Gå til hoved indhold
Kursus
Kurset findes ikke

Program:

Kl. 08.30 – 09.00: Indskrivning og morgenmad i atriumgården 

Kl. 09.00 – 10.30: Ordblindhed og afdækning af ordblindhed v. Maria Kjellin Tinggaard, pædagogisk konsulent v. Styrelsen for Undervisning og Kvalitet

I oplægget vil Maria Kjellin Tinggaard belyse ordblindhed, samt hvordan man afdækker ordblindhed med den nationale tværgående ordblindetest 'Ordblindetesten'. Maria vil i sit oplæg komme rundt om mange af de spørgsmål om Ordblindetesten, som hun møder i sit arbejde: testtidspunkt, antal ordblindetests, "den gule gruppe", retskrav på udredning af ordblindhed, supplerende testning mm.

Kl. 10.30 – 10.45: Pause 

Kl. 10.45 – 12.15: Temagrupper:

  • Chat GPT i en kritisk og proaktiv tilgang til fortsat skriveundervisning 4.-10. klasse v/ Anne Louise Wraae Ebbensgaard
    Chat GPT kan være den ultimative undervisningsassistent - der er utallige muligheder for anvendelse. Som undervisere bliver vi dog nødt til at forholde os kritiske til anvendelsen af Chat GPT i undervisningen. På kurset vil zoome ind på, hvordan vi med fordel kan anvende Chat GPT i en kritisk og proaktiv tilgang til fortsat skriveundervisning 4.-10. klasse.
  • Undervisning af elever på mellemtrinnet med lettere afkodnings- og stavevanskeligheder (de ”gule” elever) v/ Monica Krarup Olesen
    Dette er et oplæg, der udruster dig med strategier og teknikker til at støtte elever i 3. og 4. klasse med lettere af kodnings- og stavevanskeligheder. Bliv præsenteret for HUSK-projektet, der har udviklet og afprøvet er 12 ugers forløb til elever i 3. – 4. klasse. Forløbet har fokus på at undervise direkte i de strategier, der i forskningen har vist sig mest effektive. Blev desuden introduceret til det nye materiale "STAV & LÆS – Stave- og læsestrategier til elever med fonologiske udfordringer”, der er en direkte udløbet af HUSK-projektet.

Kl. 12.15 – 13.15: Frokost i atriumgården

Kl. 13.15 – 15.00: Oplæg v/ Joy Lieberkind
Den røde tråd i skriftsprogsundervisningen

Oplægget vil have fokus på den røde tråd i skriftsprogsudviklingen. Med udgangspunkt i den nyeste forskning vil der gives konkrete redskaber til, hvordan læreren kan støtte elevernes skriftlige fremstilling i danskundervisning.

Vi vil blandt andet komme omkring:

  • Udvikling af elevernes skrivekompetencer
  • Undervisningsdifferentiering gennem stilladsering og modellering
  • Viden om tekster med fokus på sprog og genre
  • Lærerens respons i skriveprocessen

Oplægget deles i 2 på hver sin side af pausen.

Kl. 14.00 – 14.15: Kaffe og kage

Kl. 15.00: Tak for i dag

Målgruppe

Læsevejledere

Undervisere

Maria Kjellin Tinggaard // Pædagogisk konsulent v. Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
Anne Louise Wraae Ebbensgaard // Timelærer v. UCN act2learn, Pædagogik og Læring
Monica Krarup Olesen // Lektor v. UCN act2learn, Pædagogik og Læring
Joy Lieberkind // Lektor i dansk og forfatter

Praktisk information

Tilmeld dig

Få besked om fremtidige datoer

Der er i øjeblikket ingen planlagte datoer for dette forløb. Udfyld formularen, hvis du vil have besked, når vi har fastsat nye datoer.

Vi behandler dine oplysninger i overensstemmelse med vores privatlivspolitik. 

Tak for din interesse

Tak for din interesse i forløbet. Du hører fra os, når der igen er fastsat nye datoer. 

Kontakt

Sanne Aagaard Ochwat

Kursussekretær

Telefon:
72690830