Gå til hoved indhold

”Produktudvikling og teknisk integration” - lyder det en smule abstrakt? Bag overskriften findes en kort men kompetencegivende SU berettiget videregående uddannelse, der bringer dig op på bachelorniveau. Uddannelsen er målrettet færdiguddannede produktionsteknologer, automationsteknologer og it-teknologer, som ønsker at arbejde som projektleder, hvor de med den nyeste viden vil kunne bidrage til udvikling af nye teknologiske løsninger i virksomheder.

Den 1½ årige professionsbachelor i produktudvikling og teknisk integration (PTi) er en overbygning, som er målrettet såvel studerende, der netop har afsluttet en af de nævnte 2-årige teknologuddannelser, men også uddannede teknologer med flere års erhvervserfaring. Vi har rigtig gode erfaringer med sammenblanding af studerende med forskellig uddannelsesbaggrund.

”Alle lærer af hinandens teknologier, og det er netop det, som teknisk integration betyder. Vores kandidater er efterspurgte og fra vores sidste hold havde 14 ud af 18 studerende allerede job før deres afsluttende eksamen,” udtaler Jesper Carstens fra UCN.

Camilla og Rasmus afsluttede deres PTi uddannelse for lidt over et år siden og Camilla er i dag ansat som
Production Engineer hos automatikvirksomheden Damgaard Automatik A/S. Og Rasmus er ansat
Workshop Manager hos solenergivirksomheden Arcon Sunmark A/S.

”Mit mål var fra starten at blive bachelor, jeg kommer med en gymnasial baggrund, og derfor var det
naturligt for mig at læse videre efter jeg afsluttede min produktionsteknolog-uddannelse”, udtaler Camilla.

”Jeg er smed og produktionsteknolog, og har flere års erfaring i forskellige virksomheder. Jeg ser PTi uddannelsen, som en naturlig vej for min karriere som projektleder”, udtaler Rasmus.

"Uddannelsen er tilrettelagt således, at det er muligt at have et studiejob sideløbende med studiet. ”Det var vigtigt for mig, at jeg kunne arbejde som smed og produktionsteknolog under studiet, der er jo stadig regninger som skal betales”, udtaler Rasmus.

Med en bachelorgrad i produktudvikling og teknisk integration, er der direkte adgang til at fortsætte på kandidatuddannelse Cand. Tech. på Aalborg Universitet. ”Mit arbejde utrolig spændende, men det at læse videre er en mulighed, som jeg overvejer på et senere tidspunkt”, udtaler Camilla.

”Der er ca. 30 procent af studerende på PTi uddannelsen, som fortsætter på Aalborg Universitet. Jeg er sikker på, at det skyldes vores meget stærke underviserteam, som både har praktisk erhvervserfaring og uddannelsesbaggrund fra Aalborg Universitet”

Jesper Frank Carstens

Lektor

Antallet af studiepladser på uddannelsen er netop øget fra 20 til 25, da UCN forventer et større optag af studerende på grund af Corona krisen. I gennemsnit er der 20 studerende, så forhåbentligt bliver der plads til alle ansøgere. ”Det giver jo god mening i almindelighed at efteruddanne sig, og forhåbentlig er Corona krisen overe om senest 1½ år, så er jeg sikker på at mange virksomheder vil efterspørge medarbejdere, som kan hjælpe med udvikling og projektledelse”, udtaler Jesper.

Uddannelsen er tilrettelagt som et mix af individuelt og gruppebaseret projektarbejde, hvor den studerende i høj grad er involveret i valg af teknologisk specialisering. På UCN har vi tæt kontakt til de studerende og arbejder sammen med lokale virksomheder om udvikling af produkter, teknologi og mennesker.

”Verden er i forandring, og der bliver mere og mere behov for produktudvikling, teknologisk integration og projektledelse, til at sikre en positiv udvikling i virksomheder,” siger Jesper.

Camilla var i praktik hos DamGaard Automatik A/S og afsluttede efterfølgende sit bachelorprojekt i
virksomheden. Derfor var det også let at sige ja til et spændende job i virksomheden. DamGaard
Automatik A/S udvikler og producerer avancerede løsninger til industrivirksomheder i hele Europa.

”Med PTi uddannelsen har jeg fået en bedre forståelse for komplekse løsninger, og den proces, som giver gode løsninger, i samarbejde med vores kunder. På produktionsteknolog uddannelsen lærte vi at analyse os frem til forskellige løsninger, men på PTi begyndte vi at sætte spørgsmålstegn ved de løsninger og tage det til næste skridt. Med en gymnasial eksamen, og en produktionsteknologuddannelse, var jeg godt rustet til at fortsætte på PTi uddannelsen. Her fik jeg virkelig en forståelse udviklingsmetoder, som jeg fik lov at prøve af i mit studiejob. Det var her, at jeg blev sikker på at jeg havde valgt rigtigt,” siger Camilla.

Rasmus er ansat i virksomheden solenergivirksomheden Arcon Sunmark A/S, som udvikler og opstiller store industrielle fjernvarmeanlæg. På billedet ses verdens største solvarmeanlæg på 156.694 m2, som er opstillet i Silkeborg. 20% af det årlige fjernvarmebehov bliver i fremtiden dækket af vedvarende energi fra solens stråler.

Angående sin praktik udtaler Rasmus følgende: ”Hos Arcon Sunmark A/S har jeg virkelig fået behov for alle mine kompetencer, som smed, produktionsteknolog og ikke mindst bacheloruddannelsen produktudvikling og Teknisk integration. Det vigtigste for mig på PTi har været muligheden for at kunne specialisere og fordybe mig i teknologiske udfordringer. Arcon Sunmark A/S er lige blevet solgt til en konkurrerende virksomhed, men jeg er ikke bekymret for nye jobmuligheder, jeg har faktisk allerede fået nyt job hos RG Stålbyg, hvor jeg kommer til at stå for projektledelse i firmaet. Her vil jeg endnu en gang få brug alle mine kompetencer og specielt den del af PTI med projektledelse.”

Læs mere om produktudvikling og teknisk integration