De vigtigste grunde til at efteruddannelse er en nødvendighed
Tre gode grunde til, at I bør afsætte tid og penge til efteruddannelse.
To ting I er nødt til at have styr på, hvis det skal lykkes.
Et godt fif til at komme i gang.
Hvorfor bruge krudt på efteruddannelse?
1. Kompetenceudvikling er afgørende fremtidssikring
Er jeg rustet til fremtiden? Det spørgsmål stiller mange sig. Faktisk viser en undersøgelse fra TrygFonden, at hele 40 % af lønmodtagerne er bekymrede for om deres faglige kompetencer er tilstrækkelige til fremtiden. Bekymringen går på tværs af uddannelsesniveauer og sektorer – og understreger, at der er behov for løbende opkvalificering. Både for at sikre at medarbejderne og dermed arbejdspladsen er rustet til fremtiden – men også for at fjerne bekymringen og i stedet give mod på nye udfordringer.
2. Trivsel og fastholdelse kræver faglig udvikling
Hvis medarbejdere ikke føler, at de får faglig udvikling, er der større risiko for, at de mistrives i deres arbejde. Som arbejdsgiver skal man glemme frygten for, at efteruddannelse risikerer at sende dygtige medarbejdere i retning af et jobskifte. For at fastholde dygtige medarbejdere er det vigtigt, at de får lov til at udvikle sig fagligt, og efteruddannelse i den ene eller anden form er uundgåeligt en del af ligningen.
’Manglende faglig udvikling’ er den næststørste årsag til mistrivsel blandt medarbejdere, ifølge en undersøgelse fra Konsulenthuset Ballisager i 2024. Den vigtigste årsag i samme undersøgelse er i øvrigt ’dårligt samarbejde med min leder’, så lederuddannelse er også en vigtig del af den samlede pakke.
3. Arbejdspladsen vinder også på efteruddannelse
Det giver udvikling som arbejdsplads at tilbyde sine medarbejde efteruddannelse. Det er værd at have i tankerne, når budgettet skal lægges, eller man som medarbejder har udviklingssamtale med chefen. Et studie fra Aalborg University Business School viser, at virksomheder, der tilbyder efteruddannelse på diplom- og masterniveau, bliver mere innovative og konkurrencedygtige. Det gælder især inden for områder som digitalisering, datasikkerhed og økonomistyring.
Hvordan sikrer vi, at det rent faktisk bliver til noget?
1. Tag fælles ansvar
Sæt efteruddannelse og kompetenceudvikling i system og lad det være en integreret del af arbejdspladsen. Ikke udelukkende som et punkt til den årlige MUS-samtale. Når det sættes nye projekter i søen, er det oplagt samtidig at afsøge, om det kræver nye kompetencer i afdelingen. Ansvaret ligger ikke kun hos medarbejderen eller den nærmeste leder. Det er et fælles ansvar, og efteruddannelse kan være et effektivt strategisk redskab for ledere, HR-ansvarlige og beslutningstagere.
2. Fjern barriererne
Motivation og behov er selvfølgelig de helt afgørende faktorer, når medarbejdere skal have efteruddannelse. Men selv med det på plads, kører det ikke automatisk af sig selv. Uddannelses- og forskningsministeriet har identificeret nogle centrale faktorer, som afgør om medarbejdere deltager i efter- og videreuddannelse. Der skal være viden om, hvilke udbud der findes. Der skal været relevante tilbud, som er tæt på egen praksis. Der skal naturligvis være tid og økonomi, men også fleksibilitet, så medarbejdere i realiteten kommer afsted på uddannelse. For nogen er det relevant med længerevarende diplomuddannelser, mens det for andre er korte kurser.
Hvordan kommer vi i gang?
1. Få overblik over jeres muligheder
Hos UCN act2learn tilbyder vi både kurser, akademi- og diplommoduler til enkeltpersoner og samlede løsninger til virksomheder og institutioner. Vores studievejledere guider dig til, hvilke muligheder er der for at sammensætte din efteruddannelser. Vores konsulenter kan hjælpe med at afklare behovet for kompetenceudvikling i jeres organisation, og guide til at sammensætte forløb for hele eller dele af jeres organisation.
Læs mere på ucn.dk/efteruddannelse