Gå til hoved indhold

Pædagogisk psykologisk praksis

En professionsmaster for lærere og pædagoger – bliv stærkere i arbejdet med børn og unges udvikling, trivsel og fællesskab.
  • Professionsmaster

  • 1 år

  • Aalborg

  • Studiestart i september

Uddannelsens indhold

På professionsmasteren i pædagogisk psykologisk praksis lærer du at styrke børn og unges trivsel og fællesskaber – og udvikler din praksis med afsæt i både forskning og konkrete erfaringer fra hverdagen.

Du lærer bl.a. om:

Børn og unges udvikling, trivsel og deltagelse
Fællesskaber, relationer og forebyggende indsatser
Metoder til at undersøge, analysere og udvikle din egen praksis
Tværprofessionelt samarbejde med kolleger og PPR

Uddannelsens opbygning og semestre

Uddannelsen består af to semestre og afsluttes med en professionsmasteropgave.

Uddannelsens faglige indhold

Du arbejder med med tre centrale temaer, der styrker din forståelse af børn og unges udvikling, trivsel og deltagelse – og giver dig redskaber til at udvikle indsatser tæt på praksis sammen med kolleger, PPR og forældre.

1. Børn og unges perspektiver – udvikling, deltagelse og trivsel

Du lærer at arbejde med børn og unges perspektiver i pædagogisk og didaktisk praksis.
Med afsæt i udviklingspsykologi, handlegrunde og deltagelsesmuligheder lærer du at:

  • skabe aktiviteter og læringsmiljøer, hvor børn og unge kan deltage meningsfuld.
  • styrke trivsel og engagement i både sociale og faglige fællesskaber
  • analysere, hvordan udvikling, deltagelse og rettigheder hænger sammen i praksis

Fokus er at udvikle indsatser, hvor børn og unge oplever sig som en del af fællesskabet.

2. Udvikling af fællesskaber

Du får teoretiske og metodiske tilgange til at forstå dynamikker i faglige og sociale fællesskaber.
Med afsæt i pædagogisk psykologi og socialpsykologi lærer du at:

  • undersøge processer omkring in- og eksklusion
  • arbejde fællesskabende og styrke trygge fællesskaber i skole og institution
  • udvikle didaktiske greb, hvor der er plads til alle børn og unge

Fokus er at skabe læringsmiljøer, som forebygger eksklusion og fremmer deltagelse.

3. Samarbejde og praksisnær sparring

Samarbejde er en central del af at skabe inkluderende praksis.
Du lærer at tilrettelægge og indgå i:

  • tværprofessionelt samarbejde med kolleger, PPR og forældre
  • praksisnær sparring og udviklingsprocesser i hverdagen
  • kommunikation, formidling og ledelse af forandring

Fokus er at kunne kvalificere, formidle og lede udviklingsprocesser i praksis – så indsatser kan fungere i hverdagen.

Undervisningen

Undervisningen er tæt på praksis. Du arbejder med din hverdag og lærer at undersøge, udvikle og kvalificere indsatser i skolen eller institutionen.

Du afprøver idéer, analyserer konkrete situationer og styrker din faglighed sammen med andre pædagoger og lærere – i et trygt og professionelt læringsmiljø.

Fakta om undervisningen

  • Undervisningen foregår som holdundervisning, gruppearbejde og casearbejde
  • Undervisningen ligger som regel i tidsrummet 8.00–16.00 på hverdage (skemaet kan variere)
  • Du bruger i gennemsnit ca. 42 timer om ugen på forberedelse, opgaver og undervisning
  • Der kan indgå praksisbesøg, studieture og gæsteundervisere

Kompetencer: Job og karriere

Professionsmasteren giver dig en fagligt stærk profil, der bygger ovenpå din uddannelse som som lærer eller pædagog og styrker dine muligheder for at bidrage til arbejdet med trivsel, fællesskab og udvikling.

Du lærer at: 

  • forstå børns og unges perspektiver og skabe deltagelsesmuligheder
  • analysere sociale dynamikker og styrke fællesskaber i klasser og børnegrupper
  • udvikle forebyggende og forandringsskabende indsatser i hverdagen
  • bringe forskningsbaseret viden ind i faglige drøftelser og beslutninger
  • samarbejde professionelt med kolleger, ledelse, PPR og forældre

Uddannelsen gør dig også i stand til at varetage funktioner som vejleder, ressourceperson, sparringspartner eller udviklingskoordinator.