Øvrig uddannelse
Specialpædagogik
Deltagelsesmuligheder for alle børn og unge handler om at tilrettelægge lærings- og udviklingsmiljøet på en måde, så det bedst muligt understøtter de enkelte børn og unges muligheder og potentiale for læring, trivsel og udvikling. Alle børn har forskellige behov i forhold til de krav og forventninger, der kendetegner en inkluderende praksis.
Vi tilbyder mange forskellige uddannelsesmuligheder inden for området. Vi tilbyder både en specialpædagogisk basisuddannelse og en pædagogisk diplomuddannelse i specialpædagogik. Derudover tilbyder vi særligt tilrettelagte forløb til kommuner, skoler, afdelinger og teams – vi har masser af erfaring med at arbejde organisatorisk med området. Vi tilrettelægger forløbet, så det passer til lige netop jeres behov og praksis.
PD i specialpædagogik
Den pædagogiske diplomuddannelse i specialpædagogik giver dig teoretisk og professionsrettet viden og kompetencer til at håndtere specialpædagogiske problemstillinger, indenfor det almen- og specialpædagogiske område. Vil du vide mere om, hvordan du kommer i gang med denne uddannelse kan du læse her.
Specialpædagogisk basisuddannelse
Specialpædagogisk basisuddannelse klæder dig på med aktuel viden, kompetencer og færdigheder i forhold til at tilrettelægge og gennemføre fleksible og inkluderende aktiviteter og læreprocesser for alle børn og unge – uanset forskelligheder!
Der er i øjeblikket ingen planlagte datoer efteråret 2024 og foråret 2025 for Specialpædagogisk basisuddannelse og enkeltkurser inden for specialpædagogik. Du er velkommen til at sende en mail til studiesekretæren, hvis du vil have besked, når vi har fastsat nye datoer eller, hvis du ønsker at blive kontaktet om andre muligheder.
For folkeskoler i Nordjylland kan der henvises til kurser og temadage på www.denmangfoldigefolkeskole.dk.
Enkeltdagskurser
Vi tilbyder også flere forskellige enkeltdagskurser inden for specialpædagogik. Her kan du se udbuddet af enkeltdagskurser.
Har I som skole et ønske om at videreudvikle lærings- og udviklingsmiljøer med plads til alle børn?
Og er I optaget af, at denne udvikling kræver et særligt tilrettelagt forløb, som tager hensyn til jeres lokale behov og optagetheder? Så er vores særligt tilrettelagte forløb det helt rigtige.
I de særligt tilrettelagte forløb finder vi, via en tæt dialog, kontraktering og design, frem til, hvordan vi med afsæt i den nyeste viden om specialpædagogik, inkluderende praksis, professionelle læringsfællesskaber osv. kan understøtte den udvikling, som I ønsker på jeres skole. En proces, hvor vi sammen forholder os til kompleksiteten i at implementere forandringer i jeres konkrete praksis.
Forløbet kan rammesættes på mange forskellige måder, og vi har erfaring med et hav af forskellige designs. Det er jeres praksis, som er retningsangivende for, hvordan vi sammensætter forløbet, men fælles for alle forløb er, at vi sammen retter vores nysgerrighed imod, hvordan vi som professionelle agerer i praksis, og hvilke antagelser og forståelser, der ligger bag vores handlinger.
Rammesætningen af de særligt tilrettelagte forløb kan som eksempel tage afsæt i punkter inden for følgende tre vidensområder: