Aktiv læring i samfundsfag - ny viden og praksisnær inspiration
Få økonomisk støtte til dette kursus
Du har mulighed for at søge økonomisk støtte til dette kursus gennem Den Kommunale Kompetencefond. Se mere på ucn.dk/fagkurser
Udbytte af kurset
Samfundsfaget er det vigtigste fag i skolen, med få timer og med mange, som har holdninger til hvad eleverne skal lære faget.
Uanset om du er ny eller garvet lærer vil du på dette praksisnære kursus blive skarpere i følgende:
- Arbejde med problemstillinger
- Anvende varierede, relevante læremidler, herunder både digitale og analoge som aktiverer eleverne
- Integrere relevant samfundsfaglig empiri ind i din daglige undervisning
- Anvende samfundsfaglige kulturteknikker, som både aktiverer eleverne og forbereder dem på prøven i faget
- Styrke elevernes kildekritisk kompetence
- Nye og aktuelle emner i faget.
Når du har været på dette kursus, vil du sandsynligvis undervise i de emner, du plejer, men du har fået en lang række værktøjer, som gør, at dine elever bliver mere aktive og kildekritiske. Du vil forhåbentlig også gribe muligheden for at undervise i et eller flere nye aktuelle problemstillinger i en uforudsigelig verden.
Fagligt indhold
Derfor vil vi arbejde med følgende:
- Problemstillinger i klassiske og nye aktuelle emner
- Læremidler både analoge og digitale
- Empiri – både elevproduceret og empiri fra omverdenen
- Kulturteknikker
- Kildekritisk kompetence
- Kontroversielle emner og lærerens håndtering af dette.
Der vil naturligvis komme lidt teori, men vi lover dig, at vi forsøger at begrænse os!
Praktisk information
Formen på kurset er mindre oplæg krydret med en lang række konkrete læringsaktiviteter, som vi afprøver for at kunne anvende dem i praksis, samt diskussioner og refleksioner.
Kurset afholdes over to hele kursusdage med en vis afstand, så det er muligt mellem de to kursusgange at afprøve nye ideer og erfaringer, som vi forholder os til på 2. kursusdag.
Hvem henvender kurset sig til?
Samfundsfagslærere, både nye og garvede.
Underviser
Lasse Hollbaum Vinther, pædagogisk konsulent og Cand. Pæd. UC Syd.