Kursus
Kurser og temadage
Flydende læsning i praksis
Beskrivelse
Når læsekoden er knækket, skal læsningen automatiseres. I dag læsetræner eleverne som oftest individuelt og uden støtte i frilæsningsbøger for at automatisere deres læsning. Men forskning viser, at læsemetoder, der motiverer til gentaget oplæsning og inkluderer respons og støtte har stor positiv indflydelse på både automatiseringen, læseforståelsen og dermed den flydende læsning. Kurset tager udgangspunkt i 2. udgave af bogen Flydende læsning i praksis.
Indhold
- Hvad er flydende læsning?
- Hvordan automatiseres ord?
- Effektive metoder til automatisering bl.a. gentaget stavning, som knytter læsning og stavning sammen
- Introduktion og praktisk afprøvning af metoder, der træner gentaget oplæsning af sammenhængende tekst med fokus på makkerlæsning og udtryksfuld oplæsning, som samtidig inkluderer støtte og respons.
- Introduktion og praktisk afprøvning til en metode, som træner læsehastigheden og hjælper dig til bl.a. at finde elevens aktuelle læseniveau. Metoden giver desuden eleven indsigt i egne færdigheder, hvilket øger deres mulighed for forbedring.
- Praktiske bud på, hvordan læsevejlederen kan implementere flydende læsning på skolen.
Hvem henvender kurset sig til?
Dansklærere i 1.- 6. klasse og læsevejledere.
Underviser
Gertrud Brandt, Lærer