Gå til hoved indhold

Et blik på formativ feedback kommunikation i praksis
af Niels Bech Lukassen, Lektor, ph.d. studerende UCN/AU i samarbejde med Hjørring Kommune, Kandidat i pædagogisk psykologi.
Artiklen har fokus på formativ feedback kommunikation. I arbejdet med formativ feedback kommunikation søges på den ene side at basere sin undervisning på metoder, der sandsynligvis øger elevernes læringsudbytte, men samtidig at denne viden, altid er kontekstuel bestemt. Dermed fremstår en væsentligt pointe for feedback kommunikation, nemlig at feedback udelukkende er feedback, hvis, og kun hvis, eleven oplever den som relevant og meningsfuld.

Fællesskabende didaktikker og fleksible læringsmiljøer
af Charlotte Madsen, Lektor, UCN act2learn.
Denne artikel handler om fællesskabende pædagogik og didaktik. Der præsenteres forskellige bud på, hvordan lærere kan planlægge og gennemføre fællesskabsopbyggende undervisning, læreprocesser og aktiviteter. Der gives eksempler på, hvordan et fleksibelt læringsmiljø kan organiseres med inddragelse af kooperative og kollaborative læreprocesser, og artiklen har fokus på, hvordan læreren didaktisk kan arbejde med at gøre undervisningen til fællesskabets omdrejningspunkt.

ICDP
af Heidi Trude Holm, Adjunkt, Cand.mag., ICDP-underviser, UCN act2learn.
Relationskompetencer hos de voksne fagpersoner er altafgørende for elevernes trivsel, for det læringsmæssige udbytte og for det generelle lærings- og inklusionsmiljø i klassen.

Artiklen belyser, at viden omkring relationens betydning ikke er ensbetydende med at lærere og pædagoger er fagligt relationskompetente.

Rapport ICDP Kolding 2015
af Tanja Miller, ph.d, Videncenterleder, CEPRA, UCN.
I evalueringen kan du læse om, hvordan et børnefamiliehus har arbejdet med at integrere en relations og ressourceorienteret tilgang i deres arbejde, og om hvordan det har været med til at gøre en forskel for forældrenes evne til kontakt og lave kvalitetsfyldt samspil med deres børn.

Anvendeligheden af ICDP på ældreområdet
af Katrine Copmann Abildgaard:
Fokus for evalueringen af udviklingsprojektet om ICDP i ældreplejen har været på anvendeligheden af Relations- og Ressourceorienteret pædagogik på ældreområdet.

Udviklingsprojektet blev igangsat i foråret 2013 hvor 16 medarbejder fra fire institutioner i ældreplejen Sydvest gennemførte den certificerede ICDP uddannelse niveau 1.Fokus for evalueringen af udviklingsprojektet om ICDP i ældreplejen har været på anvendeligheden af Relations- og Ressourceorienteret pædagogik på ældreområdet.

Udviklingsprojektet blev igangsat i foråret 2013 hvor 16 medarbejder fra fire institutioner i ældreplejen Sydvest gennemførte den certificerede ICDP uddannelse niveau 1.

Introduktion til ICDP
af Carina Brøndum Leed, Lektor, UCN act2learn og Pernille Hurup Larsen, Adjunkt, UCN act2learn.

Som mennesker er vi relationelle væsner. Vi har alle basale behov for, at indgå i samspil og kontakt med andre.

E-bog - CPS på Vejgaard Østre skole - 2017
af Tine Basse Fisker og Laila Colding Lagermann.
Evalueringen undersøger implementeringen af en særlig samtalemetode og forståelsesramme kaldet Collaborative and Proactive Solutions (CPS)  i et pilotprojekt på en skole i Aalborg. Resultaterne af evalueringen er, at samtlige børn og voksne har positive oplevelser af at deltage i projektet.