Skoleyoga og mindfulness i undervisningen
"Vi skal bruge mindre tid på at forsøge at klassificere børn efter deres præstationer og i stedet hjælpe dem med at anerkende deres naturlige evner - og talenter og så fastholde dem heri. Der er hundrede og atter hundrede af veje til succes og mange forskellige evner, som du/vi kan nå et barn med."
Citat, H. Gardner.
Introduktion
Kurset indeholder en introduktion til Skoleyoga og Mindfulness, som pædagogiske redskaber i den daglige skolegang og i særdeleshed i forhold til Klasseledelse og trivsel.
Pædagogiske redskaber, i form af yogapustere, der virker stressforebyggende og samtidigt understøttende for børns udvikling og dermed læringsstøttende.
Herunder vil der være samarbejdsøvelser for gruppen og parvis, mindfulness, åndedrætsøvelser samt øvelser/yogalege, der støtter en positiv udvikling i forbindelse med trivsel og indlæring.
Gennem yoga styrkes selvværdet, koncentrationen forbedres og sanseintegration er i centrum. Herigennem opnår det enkelte barn et sikkert og stærkt kendskab og tryghed omkring egen krop, sind og følelsesliv.
Ved at praktisere yoga forbedres opnåelsen af at skabe indre ro, forståelse for at tage sig en pause og at selvregulere egne behov.
Ligeledes kan yoga i undervisningen bruges til understøtte de overgange mellem frikvarter og undervisning, som ved perceptionsskift i løbet af timen eller i andre situationer, hvor eleverne trænger til at få samlet, sænket eller højnet energiniveauet
Altsammen undervisningsideer, som du vil kunne praktisere og integrere direkte i din klasseledelse, undervisning, idræt, i Trivsel-arbejde, eksamensforberedelse med de ældste elever.
Hvem henvender kurset sig til?
Lærer fra 0. - 7. klasse
Underviser
Anne Krogstrup Buch, Lærer og børneyogalærer