Gå til hoved indhold
Diplommodul
Den sundhedsfaglige diplomuddannelse

Får du energi af at skabe spændende og meningsfulde forandrings – og implementeringsprocesser i din organisation, men kan til tider opleve, at det er svært at få følgeskab af dine kollegaer? Hvis du kan du nikke genkendende til dette, så er dette modul noget for dig.

Arbejder du som leder, klinisk vejleder eller i en anden funktion hvor læring og uddannelse spiller en hovedrolle i dit arbejdsliv, og har du i kraft af din funktion ansvar for forandrings- og læreprocesser, da vil du få relevante redskaber til dit virke på dette modul.

Modulet er en del af Den sundhedsfaglige diplomuddannelse. Det kan tages som selvstændig efteruddannelse eller indgå som en del af uddannelsen med retningen Sundhedsformidling og klinisk uddannelse.

Hvad får du ud af modulet?

På modulet opnår du forståelse for de aspekter, der fremmer og hæmmer forandring og læring, og du får indsigt i de dynamikker og den kompleksitet, der er forbundet med forandrings- og læreprocesser. Du bliver klogere på, hvad der sker på individ- og gruppeplan, når disse bliver mødt med krav om forandring. Modulet giver dig mulighed for at opnå personlige og faglige kompetencer som forandringsagent samt redskaber til at designe, forberede, igangsætte og gennemføre forandrings- og læreprocesser på en hensigtsmæssig måde. På dette modul har vi ligeledes fokus på uddannelses – og læringsmiljøer, og hvordan disse kan udvikles og implementeres i egen organisation.

Du opnår viden og udvikler færdigheder, der styrker dig i at:

  • Forstå forandrings- og læreprocesser
  • Finde drivkræfter til forandrings- og læreprocesser
  • Identificere mulige blokeringer for forandrings- og læreprocesser
  • Forberede og igangsætte forandrings - og læreprocesser
  • Gennemføre og evaluere forandrings- og læreprocesser
  • Forstå dig selv bedre som forandringsagent
  • Analysere og implementere lærings/uddannelsesmiljøer

Når du har gennemført dette modul, opnår du kompetencer i forhold til at:

  • Indgå i et samarbejde med en målgruppe med henblik på at afklare mulige forandrings- og læreprocesser
  • Håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i relation til forandrings- og læreprocesser i konkrete faglige sammenhænge
  • Udvikle og få sparring på eget forandringsprojekt
  • Blive klogere på egne faglige og personlige kompetencer
  • Anvende forskningsbaseret forbedringsmodel
  • Reflektere over didaktiske og gruppedynamiske overvejelser i en forandringsproces

Fagligt indhold

På modulet indgår en række temaer, som er helt centrale for at forstå dynamikken og kompleksiteten i forandrings- og læreprocesser. Vi arbejder med både de pædagogiske, de psykologiske og de samfundsmæssige forudsætninger for det enkelte menneskes eller grupper af menneskers læring og forandring. Undervisningen omhandler følgende emner:

  • Læringsteorier til at forstå både kolleger, elever og studeredes læringsforudsætninger og motivation.
  • Aspekter, der fremmer og hæmmer læring, herunder refleksionsbegrebet
  • Psykologiske aspekter på læring og forandring
  • Faglige og personlige kompetencer
  • Facilitering
  • At være forandringsagent i egen praksis
  • Kropslige og æstetiske læringsprocesser
  • Udvalgte forskningsmetoder samt udvalgte udviklings- og forskningsprojekter med relevans for modulets faglige indhold

Hvem henvender forløbet sig til?

Forløbet henvender sig til ledere og ressourcepersoner indenfor det sundhedsfaglige område, som har interesse i og arbejder med uddannelse og læring i deres hverdag. Det kan for eksempel være kliniske – og daglige vejledere eller mentorer i eller for sundhedsfaglige uddannelser. Modulet har et både regionalt og kommunalt sigte.

Praksisnær uddannelse

Modulet er tilrettelagt, så du hele tiden arbejder med at omsætte teorierne til praksis, og du arbejder løbende med en selvvalgt forandrings- og læreproces i din egen praksis. Du arbejder dermed i 2 spor. Et spor der giver dig teoretisk viden og et spor, hvor du har fokus på din faglige og personlige udvikling og kompetencer.

Vi lægger vægt på at bruge undervisningsformer, hvor du som studerende er aktiv. Modulet er derfor planlagt som refleksiv praksislæring, der er en vekselvirkning mellem din praksis og konkret undervisning - med både individuelle og gruppeaktiviteter. Du vil desuden lære gennem coaching og simulationstræning.

Læs mere om modulet

Tilmeld dig

Vi udbyder forløbet på nedenstående tidspunkter.

Aalborg SØ
Fysisk fremmøde
Dag

Få vejledning og mere at vide

Charlotte Nielsen

Administrativ medarbejder

Telefon:
72691676

Iben Højer Larsen

Lektor

E-mail:
ibh@ucn.dk
Telefon:
72691751

Få seneste nyt fra UCN act2learn Sundhed og Social

Nyhedsbrevet, hvor du får ny, opdateret viden om sundhedsfaglige og socialfaglige emner. Tilmeld dig og modtag nyt om efteruddannelse og arrangementer indenfor bl.a. socialt arbejde, sundhed og pleje.

Udkommer 4-6 gange om året.