Aktiv læring i matematik udskoling: Undersøgende undervisning og matematisk tænkning
Få økonomisk støtte til dette kursus
Du har mulighed for at søge økonomisk støtte til dette kursus gennem Den Kommunale Kompetencefond. Se mere på ucn.dk/fagkurser.
Tilmeld dig nu. Der er et begrænset antal pladser
Vi opfordrer til, at du tilmelder dig kurset hurtigst muligt, da der er et begrænset antal pladser. Tilskuddet dækker op til 80% af udgifterne til kursusgebyr, vikardækning, transport, ophold og materialer.
Det resterende beløb skal dækkes af din arbejdsplads.
Hvis du, mod forventning, ikke får tilskud fra Kompetencefonden, kan du framelde dig inden kursets tilmeldingsfrist.
Udbytte af kurset
Du får konkrete redskaber og metoder, der gør dig i stand til at:
- Identificere og anvende opgaver, der understøtter en undersøgende matematikundervisning.
- Redidaktisere opgaver fra fx lærebøger til opgaver, der kan bruges i undersøgende matematikundervisning.
- Strukturere undervisningen i faser: Iscenesættelse, aktivitet og fællesgørelse.
- Skabe rammer for matematiske samtaler, så elevernes forklaringer, begrundelser og ræsonnementer kommer i fokus.
- Forbinde elevernes egne løsninger med den formelle matematik i den afsluttende fællesgørelse.
Efter kurset vil du være bedre rustet til at skabe en undersøgende matematikundervisning, der fremmer elevernes engagement, tænkning og samarbejde. Med de redskaber og metoder, vi arbejder med på kurset, får du inspiration og konkrete værktøjer til at udvikle en varieret og differentieret undervisning, hvor eleverne problemløser i fællesskab og styrker deres matematiske forståelse gennem dialog og refleksion.
Fagligt indhold
På kurset arbejder vi med vigtige elementer inden for undersøgende matematikundervisning, som kan styrke elevernes matematiske forståelse og samarbejde.
Du kommer til at arbejde med:
- Undersøgelsesbaseret undervisning: Vi arbejder med forskellige didaktiske greb, der fremmer en undersøgende matematikundervisning og indgår i samarbejde og dialog med andre.
- Analoge og digitale læremidler: Vi arbejder med at identificere og redidaktisere opgaver, der kan understøtte en undersøgende matematikundervisning.
Kurset understøtter fagfornyelsens fokus og giver dig viden og redskaber, som du kan tage direkte med hjem og bruge i din egen undervisning. Du får inspiration og eksempler, som du kan tilpasse til din klasse, så du kan komme i gang med det samme.
Hvem henvender kurset sig til?
Matematiklærere i udskolingen.
Underviser
Kenneth Riis Poulsen, pædagogisk konsulent ved CFU.