Læsevejlederens dag 2024
Afholdes i lokale 3.K.20 (auditoriet). Der er stadig åbent for tilmelding.
Program:
Kl. 08.30 – 09.00: Indskrivning og morgenmad i atriumgården
Kl. 09.00 – 10.30: Ordblindhed og afdækning af ordblindhed v. Maria Kjellin Tinggaard, pædagogisk konsulent v. Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
I oplægget vil Maria Kjellin Tinggaard belyse ordblindhed, samt hvordan man afdækker ordblindhed med den nationale tværgående ordblindetest 'Ordblindetesten'. Maria vil i sit oplæg komme rundt om mange af de spørgsmål om Ordblindetesten, som hun møder i sit arbejde: testtidspunkt, antal ordblindetests, "den gule gruppe", retskrav på udredning af ordblindhed, supplerende testning mm.
Kl. 10.30 – 10.45: Pause
Kl. 10.45 – 12.15: Temagrupper:
- Chat GPT i en kritisk og proaktiv tilgang til fortsat skriveundervisning 4.-10. klasse v/ Anne Louise Wraae Ebbensgaard
Chat GPT kan være den ultimative undervisningsassistent - der er utallige muligheder for anvendelse. Som undervisere bliver vi dog nødt til at forholde os kritiske til anvendelsen af Chat GPT i undervisningen. På kurset vil zoome ind på, hvordan vi med fordel kan anvende Chat GPT i en kritisk og proaktiv tilgang til fortsat skriveundervisning 4.-10. klasse. - Undervisning af elever på mellemtrinnet med lettere afkodnings- og stavevanskeligheder (de ”gule” elever) v/ Monica Krarup Olesen
Dette er et oplæg, der udruster dig med strategier og teknikker til at støtte elever i 3. og 4. klasse med lettere af kodnings- og stavevanskeligheder. Bliv præsenteret for HUSK-projektet, der har udviklet og afprøvet er 12 ugers forløb til elever i 3. – 4. klasse. Forløbet har fokus på at undervise direkte i de strategier, der i forskningen har vist sig mest effektive. Blev desuden introduceret til det nye materiale "STAV & LÆS – Stave- og læsestrategier til elever med fonologiske udfordringer”, der er en direkte udløbet af HUSK-projektet.
Kl. 12.15 – 13.15: Frokost i atriumgården
Kl. 13.15 – 15.00: Oplæg v/ Joy Lieberkind
Den røde tråd i skriftsprogsundervisningen
Oplægget vil have fokus på den røde tråd i skriftsprogsudviklingen. Med udgangspunkt i den nyeste forskning vil der gives konkrete redskaber til, hvordan læreren kan støtte elevernes skriftlige fremstilling i danskundervisning.
Vi vil blandt andet komme omkring:
- Udvikling af elevernes skrivekompetencer
- Undervisningsdifferentiering gennem stilladsering og modellering
- Viden om tekster med fokus på sprog og genre
- Lærerens respons i skriveprocessen
Oplægget deles i 2 på hver sin side af pausen.
Kl. 14.00 – 14.15: Kaffe og kage
Kl. 15.00: Tak for i dag
Målgruppe
Læsevejledere
Undervisere
Maria Kjellin Tinggaard // Pædagogisk konsulent v. Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
Anne Louise Wraae Ebbensgaard // Timelærer v. UCN act2learn, Pædagogik og Læring
Monica Krarup Olesen // Lektor v. UCN act2learn, Pædagogik og Læring
Joy Lieberkind // Lektor i dansk og forfatter
Praktisk information
Tilmeld dig
Få besked om fremtidige datoer
Der er i øjeblikket ingen planlagte datoer for dette forløb. Udfyld formularen, hvis du vil have besked, når vi har fastsat nye datoer.