Gå til hoved indhold

De studerende på UCN’s uddannelse i innovation og entrepreneurship stifter hurtigt bekendtskab med underviser Louise Esko Rejshøj. Hun var med til at starte uddannelse og gør en dyd ud af, at hendes studerende skal lære at arbejde med bæredygtighed.

"Jeg tror på, at de studerende lærer bedst ved at gøre noget frem for at snakke om det. Derfor skal de analysere og udvikle løsninger til et konkret problem inden for FN’s 17 verdensmål, så de bliver mere vant til at arbejde med verdensmålene in mente."

Louise Esko Refshøj

Underviser på innovation og entrepreneurship

Da bæredygtighed er et emne som mange virksomheder er optagede af, er det et afgørende succeskriterie for Louise, at hendes studerende evner at løse bæredygtige problemstillinger. De studerende skal med overbevisning kunne sige til en kommende arbejdsgiver, at de har prøvet at arbejde med bæredygtighed før og ikke ”bare” læst en bog om det.  

Virkelige cases skaber engagement i undervisningen

Da verdensmålene er så brede, åbner de for en verden af muligheder. Af den grund bruger Louise ikke meget tid på at udvælge cases til de studerende. I stedet får de selv lov at vælge, hvilket verdensmål de vil arbejde med. På den måde finder de typisk et emne, som de kan relatere til og synes er spændende.

Særligt i forløbene om Design Thinking og SDG Consulting sætter underviseren verdensmålene på dagsordenen. Hun har nemlig tilrettelagt forløbene, så de studerende med udgangspunkt i et verdensmål skal løse en udfordring, som gør en meningsfuld forskel en målgruppe, eller løse en bestemt problemstilling, som en nordjysk virksomhed står overfor.

EKSEMPEL

Design Thinking med mening: Verdensmålene som inspirationskilde

På første semester udforsker de studerende verdensmålene gennem Design Thinking. Her skal de udtænke en løsning på en udfordring inden for et af verdensmålene, som gør en meningsfuld forskel for målgruppen.

De studerende vælger typisk et verdensmål, hvor de kan arbejde med en målgruppe eller et emne, som lægger tæt på deres hjerter. Det kan f.eks. være trivsel i skolen, hjælp til stop af snusforbrug og anvendelse af tang som salat.

Før de studerende går i gang med at løse udfordringer for målgrupper og virksomheder, giver Louise altid et kort oplæg om de teorier og metoder, som de kan bruge. På den måde bliver de studerende tanket op med relevant og brugbar viden, inden de går i gang med at finde på løsninger til den valgte problemstilling.

Viden om verdensmålene er tilgængeligt for alle studerende

Der er flere grunde til, at Louise har valgt at tage udgangspunkt i FN’s 17 verdensmål i sin undervisning.

For det første er det en referenceramme, som mange virksomheder allerede kender, og derfor ved de helt præcis, hvad der menes, når de studerende siger, at de har arbejdet med verdensmålene.

For det andet er der kommet meget lærerigt og inspirerende materiale om verdensmålene, og hvordan man arbejder med dem.

”Materialet ligger gratis tilgængeligt online og findes både som tekst, video eller podcast. Så alle mine studerende har adgang til den samme viden om verdensmålene, uanset hvordan de lærer bedst.”

Louise Esko Refshøj

Underviser på innovation og entrepreneurship