Millionbevilling skal styrke studerendes tekniske kompetencer
Projektets titel er ”Bæredygtige tekniske uddannelser: en learning factory-tilgang”, og projektet skal afdække, hvilken viden og hvilke kompetencer inden for bæredygtighed og digitalisering, de studerende har brug for i deres uddannelse.
Som en væsentlig del af dette skal de studerende opøve nye kompetencer i simuleringsmiljøer, kaldet learning factories. En metode hvor man efterligner rigtige situationer og processer fra industrien, så man får en så virkelighedsnær undervisning som muligt.
Projektet, som løber over tre år, bygger videre på et godt samarbejde på tværs af sektoren mellem Professionshøjskolen UCN, Københavns Erhvervsakademi, VIA University College og UCL Erhvervsakademi.
Et samarbejde, der nu sættes turbo på med dette nye projekt.
- Vores ambition er ikke kun at levere en god undervisning på vores egne uddannelser, men også at fremme vores forskning inden for learning factories på tværs af sektoren, fortæller Lasse Christiansen, docent og projektleder på ”Bæredygtige tekniske uddannelser: en learning factory-tilgang”.
UCN er lead på projektet, og 2 ud af de 6 mio. fra Novo Nordisk Fonden er øremærket til forsknings- og udviklingsaktiviteter på de tekniske uddannelser såsom produktionsteknolog, automationsteknolog og it-teknolog.
- Det er helt forrygende, at vi er gået sammen på tværs af sektoren og har fået en så stor bevilling hjem fra Novo Nordisk Fonden. Det viser, at vi står stærkt, når vi står sammen, og jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at vi med learning factory-tilgangen får udviklet nogle virkelig gode læringsforløb for vores studerende, siger Thomas Kastrup-Larsen, direktør for UCN Erhverv.
Det er UCN's Forskningscenter for Digital Industriel Transformation, der skal gennemføre projektet i tæt samarbejde med de øvrige partnere.
”Bæredygtige tekniske uddannelser: en learning factory-tilgang” begynder officielt den 1. april.