Elever med høj begavelse
I forløbet sætter vi fokus på, hvordan man gennem undervisningsdifferentiering og med afsæt i en fællesskabstænkning også kan imødekomme elever med tegn på høj begavelse i den daglige undervisning.
VI arbejder med konkrete strategier og metoder, der gør det muligt at tilpasse undervisningen, så alle elever – også dem med høj begavelse – får optimale læringsmuligheder. Vi undersøger, hvordan læringsmiljøet kan tilrettelægges, så det både udfordrer og inkluderer elever med særlige forudsætninger, uden at de bliver isoleret fra fællesskabet.
Undervisningsdifferentiering handler ikke kun om at give sværere opgaver, men om at skabe variation i opgavetyper, arbejdsformer og læringsmål, så elever med høj begavelse kan engagere sig på et niveau, der matcher deres potentiale. Det kan for eksempel være gennem åbne opgaver, projektarbejde, fordybelsesperioder eller samarbejde på tværs af klassetrin.
Samtidig lægger vi vægt på, at elever med høj begavelse har brug for at føle sig som en del af fællesskabet. Derfor arbejder vi med inkluderende praksisser, hvor alle elever oplever at bidrage og høre til. Vi ser på, hvordan læreren kan facilitere dialog, samarbejde og gensidig respekt, så forskellighed bliver en styrke i klassen.
Gennem forløbet får deltagerne mulighed for at reflektere over egne erfaringer, udveksle idéer og afprøve nye tilgange i praksis. Målet er at styrke både den faglige og sociale trivsel for elever med høj begavelse – til gavn for hele klassen.
Forløbet er en del af Styrelsen for Undervisning og Kvalitets initiativ: Et styrket fokus på elever med høj begavelse gennem tidlig opsporing og nye redskaber. I den sammenhæng er der oprettet en temaside på emu.dk, hvor du bl.a. kan finde fem gode artikler om elever med høj begavelse, hvis du har lyst til at vide mere, inden vi ses. Her kan du også læse om det nye Redskab til vurdering af tegn på høj begavelse for elever i 1. kl.
Målgruppe
Kursusforløbet består af 3 workshopeftermiddage. De to første workshops er for lærere/pædagoger og ressourcepersoner og den sidste workshop er kun for ressourcepersoner.
Praktisk information
Tilmeld dig
Hvis tilmeldingsknappen er synlig – også efter tilmeldingsfristen – betyder det, at du stadig kan nå at tilmelde dig. Vi opfordrer dog altid til, at du tilmelder dig i så god tid som muligt. Vær opmærksom på, at tilmelding er bindende.
Få vejledning og mere at vide
Få seneste nyt fra UCN act2learn Pædagogik og Læring
Nyhedsbrev til skole- og dagtilbudsområdet, hvor du kan holde dig opdateret på ny viden inden for henholdsvis pædagogik og læring. Tilmeld dig det nyhedsbrev - Dagtilbud eller Skole - der er relevant for dig og modtag opdateringer på kurser, videreuddannelser og arrangementer.
Udkommer 2-4 gange om året.