Gå til hoved indhold

Der bliver flyttet spillebrikker og trukket spørgsmålskort i takt med, at spillet udvikler sig, når chefer og medarbejdere giver sig i kast med brætspillet Add Value. Spillet er en alternativ måde for en virksomhed til at stille skarpt på den service, de giver deres kunder. Bag spillet står UCN act2learn, som oplever stigende interesse fra både salgs- og servicevirksomheder samt offentlige institutioner til at bruge spil som en del af udviklingsarbejdet.

Konsulent Cecilie Elisabeth Kobbelgaard har stået i spidsen for udviklingen af spillet, der først og fremmest handler om kundeservice ud fra kundens perspektiv – og skal gøre det tydeligt for spildeltagerne, hvor de kan tilføre værdi for kunden, og hvor kan der spares på tid og ressourcer.

- Når man spiller, har alle lige andel i spillet og man udvisker de hierarkier, der ellers er i en virksomhed. På den måde kan man tage medarbejdere med som normalt ikke sidder med ved udviklingsbordet. Jeg vil vove den påstand, at 5-6 timer gør det ud for arbejdet i flere måneder foran et whiteboard, siger Cecilie Elisabeth Kobbelgaard.

Hun påpeger, at omkring et mødebord er det måske 20 procent af deltagerne som er aktive, mens alle deltager aktivt i en spilsituation. Det er netop et af hovedargumenterne for at bruge spil i sammenhæng med virksomhedsudvikling.

Fordybelse hos Lene Bjerre Design

Add Value bliver spillet med hjælp fra en facilitator eksempelvis fra UCN act2learn, da det kræver en person til at styre slagets gang. En af de virksomheder, der har brugt spillet til at blive bedre til at skabe værdi for deres kunder, er Lene Bjerre Design A/S.

Thomas Røhr Kristiansen er Head of digital marketing hos Lene Bjerre Design A/S, og han har af flere omgange været med til at bruge brætspillet – først i en lille gruppe og senere med hele salgs- og markedsføringsteamet i virksomheden.

- I en travl hverdag har vi sjældent tid til at fordybe os i hele kunderejsen. Vi servicerer kunden på bedst mulig vis, på daglig basis. Det her spil giver os mulighed for at trække os væk fra computeren, så vi kan fordybe os i kunderejsen og optimere oplevelsen for kunden, siger Thomas Røhr Kristiansen om baggrunden for, at de valgte at inddrage hele afdelingen i en spilsession.

Brætspillet findes både på dansk og engelsk.

International interesse

Add Value er trykt i både en dansk og en engelsk udgave – og der er der også internationalt fokus på at bruge spil – enten online eller som i dette tilfælde brætspil – i professionel sammenhæng.

Spillet er blandt andet præsenteret i bogen ”Gamification for business”, der netop er udkommet, og giver en lang række idéer til, hvordan spilelementer kan bruges til andet end underholdning og i stedet være et redskab til at nå mål for virksomheden.

- Vi ved, at Add Value det seneste år er blevet spillet så forskellige steder som Kina, Skotland, Kroatien og USA. Det er de samme mekanismer, der er i spil i forhold til kundeoplevelser, uanset hvor i verden man kommer, og spillet er derfor heller ikke specielt rettet mod danske virksomheder, fortæller Cecilie Elisabeth Kobbelgaard.