange forskellige jobmuligheder inden for turisme, kultur- og naturformidling. Hvad du ”bliver” når du er færdig afhænger af dine egne interesser og hvilken vej du ønsker at gå."

Hvorfor har du valgt at læse natur- og kulturformidling?

Jeg havde igennem længere tid overvejet at ”sadle om” og i den forbindelse ledte jeg efter en uddannelse, jeg kunne se en spændende fremtid i og som inkluderede de ting, jeg rigtig godt kan lide at have med at gøre som natur, formidling, børn og planlægning. Natur- og kulturformidling (NAKU) lød som et spændende studie, der passede til mine ønsker, og det har indtil videre holdt stik.

Hvad drømmer du om at arbejde med, når du er færdig med studiet?

Jeg ser mig umiddelbart knyttet til en kommune eller et naturcenter, hvor jeg har at gøre med udvikling af aktiviteter/formidling for børn og familier. Klart noget med afsæt i naturen, men inden for det område er der mange veje at gå, så jeg forsøger ikke at have et for klart billede i tankerne for ikke at låse mig selv fast.

Nævn tre spændende ting ved din uddannelse

  • Gode muligheder for at trække eksterne partnere og opgaver ind på studiet og dermed få spændende cases.
  • Frit spil. Vi bliver endda opfordret til at arrangere og afholde mindre events og arrangementer; både inden for og uden for skolens mure.
  • Gruppearbejde, der både giver udfordringer og hjælper til at lære at arbejde sammen med alle mulige typer af mennesker.

Nævn tre ting, der har udfordret dig

  • Mængden af gruppearbejde. Det skal dog ses som en spændende og udviklende udfordring. Jeg har arbejdet som selvstændig i en del år, så det kræver noget nyt af mig at skulle fungere lige så effektivt i en gruppe.
  • Mængden af teori i begyndelsen af uddannelsen, idet jeg er noget mere praktisk anlagt. Heldigvis bliver uddannelsen væsentlig mere praktisk på 3. semester, og jeg begynder at kunne se meningen med galskaben, og at al den teori faktisk lægger en god grund for vores videre uddannelse og fremtidige arbejdsopgaver.
  • Til tider store mængder læsestof kombineret med et aktivt familieliv og langt til skole, men det har primært været et spørgsmål om at rette rutinerne ind, så der blev plads til det hele. Heldigvis er der kun skolegang 3-4 dage om ugen, så det har givet huller til læsning og de andre studierelaterede aktiviteter, vi opfordres til at fylde tiden med.

Hvad har du fået ud af uddannelsen på det personlige plan?

Jeg har mødt en masse engagerede mennesker, der har samme interesser som mig. Derudover har jeg fået spændende og brugbar viden og redskaber som jeg kan bruge i det frivillige arbejde, jeg roder med i min fritid. Spejdergruppen og Naturfredningsforeningen er blevet mit eget lille ”laboratorie” hvor jeg kan prøve teorier og idéer af.

Hvordan er studiemiljøet?

Rigtig godt. Vi har en velfungerende klasse hvor vi kan sige, hvad vi mener, også når det måske lyder dumt, og samtidig vide at det er OK. Det er en meget blandet klasse, både i alder, interesser og mennesketyper, og alligevel smelter den sammen på en måde der gør, at der er rart at være for alle. Vi har i klassen lavet en del forskellige fællesarrangementer uden for skoletiden, både udelukkende med vores egen klasse, med ”de internationale” (N15i) og nu senest med de to nye klasser på 1. semester.

NAKU er en forholdsvis ny uddannelse, så der har været nogle ting, der skulle pudses af og rettes til. Men det fede er, at der bliver lyttet til den feedback, vi studerende kommer med. F.eks. har vi, efter ønske, fået væsentligt flere undervisningstimer her på 3. semester i forhold til 1. og 2. og i forhold til sidste hold 3. semesterstuderende. 

Hvis du skulle anbefale din uddannelse til andre, hvad ville du så sige?

Natur- og kulturformidling er en spændende uddannelse med mange forskellige jobmuligheder inden for turisme, kultur- og naturformidling. Hvad du ”bliver” når du er færdig afhænger af dine egne interesser og hvilken vej du ønsker at gå: kultur eller natur, planlægning/koordinering eller mere direkte formidling, innovation eller noget helt syvende. Du kommer ud på den anden side med en lang række færdigheder, og du vil kunne passe ind i mange sammenhænge. Uddannelsen giver gode muligheder undervejs for at prøve tingene af i praksis gennem kortere og længere workshops foruden det lange praktikophold på 3-6 måneder.

Hvad siger andre, når du fortæller, at du studerer natur- og kulturformidling?    

Som regel: ”Øhh, hvad er det og hvad bliver du så?” Idet det ikke er en uddannelse, der har et velkendt prædikat som lærer eller tømrer, skal der som regel følge noget mere forklaring med. Men at det ikke har en fast velkendt titel gør også, at vi som NAKU´ere selv har rig mulighed for at målrette uddannelsen efter hvad vi hver især brænder for. Fundamentet, som jeg ser det, er kommunikation, planlægning og innovation. Et klogt hoved sagde på et tidspunkt, at vi uddanner os til fremtidens innovatører og eventmagere, hvilket nok er det nærmeste vi kommer på en egentlig definition.

Hvilken ting er et ”must have” på din uddannelse?

Gejst og selvdisciplin. Eftersom der er en del timer i ugen der ikke er skemalagte, forventes det at vi selv fylder ud med studierelevante aktiviteter. Det er nemt at holde fri når det ikke er timer på skolen, men det er jo egentlig lidt som at tisse i bukserne for at holde varmen. For at få det fulde udbytte af undervisningen er det nødvendigt at få læst det der skal læses, det giver sig selv. Men det giver også en masse ekstra viden, færdigheder og erfaring at få prøvet tingene af i praksis, hvis det er muligt.

Fortæl en sjov eller tankevækkende oplevelse, du har haft i løbet af din uddannelse

Det må blive da vi deltog i Naturmødet i Hirtshals i maj. Vi samarbejdede med N15i, den internationale klasse, om en stand, hvor vi serverede bl.a. stegte insekter, fortalte om hvorfor det bliver en del af fremtidens mad og fik masser af hands on-erfaring med at stå foran de besøgende. Det gav en masse sjove, og til tider udfordrende, bemærkninger fra forbipasserende og en masse god snak os selv imellem.

Kontakt

Maria Boel Klok Gudiksen
Studiekoordinator - Hjørring

Tlf. 72 69 06 86
mbs@ucn.dk
Lea Wisnes
Faglig studievejleder

Tlf. 72 69 07 28
lew@ucn.dk

Informationsmøder og åbent hus på UCN's adresser.

Vil du læse på UCN? Bliv mindet om åbent hus, ansøgningsfrister med mere.

Optagelse
- Sådan søger du ind