Gå til hoved indhold

Af Peter Larsen Uddannelseschef for læreruddannelsen på UCN,
Mads Rune Jørgensen Medlem af uddannelsesudvalget for læreruddannelsen på UCN og Skolechef i Aalborg Kommune,
Anette Nedermark Medlem af uddannelsesudvalget for læreruddannelsen på UCN og Skole- og dagtilbudschef i Hjørring kommune

Uddannelsen skal være attraktiv og tiltrække dygtige og ambitiøse studerende. De skal gennem deres fire år som studerende opbygge professionel stolthed og forudsætningerne for at løse de forskelligartede opgaver i og omkring folkeskolen.

Vi har i dag en god læreruddannelse på Professionshøjskolen UCN. Vi har kompetente og engagerede undervisere, og de studerende vurderer såvel det faglige indhold som den pædagogiske kvalitet på uddannelsen som god. Men vi skal blive endnu bedre blandt andet til at forebygge det ansvarschok, som mange møder, når de står i klasselokalet i deres første job som nyuddannet.

Hvad er det så der gør, at vi i dag står stærkere end tidligere?

  1. Praktikken og nærheden til skolerne er styrket og de studerende har fået flere undervisningstimer.
  2. Uddannelsen understøttes i dag i langt højere grad end tidligere af dansk og international forskning.
  3. I Nordjylland har vi et godt og tæt samarbejde mellem kommuner og læreruddannelse - et partnerskabssamarbejde vi arbejder på at gøre endnu tættere og gensidigt forpligtende, da vi mener, det er en den rigtige vej frem i forhold til at styrke en læreruddannelse med stærk teori-praksiskobling og lærerstuderende med stærkere kompetencer og professionel autoritet og dømmekraft.

Hvad skal vi blive endnu bedre til?

  1. Underviserne på læreruddannelsen og lærerne i skolen skal arbejde endnu tættere sammen om de studerendes samlede læringsforløb. Samarbejdet skal styrke vekselvirkning mellem teori og praksis og give de studerende konkrete muligheder for at koble, øve og reflektere over teori og praksis både i undervisningen og i praktikken.
  2. Praktiklærerne på skolen skal være uddannede, da forudsætningen for kvaliteten i praktikken er kompetent vejledning og feedback. Det kræver også løbende udvikling af underviserne på læreruddannelsen, så de bliver endnu bedre i stand til at inddrage praksis og samarbejde med lærerne i folkeskolen om uddannelsesopgaven.
  3. Praktikken skal fylde mere og være en integreret del af fagene på uddannelsen. Den udvidede og integrerede praktik gør sammen med mere øvelsesundervisning de studerende i stand til både at reflektere over og handle i folkeskolens virkelighed.

En læreruddannelse med mere og bedre praktik, en ambitiøs og mere professionsrettet læringskultur, flere undervisningstimer og mere feedback kan ikke stå alene, hvis vi skal løse såvel folkeskolens som uddannelsens fastholdelses- og rekrutteringsudfordringer.

Det kræver et langt, sejt træk at gøre både uddannelsen og lærergerningen endnu bedre og mere attraktiv. Derfor skal vi fortsætte det tætte partnerskabssamarbejde mellem kommuner og UCN Læreruddannelsen. Et samarbejde som vi også fremadrettet tror på.