Gå til hoved indhold
Asger Andersen og Louise Husum Vestergaard fra Erhvervsskolerne Aars er ikke i tvivl om salgsuddannelserne har haft positiv indflydelse på deres arbejde i praktikcentret.

Det er ikke fysiske varer men derimod elever, som virksomhedskonsulenterne på erhvervsskolen skal forsøge at sælge. Alligevel har et uddannelsesforløb inden for salg været med til at skubbe udviklingen i den rigtige retning.

Praktikcenterleder Asger Andersen er da heller ikke i tvivl om, at det at finde tilstrækkeligt med lærepladser reelt er en salgsopgave.

- Vi arbejder med relationsbåret salg, hvor konsulenterne hurtigt skal kunne analyse det behov, som virksomheden sidder med. Vi har siden 2015 oplevet en vækst på 35 procent i antallet af praktikpladser, så vi er inde i en god udvikling. Salgskurserne sidste år har givet os mulighed for at reflektere over vores praksis og har medvirket til den stigning vi i efteråret har haft i virksomhedsbesøg, der gerne skulle resultere i endnu flere elevpladser, fortæller han.

På en række uddannelser er der mangel på praktikpladser, mens der på andre uddannelser er mangel på elever til at besætte de ledige pladser. Uanset hvilken udfordring der er tale om, så er virksomhedskonsulenterne på erhvervsskolerne en vigtig spiller, når der skal findes en god løsning. UCN act2learn har i 2018 afviklet en række uddannelsesforløb i salg og markedsføring, målrettet praktikvejledere, virksomhedskonsulenter mv. Personer der skal være med til at vejlede virksomheder i at oprette praktikpladser og samtidig hjælpe med at sikre det rette match. Hos Erhvervsskolerne Aars var 13 medarbejdere været en tur på skolebænken. I alt har 65 medarbejdere fra syv skoler været med i projektet, som skulle sikre en stigning i antallet af elevpladser.

Tid til mål og refleksion

En af de virksomhedskonsulenter, der var på uddannelsen, var Louise Husum Vestergaard, der udover at arbejde med elever og deres praktiksteder også underviser i merkantile fag på Erhvervsskolerne Aars. Med en baggrund som selvstændig, så havde hun inden forløbet styr på teorien bag det gode salg.

- Men der var nyt for mig at arbejde med salg af en ydelse, som vi har med at gøre her. Mange på kurset fik først for alvor øjnene op for, at det er en egentlig salgsopgave, fortæller Louise Husum Vestergaard.

Hun brugte forløbet til sammen med sine kolleger at gå deres egne rutiner efter i sømmene og hele tiden holde opgaver og teori op imod den måde, de udfører deres arbejde på i det daglige. Udover ny inspiration til arbejdet, så gik hun fra uddannelsesforløbet med et værdifuldt netværk blandt kolleger på andre erhvervsskoler. 

Fleksible salgsuddannelser

En af underviserne på forløbet var Berit Møller, der er konsulent hos UCN act2learn. Hun oplever, at ordet salg har fået en bredere betydning i virksomheder og organisationer i dag. 

- Vi ser i dag meget mere os alle sammen som sælgere, da vi alle sammen skaber relationer til vores kunder og omverden. At erhvervsskolernes medarbejdere har arbejdet med at forstå salg, viser i høj grad, at det ikke alene er nok at vide, hvad det er for et produkt man sælger, men i endnu højere grad forstå den kunde, som man henvender sit produkt til, siger Berit Møller.

Hun oplever, at det er blevet lettere for en kunde at aflæse, hvad en leverandør kan tilbyde, så salget er nu blevet bredere. Glem alt om at forklare hvad dit produkt kan – det har kunde allerede fundet ud af. Det der er vigtigt, er at finde ud af, om produktet og ydelsen passer til virksomheden. For gør den det, så er der skabt basis for en langvarig relation. Men det ved man jo først, når man forstår sin kunde og dennes behov.

- Jeg har oplevet, at mange af de virksomhedsrelaterede medarbejdere, som har været igennem uddannelsesforløbet her hos os, har fået sig en øjenåbner.  De har opdaget, at de kommer langt ved at se på kontakten med praktikstederne som et forløb, der aldrig stopper. Deres salgsarbejde er jo både relevant før, under og efter indgåelsen af en aftale, fortæller Berit Møller.

Bliv bedre til salg i 2019

UCN act2learn udbyder en række uddannelsesmoduler i salg og markedsføring i 2019. Udover de åbne moduler er der mulighed for at bestille skræddersyede forløb for virksomheder og organisationer, der ønsker at arbejde strategisk med deres salgsarbejde uanset om varen er fysiske produkter, ydelser eller rådgivning.

Vil du vide mere om muligheden for skræddersyede forløb, så kontakt Berit Møller på 7269 1756.

Læs mere om vores aktuelle moduler:

  • Strategisk salg
  • Salgspsykologi og grundlæggende salg
  • Service