Vedkommende skriveforløb og autentiske scenarier
Hvad får du ud af kurset?
Kurset Vedkommende skriveforløb og autentiske scenarier giver dig indblik i de nye strømninger i danskfaget – båret af ønsket om større praksisfaglighed.
Du får inspiration til at tilrettelægge din undervisning med fokus på undersøgelse, refleksion og produktioner, som eleverne kan se sig selv ind i og dermed engagere sig dybere i.
Fagligt indhold
Kurset tager afsæt i ønsket om en større praksisfaglighed – også i danskfaget. Med udgangspunkt i undervisningsforløb, der har et autentisk scenarie som afsæt, afprøver vi forskellige muligheder for at tviste danskundervisningen samtidig med, at vi har de forskellige færdigheder med.
Scenariedidaktik
Et af de nyere begreber i tilrettelæggelse af undervisning er scenariedidaktik. En undervisning, der lægger vægt på autenticitet, samarbejde, refleksion, produktion og præsentation. – Noget af det, der også er i fokus i de igangværende prøveforsøg i mundtlig dansk. På kurset bliver du fortrolig med både baggrunden og potentialerne i denne tilgang.
Vedkommende skrivesituationer
Arbejdet med at gøre eleverne til gode og reflekterede skrivere kræver, at der er mening og hensigt i de tekster, de skal arbejde med. Derfor er en faseinddeling, hvor situationen fremstår tydelig og vedkommende, og hvor tekstens dele, fx i form af greb om fremstillingsformerne, helt nødvendig. Skriveforløb, med fokus på disse vigtige pointer og deres rolle i danskundervisningen, er også et af kursets omdrejningspunkter.
Hands on
Kurset er en vekselvirkning mellem præsentation af baggrund og ideer og kursisternes aktive deltagelse med produktion af og refleksion over mulighederne.
Hvem henvender kurset sig til?
Dansklærere i 7. - 10. klasse.
Underviser
Birgitte Therkildsen, Forfatter og konsulent